Poslední rozloučení se svým otcem v prostorách olomouckého krematoria neznamenalo pro Miroslava Říhu z Grygova na Olomoucku a pro další pozůstalé jen bolestnou ztrátu, ale i další otřes. Smutek prohloubilo nevhodné chování zřízenkyně a nepořádek uvnitř krematoria. Město Olomouc přislíbilo nápravu.
"Můj otec spoustu let pilně pracoval pro město, pro Správu nemovitostí Olomouc a takovéto rozloučení si opravdu nezasloužil. Zaměstnankyně důchodového věku byla velmi arogantní a chovala se naprosto nevhodně. Od samého začátku s námi komunikovala nedůstojně, neodpovídala na otázky a třískala dveřmi," popisuje otřesnou zkušenost Miroslav Říha.
Poslední rozloučení se v olomouckém krematoriu uskutečnilo v březnu, až po určité době však Říha našel síly k sepsání stížnosti. Celou věc také pozdržel koronavirus.
"Podle tehdejších opatření se mohlo zúčastnit pouze deset osob. Do tohoto počtu nám ještě někdo chyběl, požádal jsem proto paní, zda by nemohla někoho dalšího pustit. Jen kroutila hlavou a až jsem se zeptal podruhé, odsekla, že je mám pustit sám. Šel jsem ke dveřím, které jsem se snažil marně otevřít, jelikož byly uzamčené. To vše se dělo již na začátku obřadu, kdy hrála hudba," popisuje ostudné okamžiky Říha.
"Tato zaměstnankyně pokazila celý obřad. Všimli si toho všichni zúčastnění a po pohřbu se nemluvilo o ničem jiném, než o paní a jejím nevhodném chování," konstatuje Říha.
Nehledě na to, že krematorium by podle něho potřebovalo investice. Prostory jsou neudržované, chybí úpravy, aby se lidé v těžkých chvílích cítili alespoň trochu lépe, a stav WC je katastrofální. Nebylo možné si ani usušit ruce, protože chyběl ručník, a toaletní papír se povaloval na chodbě.
"V době epidemie měly být WC po každém obřadu vydesinfikovány, což se evidentně nestalo, protože jinak by si zaměstnanci poházeného toaletního papíru na chodbě všimli," dodal Říha.
Jednatel olomoucké pohřební služby Via Ultima Alexander Mencl dává stížnostem Miroslava Říhy za pravdu. "Popsaný průběh smutečního rozloučení v olomouckém krematoriu bohužel není ojedinělý a je politováníhodné, že se takto děje již celé roky," sdělil Mencl.
Letitý systém, kdy krematorium a obřadní síň provozuje soukromá společnost, která má kromě toho vlastní pohřební službu, považuje za špatný.
"Jsem však jediný, který na to dlouhodobě poukazuje a veškeré stížnosti předává městu Olomouc. Bohužel vždy se stejným výsledkem. Buď dostanu odpověď, že to město řešit nebude, nebo, ať to řeším s provozovatelem," dodal Mencl.
Krematorium patří městu Olomouc, v pronájmu ho má Moravská pohřební společnost.
"Tato pohřební společnost má svou vlastní licenci k pohřbívání a kremaci, na základě které provozuje své služby, bez vlivu statutárního města Olomouce," vysvětluje náměstek primátora Olomouce Matouš Pelikán (KDU-ČSL).
Kvůli stížnosti náměstek nicméně svolal jednání zástupců Moravské pohřební společnosti, Hřbitovů města Olomouce a Správy nemovitostí Olomouc. "Řešili jsme zkvalitnění služeb Moravské pohřební společnosti v prostorách krematoria a investiční plány a opravy. Provozovatelem krematoria bylo přislíbeno, že se svými zaměstnanci bude řešit jejich chování při smutečních obřadech," uvedl Pelikán.
V letošním roce hodlá město v krematoriu například vyměnit okna, kterými zatékalo, a vymalovat. "Současně jsem také apeloval na Moravskou pohřební společnost, aby zajistila zlepšení udržování pořádku na toaletách a celkovou úpravu všech smutečních prostor tak, aby na smuteční hosty působily pozitivněji v těžkých okamžicích, které v krematoriu zažívají," dodal náměstek primátora.
