Počasí dnes21 °C, zítra21 °C
Pondělí 20. května 2024  |  Svátek má Zbyšek
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Jak zlepšit dopravní situaci v Olomouci?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Letos budou v Olomouci dokončeny dvě veledůležité dopravní stavby, most na Masarykově třídě a tramvajová trať na Nové Sady. Jak ještě zlepšit olomouckou dopravu?

Odpovědi zastupitelů nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle času doručení do redakce.

Yvona Kubjátová (ČSSD)

Za prioritu považujeme ne přímo realizaci, ale přípravu, a to především majetkoprávní III. etapy tramvajové trati v katastrálním území Povel se smyčkou u ulice Jižní ve Slavoníně. Za důležité dále považujeme průběžné rekonstrukce stávajících tramvajových tratí v ulicích Hodolanská, Divišova a na Litovelské ulici po ulici Pražská.
Dopravu v Olomouci komplikuje především ve špičkách někdy i provoz na komunikacích ve vlastnictví Olomouckého kraje. V tomto ohledu bychom přivítali a samozřejmě i iniciovali, obdobně jako tomu bylo před deseti lety v případě kruhové křižovatky v ulici Dobrovského, společnou investici kruhového objezdu na křižovatce ulic Legionářská, Hynaisova a Studentská. Obdobně bychom chtěli iniciovat společnou investici kruhového objezdu na křížení ulice Dolní Novosadská, silnice k městské části Holice a silnice na Tovačov.

Otakar Bačák (spOLečně)

Technicky jsem rozhodně pro další budování rozumné sítě stezek pro pěší a cyklisty. Mentálně, aby se každý občan města zamyslel, jak svým způsobem dopravy po městě chrání naše město, naši planetu, aby se nemusely vymýšlet povolenkové systémy, které se nakonec zvrhnou v prospěch něčeho a někoho úplně jiného, než je čistý a zdravý vzduch. A až se zamyslí a zjistí, že může přispět k šetrnějšímu způsobu dopravy, tak ho také začal používat.

Jiří Zima (KSČM)

Olomoucká doprava v době ranní a odpolední špičky je problém v současné době neřešitelný a občanům nezbývá než se této situaci přizpůsobit, což je problém všech větších měst, ale i obcí, přes které vede tranzitní doprava.
Trvající problém, na který upozorňuje dlouhodobě naše dopravní expertka. jsou dvě místa:
1. Křižovatka ulic Jeremenkova a Pasteurova, do které vyúsťuje účelová komunikace z Černé cesty. Křižovatka navazuje v ulici  Komenského a U Podjezdu, přes kterou vede železniční přejezd. Vlivem dvou světelných křižovatek v ulici Komenského a železničního přejezdu v ulici U Podjezdu zde dochází pravidelně k vytváření kolon. Vyřešení této situace by mohl napomoci kruhový objezd, kdy by řidiči odbočující z ulice Jeremenkova do centra města a z ulice U Podjezdu na ulici Jeremenkova mohli plynule projet přes kruhový objezd. 
2. Křižovatka ulic Tomkova, Na Trati, Erenburgova a Na Šibeníku. Situace po celý den velmi konfliktní. Dříve se uvažovalo o přeložení komunikace, respektive o výstavbě nové komunikace Na Trati mezi železničními přejezdy na druhé straně podél železniční trati s vyústěním do ulice Tomkova, čím by se odlehčilo současné křižovatce.
Existují i jiná problematická místa, ale zde se jedná o přivaděče do města bez možnosti variantní cesty.

