Vyhlášení letošních vítězů ceny GTP CR proběhlo 10. června v prostorách Opera v Praze. Slavnostním večerem provedla všechny přítomné moderátorka Ester Janečková. Respekt a holt oceněným učitelům přišli vzdát kolegové, pedagogické osobnosti, partneři ceny i političtí představitelé. Vítězům pogratulovali ministr školství Robert Plaga, předseda senátního výboru zahrnujícího vzdělávání Jiří Drahoš a vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Vítěze letošního ročníku vybrala odborná porota z 10 finalistů, které v květnu navštívila během výuky v místech jejich působiště. To, že výběr nebyl jednoduchý, neboť všichni z finalistů jsou jedinečné pedagogické osobnosti, přiblížil i jeden z porotců, ředitel soukromé sportovní školy v Litvínově, Pavel Škramlík: „Během návštěv finalistů mám možnost se učit od těch nejlepších. Inspirují mě myšlenky excelentních učitelů, obdivuji jejich dovednosti, přístup a nadšení. Radostí je pro mě vždy setkání se skvělými osobnostmi a zážitek z výuky, která je promyšlená, smysluplná a rozvíjí každého žáka. Mají můj obdiv, protože svou práci dělají naplno a s láskou.“
Vítězem letošního ročníku ceny se stal Tomáš Chrobák ze Základní školy Baška u Frýdku-Místku. Na druhém místě se umístila Monika Olšáková ze Základní školy Janovice a třetí místo obsadil František Brauner z Gymnázia Olomouc - Hejčín.
Porotu František zaujal především jeho respektující přístup ke studentům, názorná výuka, vedení studentů k touze po poznání, poskytnutí prostoru k vlastní aktivitě a přebírání zodpovědnosti za vlastní vzdělání. Současně ocenila odbornost a vyžití různorodých edukativních prostředků, kdy v odlišné pedagogické situaci neváhá opustit to, co má již ozkoušené. Vítězové získali stromeček jabloně, která ponese symbolické plody jejich práce a poukázku na odběr her v hodnotě 20.000 Kč pro školu, na které působí, od partnera ceny - společnosti Albi. Podle svého umístění také získali šeky v hodnotě 50.000 Kč, 40.000 Kč a 30.000 Kč.
„Vždy jsem chtěl být učitelem. Když jsem dostal v roce 2002 možnost začít učit na anglické sekci gymnázia Olomouc - Hejčín, jen jsem si potvrdil, že můj dětský sen se naplnil. Práce učitele je velmi inspirativní a naplňuje mě. Se studenty mám výborný vztah, který je vybudován na vzájemné toleranci. Učím biologii a chemii v angličtině a pro mou práci je velmi důležitá názornost. Proto ve svých hodinách používám mnoho "hands-on" aktivit a snažíme se společně pochopit někdy na představu náročné procesy, které se odehrávají v živých organismech nebo na úrovni mikrosvěta atomů a molekul. Ceny Global Teacher Prize si velmi cením a cítil jsem na slavnostním předáváni v Praze, že mezi všemi deseti finalisty - učiteli z celé České Republiky jsou všichni stejní nadšenci, kteří svou práci milují," řekl František Brauner.
František Brauner se se svými studenty zabývá ve své výuce i tématy spojenými s globálními problémy. Je zapojen do mezinárodního projektu Get up and Goals!, který učitelům a učitelkám nabízí vzdělávací materiály k tématům migrace, klimatická změna, nerovnost ve světě a nerovnosti mezi pohlavími. Zapojení pedagogové se účastní mezinárodních seminářů, kde mohou čerpat inspiraci, získávat nové znalosti a sdílet svoje zkušenosti s kolegy z dalších evropských zemí. Spolu se svými žáky a žákyněmi vytváří osvětové miniprojekty, které jsou určené pro širší okolí školy, které se tak dozvídá o globálních výzvách současného světa.
„Již dlouho se ve své práci učitele zabývám problematikou globálního rozvojového vzdělávání. Jsem přesvědčen, že rozvíjí dovednosti a podporuje vytváření hodnot a postojů tak, aby mí žáci byli schopni a ochotni aktivně se podílet na řešení lokálních a globálních problémů. Možnost vidět, jak v ostatních zemích řeší problematiku globálního rozvojového vzdělávání, mi přišla jako skvělá příležitost. Proto jsem byl moc rád, když naše škola dostala možnost připojit se k tomuto projektu. Spolupráce mi přinesla možnost spolupracovat s jinými školami v regionu, otestovat zajímavé výukové materiály, poznat učitele z jiných zemí, kteří mají podobné smýšlení o globálním rozvojovém vzdělávání," komentuje působení v projektu Brauner.