V pátek uvede Moravské divadlo v Olomouci premiéru výpravného příběhu Bajadéra. Tato pohádková podívaná se v České republice dočkala zatím jen dvou inscenací, a to v Praze a Brně.
Olomouckého ztvárnění baletu se v roli choreografa a režiséra ujal Michal Štípa, který si zatančil v obou dvou předchozích inscenacích. Příběh, který pojednává o lásce chrámové tanečnice Nikie a vojevůdce Solora, je zasazený do Indie. Bajadéra měla světovou premiéru v roce 1877 v Mariinském divadle v Petrohradě. Jde o společné dílo skladatele Ludwiga Minkuse a francouzského tanečníka a choreografa Maria Petipy.
„K žádným zásadním změnám v libretu nedošlo. Upravil jsem jen několik variací sboru z důvodu počtu tanečníků na jevišti. Mé nastudování bude končit obrazem Království stínů jako v původní verzi z roku 1877, která se u nás takto nikdy neuváděla, což diváci mohou vnímat jako změnu," uvedl Štípa.
Jako choreograf má Štípa zkušenost s Minkusovým baletem Don Quijote. „Don Quijote je po technické stránce náročný především pro sólisty, kdežto Bajadéra je náročná nejen pro sólové party, ale i pro sbor. Bajadéra je dle mého názoru jeden z nejnáročnějších klasických baletů a jeho příprava klade vysoké nároky na všechny divadelní složky," dodal Štípa.
„V Království stínů se Solor setká s milovanou Nikií. Necháváme otevřený konec v tom, že divákům neříkáme, zda jde o setkání ve snu, v nebi, v Solorově mysli nebo někde úplně jinde. V předchozích českých inscenacích Bajadéry obsahoval balet ještě scénu svatby," řekla dramaturgyně Martina Náhlíková.
Na diváky čekají charakterově rozmanitá hudební čísla s četnými instrumentálními sóly. „Melodie jsou líbivé a nápadité. Nechybí adagia, tempově pestré variace ani hudba s charakterem valčíku. Právě melodie místy evokují exotiku, do níž je příběh zasazen," podotkl Šumník.
Hlavní roli ztvární Yui Kyotani, která získala v roce 2017 Cenu Thálie za roli Kitri v baletu Don Quijote. Jako válečník Solor se představí Paul Oliver.