Moravská pohřební společnost kritiku odmítá. "Velice nás mrzí, že nespokojenost měla zřejmě příčinu ve špatně vedené komunikaci naší obřadnice se členy rodiny. Nemyslíme si ale, že by její chování vzhledem k jejím zkušenostem a věku mělo být výrazně nepatřičné či přímo neslušné. Při používání roušek dojde často k přeslechnutí nebo se stane, že člověk neslyší vůbec a snadno se pak může jevit svému okolí jako ignorující nebo chovající se povýšeně," brání se ve svém stanovisku Moravská pohřební společnost.
Na žádný konflikt si nepamatuje ani řečnice, která byla na obřadu přítomna.
Pokud šlo o omezení vstupu, v době epidemie bylo podle pohřební společnosti pravidlem, že přednostní právo vstupu měla nejbližší rodina a nejbližší pozůstalí, kteří vstupovali do obřadní síně pouze přes čekárnu. "Předpokládáme, že jsou o tom spraveny i pohřební služby," uvedla Moravská pohřební společnost.
Tvrdí zároveň, že nepořádek v krematoriu nebyl. "Prostory čekárny pro pozůstalé včetně přilehlého sociálního vybavení jsou sice svým vzhledem možná zastaralé, ale stále plně funkční a pečlivě udržované. Uklízečky pravidelně docházejí mezi jednotlivými obřady kontrolovat stav toalet a v pandemické situaci desinfikovali madla a kliky dveří, pokud ovšem nejsou právě přítomni smuteční hosté," tvrdí Moravská pohřební společnost.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Chování obřadnice na tomto konkrétním rozloučení rozhodně nebylo vhodné, nebylo profesionální, bylo arogantní až urážlivé. Pokud za to mohou (po roce a půl od zavedení) roušky, měla by se Moravská pohřební společnost zamyslet, zda svou práci její zaměstnanci mohou vykonávat i přes zavedená pandemická opatření, když nerozumí, co jim lidé říkají. Potom může mít paní zkušeností na rozdávání, ale pokud vázne komunikace kvůli sluchu, měla by přenechat místo jiným. Její chování je neomluvitelné, bohužel zanechalo ve spoustě přítomných pocit hořkosti, bezmoci a zklamání. Ona vykonává tuto práci dlouhou dobu, ale pro pozůstalé to byly poslední okamžiky rozloučení s blízkou osobou... Snad jen největší cynik by měl v tento čas chuť se s někým hádat, přít, něco mu vytýkat. A paní řečnice nebyla přítomna po celou dobu, nemohla tedy komunikaci adekvátně posoudit. Pavlína Michalcová
S chováním některých zaměstnanců krematoria máme bohužel podobnou otřesnou zkušenost jako je popisována v článku, a to z listopadu 2020, kdy jsme pochovávali naši babičku. Chování paní řečnice (v krematoriu se střídají údajně dvě paní řečnice) a další paní zaměstnankyně v seniorském věku bylo velmi arogantní, hrubé a celkově nevhodné. Takoví lidé by vůbec neměli pracovat na pozicích, kde je zapotřebí jednat s lidmi, zvláště pak s lidmi v takto těžkých životních situacích jako jsou poslední rozloučení s jejich blízkými. Vše začalo značným časovým zpožděním z důvodu velkého pohřbu, který předcházel našemu rozloučení. Z této vzniklé situace byly obě paní viditelně nervózní. Na zpoždění jsme si nestěžovali, pouze jsme chtěli, aby byl dostatek času na organizační věci před samotným obřadem. Paní nás ujistily, že tomu tak bude. Nebylo. Po sdělení nejnutnějšího nás nahnaly za zvuků hudby do obřadní síně, při tom ještě sdělovaly poslední organizační pokyny (resp. zákazy) náhodně vybranému účastníkovi pohřbu - šestnáctiletému bratránkovi, který pohřeb nevypravoval a nijak se neúčastnil na jeho organizaci, takže tyto pokyny v závěru nevěděl nikdo. Ještě po začátku obřadu jsme se s nimi museli dohadovat, aby nám umožnily to, co při předchozím pohřbu bylo dovoleno - otevřené dveře do obřadní síně, aby i ostatní členové početné rodiny, kteří kvůli omezení počtu účastníků pohřbu jako součást protipandemických opatření museli zůstat venku, mohli aspoň zpovzdálí sledovat nebo spíše poslouchat průběh obřadu. Vyhověli nám až další "mladší" zaměstnanci krematoria, kterým děkujeme za jejich lidský přístup. Nicméně byli hned za svoji ochotu zpeskováni jednou z výše uvedených dam. Pro pořádek dodávám, že my jsme měli najatou externí pohřební službu, nikoliv MPS. Člověk se i vzhledem k předchozím komentářům musí ptát, zda olomoucké krematorium, potažmo někteří jeho zaměstnanci nepřistupují diametrálně odlišně k pohřbům zajišťovaným MPS a k pohřbům zajišťovaným jinými pohřebními službami. Doteď lituji, že jsme se rozhodli pohřeb uspořádat v olomouckém krematoriu. Ostuda. A děkuji velice panu Říhovi a jeho rodině, že našli sílu na tento problém veřejně upozornit. Zvažovala jsem také podání stížnosti, ale po několika úmrtích, které naši rodinu v minulém roce potkaly, jsem k tomu potřebnou sílu nenašla.
