Olomouc a Prostějov se po změně zákona vrhly do boje s autovraky, které zavazejí v ulicích. Za posledního zhruba půl roku se oběma městům podařilo zbavit téměř sedmdesátky vozů. Další desítky aut však stále zůstávají v ulicích, blokují parkovací místa a hyzdí okolí.
Problém odstavených autovravků byl dlouhé roky téměř neřešitelnou záležitostí, která narážela na vágní ustanovení zákona o tom, co lze za nepojízdný vrak považovat. Od loňského roku platí novela zákona a zdá se, že se situace začíná pomalu otáčet.
Olomoucká radnice najala odtahovou společnost, majitelům začala rozesílat varování a za posledního zhruba půl roku se jí podařilo zbavit více než padesáti nepojízdných aut. „Odbor dopravy rozeslal majitelkům už celkem 56 výzev k odstranění vraku,“ řekl náměstek primátora Olomouce Martin Major.
Město se snaží s majiteli v první řadě domluvit, aby auto odstranili sami. To se podařilo ve více než čtyřiceti případech. „Jinak majitel zaplatí náklady na odtah vraku, jeho uskladnění a případně i ekologickou likvidaci. Může jít o dost velkou sumu, která výrazně přesáhne hodnotu vozu,“ upozorňuje primátor Olomouce Mirek Žbánek. Náklady se mohou pohybovat v řádu desítek tisíc korun.
V devíti případech se radnici výzvu nepodařilo doručit a auta nechala odáthnout. V pěti případech vlastníci zemřeli a město se obrátilo na soud, který zahájí dodatečné dědické řízení. V evidenci je také osm vozidel bez registračních značek, což bude řešit silniční správní úřad.
V Prostějově strážníci od začátku letošního roku našli v ulicích asi padesátku autovraků, u kterých je propadlá technická kontrola více jak šest měsíců nebo není sjednané pojištění. Doposud se podařilo z ulic dostat pryč kolem 15 aut.
"Lidé si často myslí, že odstranit takové vozidlo z komunikací a parkovišť je možné poměrně rychle. Zákon o pozemních komunikacích však dává jasné termíny v řádu měsíců," upozornil Petr Zapletal z Městské policie v Prostějově.
Podle primátora Olomouce Žbánka novela i tak městům pomohla. „Dříve se za vozidlo nezpůsobilé provozu mohlo považovat jen takové auto, kterému chyběla nějaká podstatná část, což u mnoha odstavených aut není splněno,“ vysvětlil Žbánek.
Podle některých obyvatel jde ovšem boj s autovraky pomalu, v ulicích jich stále zůstávají desítky. "Jsou města, která si s tím dokáží poradit relativně rychle, a jsou města, která si nevědí rady. Viz například u Zenitu rok odstavený autobus," upozornil například jeden z Olomoučanů v diskusi na sociálních sítích.
Pondělí, 9. listopadu 2020, 21:00
Díky letošní novele zákona o pozemních komunikacích mohou odstavená vozidla bez pravidelné technické kontroly konečně zmizet z ulic a parkovišť. Doposud bylo možné odtahovat pouze autovraky nebo vozidla odstavená v zeleni. Město v součinnosti...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.