Jako výrazně náročnější hodnotí letošní zimní údržbu správci silnic v Olomouckém kraji, kteří kvůli četnějšímu a vydatnějšímu sněžení posílají do terénu techniku i personál častěji než obvykle.
Náklady na zimní údržbu silnic a chodníků jsou tak vyšší než loni, vyčísleny ale budou až na konci sezony. Více práce v lednu zaznamenali například pracovníci Správy silnic Olomouckého kraje, která se stará o sjízdnost silnic druhé a třetí třídy. „Tuto zimní sezonu byl měsíc leden určitě náročnější než v minulé. Náročný byl především počtem zimních povětrnostních jevů než jejich intenzitou," řekl vedoucí provozního úseku Správy a údržby silnic Olomouckého kraje Jan Škrabal.
Zatímco loni v lednu sypače Správy silnic Olomouckého okraje najely 106 tisíc kilometrů, tak letos v lednu mají na kontě 251 tisíc kilometrů. Lednová spotřeba soli vzrostla na 8200 tun z loňských 2900 tun a inertních posypových materiálů správa silnic spotřebovala 6900 tun, loni v lednu to bylo 3500 tun.
Více úsilí stojí také údržba silnic a chodníků v Olomouci. „Tato zima je obecně náročnější, hlavně leden. Bylo mnohem více zásahových dnů než loni. Spotřeba posypové soli byla také mnohem vyšší než loni," řekl vedoucí zimní údržby Technických služeb města Olomouce Antonín Zíval.
V lednu podle něj často sněžilo a navíc kolísaly teploty. „Zásahy se kvůli tomu mnohem častěji opakují. Už teď je zřejmé, že letošní zima bude o dost dražší než předešlé," uvedl Zíval, podle kterého zatím nelze náklady na zimní údržbu vyčíslit. Náročnější byla v lednu také údržba veřejných komunikací v Prostějově.
„Zatím nepředpokládáme, že bychom za leden až březen v nákladech překonali extrémní rok 2013," řekla mluvčí prostějovské radnice Jana Gáborová. Za první tři měsíce roku 2013 prostějovskou radnici údržba komunikací ve městě stála téměř šest milionů korun. Podle Škrabala byla v Olomouckém kraji o něco náročnější zimní údržba silnic druhé a třetí třídy už loni v listopadu a prosinci. Náklady meziročně vzrostly zhruba o 2,5 milionu korun na 67,5 milionu korun.