Skupinka nadšenců v čele s Tomášem Hegarem zahájila v Rajnochovicích na Kroměřížsku práce na prodloužení trati lesní železnice, která je velkým turistickým lákadlem. Zatímco dosud se mohli lidé projet vláčkem po zhruba 300 metrech kolejí, příští rok by mělo přibýt dalších 280 metrů k nedaleké restauraci. Náklady na prodloužení trati pravděpodobně přesáhnou půl milionu korun, řekl ČTK a Českému rozhlasu Hegar.
„Tento týden jsme dělali přejezd, což pro nás bylo nejsložitější místo. Takže to máme za sebou a z krku. Je to dobré předznamenání toho, že budeme mít volnou trať. Trošku jsme tady komplikovali dopravu v Rajnochovicích," uvedl Hegar.
Prodloužená trať povede podél hlavní silnice k restauraci Ve Dvoře, s jejím dokončením počítá spolek v druhé polovině roku 2020. „Na prodloužení budeme dělat asi jako vždycky ve čtyřech lidech. Možná nám občas přijedou pomoct kamarádi, nárazově třeba na dva dny," řekl Hegar, který je v civilním zaměstnání strojvedoucím nákladního vlaku.
První dvě lokomotivy koupili nadšenci v roce 2007. Byly to stroje z 50. let, které jezdily v cihelnách. Později k nim přibyly další čtyři mašinky, mimo jiné z dolů. Tři zrenovované lokomotivy nyní jezdí po trati, tři teprve budou dobrovolníci opravovat. Za mašinky zapřahají sedm vagonů, z toho tři kryté a čtyři otevřené.
Projížďku vláčky nabízí spolek zájemcům za dobrovolné vstupné několikrát do roka. Nejinak tomu bylo i o tomto víkendu, kdy si jízdu nenechaly ujít stovky lidí. Mezi nimi i Alena Vlková z Tlumačova na Zlínsku spolu se svou dcerou a dvěma vnoučaty. V neděli odpoledne je však z vláčku vyhnal prudký liják. „Jsme tady úplně poprvé a moc se nám to líbilo, i když počasí nás zklamalo. Vláčkem jsme se ale stihli dvakrát projet, jsme nadšení. Určitě se sem ještě vrátíme," řekla ČTK Vlková.
Spolek se svými aktivitami pokouší připomenout zaniklou Arcibiskupskou lesní železnici. Od roku 2010 začali jeho členové budovat nynější areál, kde kromě kolejí širokých 600 milimetrů, lokomotiv a vagonů nechybějí ani výhybky a nástupiště. Pozapomenutá železnice se tak začala měnit v nevšední a originální turistický cíl. Zájemci o svezení speciálním vláčkem mohou členy spolku kontaktovat na telefonních číslech na webu www.rajnochovicka.cz, případně na facebooku.
Původní Arcibiskupská lesní železnice sloužila v letech 1906 až 1921 k dopravě kulatiny z oblasti Kelčského Javorníku na parní pilu v Rajnochovicích. S nápadem vybudovat ji přišel olomoucký arcibiskup Theodor Kohn. Trať byla dlouhá 9,6 kilometru, překonávala potok a kvůli kopcům i značný sklon. Vagony nejdříve táhli koně, potom parní lokomotiva. Svršek trati ale dlouho nevydržel. Začaly přibývat nehody, vláček opakovaně vykolejil, což vedlo k jejímu uzavření.