Na silnicích už můžete potkat přes čtvrt milionu elektrokol. Tento boom s sebou přináší i chuť některých cyklistů si poupravit výkon svého stroje. Často tak například odblokují omezovač rychlosti, který jinak cyklisty brzdí na 25 km/h. Pokud je rychlost vyšší o dost hůře se s kolem manipuluje.
„Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po silnici a to včetně cyklostezek,“ upozorňuje vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
I po usednutí na elektrokolo je třeba dbát na bezpečnostní předpisy a nosit vždy ochrannou přilbu. Chybět by neměla ani povinná výbava kola s reflexními doplňky. Nikdo také nic nezkazí, když na sobě bude mít dobře viditelné oblečení.
Podle Besipu je možná více jak polovina prodaných elektrokol postupně upravena. „Žádná oficiální statistika ohledně tuningu elektrokol neexistuje. Pokud jsou však proklamace prodejců reálné, bavíme se v rámci České republiky přibližně o 150-200 tisících elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován zpravidla až do 50 km/h. Někdy ještě více,“ varuje Neřold.
Obliba cyklistiky díky elektropohonu opět roste, s tím však i počet nehod. Statistiky zatím však nerozlišují u nehod cyklistů mezi klasickým kolem a tím s pohonem.
„Ve spolupráci s Ředitelstvím služby dopravní policie jsme zaznamenali v uplynulých 3 letech téměř 2 desítky smrtelných úrazů osob, které řídily jízdní kolo s pomocným pohonem, nejčastěji elektrokolo. V těchto případech nejsou zahrnuty úrazy, ke kterým došlo mimo pozemní komunikace, např. v terénu v horách a podobně,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Nutné je také dodat, že v 80 procentech případů neměli cyklisté na hlavě přilbu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.