Jitka Křížková nechápu, proč se obouváte do mého názoru. Myslím, že sem každý může napsat svůj vlastní názor a zkušenost. Já nezařizovala u MPS jeden obřad, ale bohužel dva poměrně za sebou. Co se týká paní obřadnice, je to příjemná, elegantní dáma ve středním věku, takže ta co obřadovala vám, tam již pravděpodobně nedělá a MPS pokud pochybila, svoji chybu tedy evidentně napravila výměnou zaměstnankyně. Vaše nepříjemná zkušenost mě pochopitelně mrzí, jen mi připadá, že kvůli jedné černé ovci odsuzujete celé "stádo". Toť vše.
Nechápu, jak můžete napsat, že si někdo vylévá zlost na zaměstnancích krematoria. To, že nemáte stejnou zkušenost (naštěstí pro vás) neznamená, že se tomu tak v jiných případech neděje. Pokud jste nebyla na tomto konkrétním rozloučení, pak nemůžete přece něco takového napsat. Pokud jde o samotná rozloučení, věřím, že všichni pozůstalí, rodina i přátelé stojí o to, aby obřad proběhl důstojně a pokud možno v poklidu. Vždyť jde o poslední rozloučení s milovanou osobou. Přijde Vám, že někdo z pozůstalých stojí o vyvolávání konfliktů, případně další řešení nepříjemné situace? Chtěla bych mít možnost jednat s lidmi na svém místě, s lidmi empatickými, chápajícími, pro které rozloučení není pouhým dalším obřadem v pořadí. Pokud je tato práce nebaví, nezajímá, neumějí nebo nechtějí komunikovat, či se neumí chovat adekvátně k situaci, pak by měli změnit zaměstnání.
Naprosto souhlasím s textem článku neboť s tou paní mám dvě katastrofální osobní zkušenosti kdy se ji povedlo hloupým, necitlivým a arogantnim jednáním pokazit oba pohřby. Znehodnocuje tím práci ostatních pracovníků firmy a na té pozici nemá co dělat.
Hlavní problém byl ale pravděpodobně právě proto, že pohřeb nebyl sjednáván právě s MPS, která nejen že vlastní svoji soukromou pohřební službu, ale provozuje souběžně i krematorium. Pohřební služba, u které byl sjednán pohřeb dokonce nabídla i vysokou finanční kompenzaci za tento zážitek, i když to nebyla její chyba a z jejich strany bylo vše v naprostém pořádku. Opravdu bych nikomu neprala zažít to co jsme zažili během již probíhajícího obřadu. A bohužel naše stížnost opravdu nebyla ojedinělá...
Minulý měsíc jsem s MPS domlouval pohřeb a vše bylo v naprostem poradku. Prostory krematoria jsou zastarale, ale personal krematoria i pohrebni sluzby byly velmi profesionalni.
S výše uvedeným názorem rozhodně nesouhlasím. Bohužel jsem měla poslední dobou několik nepříjemných možností využití služeb Moravské pohřební společnosti, která ovšem tyto nepříjemné okamžiky zmírnila velmi profesionálním přístupem napříč zaměstnanci, od objednavatelek až po paní obřadnici. Upřímně se nám v objednávce objevila spousta problémů a zaměstnanci MPS je bez řečí a neprodleně vyřešili ku prospěchu věci a ušetření nervů, financí i času. Co se týká covidové situace, tu všichni snášíme špatně a nechápu, proč si někdo vylévá zlost zrovna na zaměstnancích krematoria.....zavání mi to konkurenčním bojem pana Mencla. S tím má kamarádka naopak velmi špatnou zkušenost.