Zaváděním změn v systému parkování se podrobněji zabývá také olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO). Úpravu parkovací politiky vidí jako takřka jediný nástroj, kterým lze nyní ve městě a zejména na sídlištích řešit nedostatek stání pro auta. „Než lidé dojdou k poznání, že mít dvě nebo tři auta ve městě, je komfort, který si nemůžou dovolit. Protože je nemají kam dát nebo je to příliš drahé,“ míní.
V jaké fázi jsou nyní přípravy změn v systému plateb za parkování v Olomouci?
Vedení města odsouhlasilo či vzalo na vědomí model parkovací politiky. Připravuje se spisová služba, která bude schopná registrovat do systému městské policie přestupky a přes poštovního klienta automatizovaným způsobem rozesílat výzvy a pokuty. Celá agenda bude velmi náročná z pohledu objemu dat a komunikace. Musí zároveň splnit nové legislativní požadavky na spisovou službu, asi bychom ji stejně museli aktualizovat. Teď ji rozšíříme o propojíme se systémem městské policie.
Jedním z prvních kroků je příprava a testování automatické kontroly zaparkovaných aut. Jak to bude probíhat?
Po městě bude jezdit monitorovací vozidlo a bude automaticky odečítat SPZ a vyhodnocovat přestupky týkající se parkování. Někdy do poloviny roku bychom měli mít jasno o této velké zakázce. S městskou policií jsme se již dohodli na rozšíření jejich stávajícího systému pro řešení přestupků. Magistrát jim poskytne elektromobil, který budeme využívat pro tuto službu, už mají vybranou technologii pro odečítání SPZ, která se bude poté nasazovat.
Dosavadní zóna placeného parkování se v centru města rozdělí na oblast A a B. Kdy by mělo dojít k první změně ceny parkování?
Městské nařízení o výši poplatků za parkování budeme upravovat od dubna. Postupně jak bude nakoupená technika se začnou testovat nové softwary a monitorovací auto. Od nového roku by se mohla placená oblast rozšířit o parkovací zónu C.
Co bude potřeba zajistit pro placené parkování v zóně C označené širší město? Oblast zahrnuje asi 6600 stání pro automobily.
Současně s dalšími přípravami se bude řešit, kde by v zóně C byly parkovací automaty. Bude se připravovat zakázka na úpravu dopravního značení, celé území se musí zmapovat. Součástí bude i prověření aktuálního dopravního režimu, jak se to děje nyní při zjednosměrňování ulic nebo zavádění zóny s maximální rychlostí 30 kilometrů v hodině. Prověří se také možnost hlídání vjezdu do pěší zóny na náměstí, chtěli bychom i toto řešit technologicky, nikoliv závorami nebo strážníky v ulicích.
Za nejčastěji využívaná místa v centru města se bude od dubna platit místo třiceti korun čtyřicet, případně sto. Vedení města plánovalo získané prostředky využít pro fond mobility.
Ano, na finančním odboru už se připravuje jeho zřízení. Abychom do něj mohli přiřadit peníze, které se vyberou se zavedením nových zón a zdražení. Zároveň z něj budeme financovat pořízení techniky, která bude celou zónu kontrolovat a zajišťovat. Bavíme se o desítkách milionů korun, včetně vedení systémů, ale návratnost je potom velice rychlá.
Je cílem financovat z fondu i rozšíření parkovacích kapacit? Jaké má město možnosti?
Máme na všech olomouckých sídlištích jako jedno z mála měst zpracovány takzvané regulační plány. Jedná se o podrobnější stupeň územně plánovací dokumentace, ve kterém už víme, kde budeme do budoucna moct rozšiřovat parkovací kapacity. Ať už úpravou dopravního režimu nebo budováním nových parkovacích míst. A zároveň máme vytipovaných hned několik lokalit, kde by mohly vzniknout takzvané parkovací domy. Budeme se bavit o tom, z čeho je financovat.
Pondělí, 31. ledna 2022, 17:14
V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Letos budou v Olomouci dokončeny dvě veledůležité dopravní stavby, most na Masarykově třídě a tramvajová trať na Nové...
Máte už teď nějakou představu?
Mohla by to být investice města, i například místních společenství vlastníků jednotek z okolních domů. Je to asi věc, která už bude na stole pro nové vedení radnice. Ale myslím, že bude všechno připraveno tak, aby se konkrétní rozhodnutí mohly činit poměrně rychle. A mohlo se začít projektovat a stavět.
Samotná výstavba je tedy ještě běh na delší trať?
U spousty lidí to budí často negativní emoce. Parkovací politika je jediný nástroj, kterým lze vyřešit neřešitelnou situaci v přeplněných sídlištích. Já tvrdím, že problém Olomouce není nedostatek parkovacích míst, ale nadbytek aut. Už ani nemáme moc kapacit, kde ty parkovací kapacity budovat. Lidé nechtějí, aby parkoviště nahrazovaly zelené plochy před jejich domy, nechtějí parkovací dům před svými okny. Zkrátka regulace prostřednictvím parkovací politiky určené pro rezidenty, je jedním z nástrojů, jak to do budoucna řešit. Než lidé dojdou k poznání, že dvě nebo tři auta ve městě, je komfort, který si nemůžou dovolit, protože je nemají kam dát nebo je to příliš drahé.
Čtvrtek, 16. prosince 2021, 13:55
Zanesením do příslušných systémů a splněním dalších náležitostí vstoupil začátkem prosince v platnost zákaz nočního parkování dodávek na jednom z olomouckých sídlišť. Porušení nového pravidla v části Neředína řeší strážníci každou noc hned...