Co mají společného zakonzervované potraviny se strojírenskou firmou Honeywell Aerospace, která v Hlubočkách-Mariánském údolí vyrábí motory pro největší světové výrobce letadel? Tým sestavený z místních zaměstnanců se zapojil do dobročinné soutěže Design to Donate s cílem podpořit olomouckou potravinovou banku.
Na konci února se v továrnách firmy Honeywell po celém světě již tradičně slaví mezinárodní týden inženýrů. Vedle tematických workshopů, seminářů a přednášek, které se zde po celý týden konají, se v olomoucké pobočce firmy rozhodli podpořit také dobrou věc neotřelou formou. Šestice konstruktérů si dala za úkol sestavit model 3D tiskárny výhradně z potravinových konzerv, které zakoupili z prostředků darovaných ostatními zaměstnanci. „Podobně jako v loňském roce se nám podařilo díky sbírce zakoupit více než 430 plechovek o celkové hmotnosti přibližně 180 kg. Hodnota vybraných konzerv je téměř 17 000 korun,“zhodnotil Karel Vidrman, technický manažer ve společnosti Honeywell.
„Během čtyř přípravných schůzek jsme prošli několika fázemi vývoje. Na začátku jsme vůbec přemýšleli nad samotným konceptem. Poté jsme se přes řešení konstrukčních otázek a přípravu pomocných kartonů dostali až k finálnímu designu 3D tiskárny,“ přiblížila vývoj celého projektu konstruktérka Nina Feiková.
„Intenzívní příprava probíhala v uplynulých čtrnácti dnech před samotnou soutěží, kdy jsme se především soustředili na výběr vhodných typů plechovek. Jejich nákup jsme koordinovali i se zástupci potravinové banky, kteří nám doporučili vybírat vedle konzervované zeleniny a ovoce hlavně také ty obsahující maso a rybí produkty,“ uvedl Petr Maďa, vedoucí týmu konstruktérů. Na finální realizaci stavby 3D tiskárny CAN Printer, která proběhla v lobby olomouckého Honeywellu, dostal tým šedesátiminutový limit. Během nějstačil vytvořit kompletní model tiskárny i s jejím příslušenstvím.
Celý model tiskárny je, až na několik částí z kartonu, vytvořen z darovaných plechovek. Znázorněn je na něm kompletní proces 3D tisku, kdy z cívky putuje materiál přes překližkový most až do tiskové hlavy, aby vytvořil výsledný produkt. Tím je jedna velká žlutočervená plechovka. „Využili jsme původního designu konzerv tak, aby na vytištěné plechovce vyniklo písmeno H symbolizující firmu Honeywell,“ doplnil Maďa. Společně s tiskárnou pracovníci vytvořili i panel, jehož ovládací prvky znázorňuje několik plechovek s oblíbenou českou paštikou.
Podpořit konstrukční tým přišli i zástupci olomoucké potravinové banky. Ta se postará o doručení darovaných potravinových konzerv na místa, kde budou nejvíce potřeba. „Konzervovaných potravin máme dlouhodobě nedostatek, přestože jsou nejvhodnějším zbožím pro sociálně slabší rodiny, matky samoživitelky nebo osoby v hmotné nouzi. Velmi si proto vážíme, že nás firma Honeywell už několikátý rok po sobě oslovila s touto formou podpory,“ uvádí Iva Dvořáková, vedoucí olomoucké pobočky potravinové banky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.