Zákazníci, kteří dávají přednost rostlinným produktům a alternativám masa či mléčných výrobků, by měli na nákup zamířit nejlépe do Globusu nebo Albertu. V Penny Marketu nebo Lidlu toho naopak moc neseženou. Ukazuje to nový průzkum projektu Rostlinně srovnávající sedm největších obchodních řetězců v Česku z hlediska šíře rostlinného sortimentu.
Rostlinná nabídka obchodníků není určena jen veganům. Stále se zvyšuje počet tzv. „reduktariánů“ – tedy těch, kteří z různých důvodů omezují spotřebu živočišných produktů. Na postupnou změnu v preferencích zákazníků musí reagovat také obchodní řetězce, a tak postupně rozšiřují nabídku rostlinných produktů a alternativ od tofu a luštěninových pomazánek, přes rostlinná mléka až po burgerové placky.
Podle průzkumu projektu Rostlinně, který zjišťoval, jak si vedou obchodní řetězce z hlediska pestrosti nabídky rostlinných produktů, je nejprogresivnějším hráčem na trhu síť hypermarketů Globus. Ta předčila své konkurenty dokonce ve 4 z 5 zkoumaných kategorií a její nabídka v oblasti rostlinných alternativ masa se ukázala jako zdaleka nejširší na trhu. Strategický přístup Globusu k novému trendu ve stravování se projevil také zavedením speciálního oddělení „Zdravý svět“, kde zákazníci mohou tyto produkty najít. Rostoucí poptávku se snaží uspokojit také v rámci nabídky rychlého občerstvení, jak ukazuje nedávné otevření bistra „Zdravý svět“ v olomoucké provozovně.
„Pozorně vnímáme poptávku těch zákazníků, kteří se chtějí více starat o své zdraví a kteří mění svůj životní styl směrem k přírodě. Nabídka Zdravého světa to reflektuje a pro řadu zákazníků je právě tohle důvod, proč nakupovat v Globusu. Úspěch v hodnocení portálu Rostlinně.cz nás velmi těší a s dalšími hráči trhu budeme rádi soutěžit i příště, “ říká Rita Gabrielová, vedoucí korporátní komunikace Globus.
Ačkoliv konkurence je dle výsledků průzkumu Globusu zatím na hony vzdálená, pestrost nabídky v oblasti rostlinných produktů nelze upřít ani řetězci Albert. V jeho sortimentu lze najít celkově nejvíce hotových rostlinných jídel i rostlinných jogurtů, většinu z nich pak pod privátní značkou Nature’s Promise a označením Veggie. Podobně jako Albert je na tom i řetězec Tesco, který rovněž nabízí celou řadu alternativ k masným pokrmům nebo třeba rostlinných variant zmrzlin. Na dalších příčkách se pak umístily Kaufland, u nějž lze ocenit zejména zařazování produktů populárních zahraničních značek jako Beyond Meat nebo Veganz, dále Billa, Lidl a úplně nakonec Penny Market.
„I přes to, že Lidl v poslední době zařadil několik zajímavých novinek - například veganské ‚mleté maso‘ nebo jogurty značky PlantOn, jeho rostlinný sortiment je stále velmi malý. Ještě o něco hůře je na tom pak Penny Market, v němž často nejsou k nalezení ani ty nejzákladnější rostlinné produkty. Podle zprávy agentury Ipsos už ale desetina mladých Čechů přechází na bezmasou kuchyni a třetina Čechů si chce více zpestřovat svůj jídelníček rostlinnou stravou. Řetězce budou této poptávce muset jít naproti, jinak hrozí, že jim zákazníci utečou jinam,“ říká manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.