Vladimír Prášil (ANO)

Tramvajová trať a nové mosty jsou aktuálně nejvýznamější stavby, které ovlivňují dopravu v Olomouci. Jsem rád, že se městu a Povodí Moravy v případě mostů daří vše realizovat podle plánu. Je nutné si přiznat, že za poslední 3 roky se automobilová doprava v Olomouci velmi navýšila. Jsem aktivní řidič, takže vnímám tento stav dlouhodobě. Některé úseky jsou ve špičce už na hranici kapacity nebo dokonce i za její hranicí. Tvoří se velké kolony, které se pohybují krokem. Vjezd z vedlejších komunikací je někdy nemožný, hodně záleží na ochotě řidičů, kteří jedou po hlavní komunikaci. Je několik možností pro alespoň částečné zlepšení situace. Velmi důležitá bude realizace východního obchvatu města, tzv. východní tangenty. Dále propojení D35 u Křelova na D46 mimo křižovatku u Globusu. To jsou ale stavby ŘSD (státu). Město příliš možností, jak pomoci, nemá.
Dále by dopravě ve městě ulevilo vybudování okružní křižovatky v ulici Dolní Novosadská – spojnice na Holici a Kožušany, či výstavba nové komunikace v Řepčíně od ulice Svatoplukova ke kruhovému objezdu u Globusu. Se zvyšujícím se provozem na komunikacích je ale současně nutné zaměřit se i na bezpečnost všech účastníků provozu. Budovat bezpečné přechody pro chodce (např. jako jsme udělali v Týnečku nebo plánujeme letos u myčky na konci ulice Schweitzerova mezi zastávkami Jižní), opravovat chodníky, rozšiřovat síť cyklostezek atd. Jako zastupitel za hnutí ANO a člen dopravní komise rady města se právě o toto chci zasazovat. A jako občan a člen komise městské části Droždín si také moc přeji, aby byl co nejdříve realizován kruhový objezd v Droždíně.

Pavel Grasse (ProOlomouc)

Ze staveb pro automobilovou dopravu určitě městu velmi pomůže východní tangenta, je ovšem potřeba konečně urychlit její přípravu. V severních částech města by pomohlo vybudování připravovaného dopravního spoje od Globusu do Řepčína, a pak dále kolem jezdeckého areálu přes Lazeckou ulici do Černovíra. Co doposud město vůbec neplánuje, je severní propojení Černovíra a Chválkovic s navázáním na východní tangentu u Týnečka. Toto propojení by vyřešilo problémy s tranzitem na Šternberk a Opavu Dobrovského a Pasteurovou ulicí, ale i místní přepravní trasy pro průmysl a podnikání v celé severní části města. Pouze pět propojení východní a západní části Olomouce přes hlavní železniční koridor považujeme za nedostatečné. Určitě to neusnadňuje hospodářský rozvoj města.
Pro pěší dopravu vidíme velké rezervy v budování bezpečných přechodů, a to i v opomíjených předměstských částech Olomouce. Na frekventovaných ulicích v centru města bychom zase uvítali taková opatření, aby zvláště méně pohybliví chodci mohli bezpečně a bez stresů „na zelenou“ přejít.
I když rozličná cykloopatření již v Olomouci vybudována byla, ne všechny považujeme za šťastně vymyšlené - například Moravská stezka od Smetanových sadů až po rybník Hamrys. Mnoho důležitých tras ale k řešení zbývá (za všechny třeba Wolkerova ulice). Na již vybudovaných trasách chybí mnohde bezpečná propojení – třeba od Bristolu po Dobrovského k Legionářské.
Pro zklidnění dopravy v širším centru města bychom uvítali vstřícnější systém MHD, tak aby řidiči měli výraznější ekonomický důvod nechat auto mimo centrum.
Tramvajovou trať na Nové Sady ale za nějaké zlepšení olomoucké dopravy nepovažujeme. A to hlavně kvůli jejímu vedení mimo osu ulice Rooseveltové a Schweitzerové. Výrazně se tím zamezuje možnost obsluhy i zásobování východní strany ulic, a tím vlastně vzniku tradiční městské ulice s obchodním parterem. Je škoda, že město nakonec, i přes naši dlouhodobou kritiku a snahu projekt upravit, dalo přednost konceptu poplatnému době dávno minulé před tvorbou moderního města.

Marek Zelenka (Piráti a Starostové)

Nedávno jsem musel jet taxíkem z Hejčína na Dolní náměstí. Taxikář mi navrhl, že pojedeme kolem orloje, že je to nejrychlejší. Polilo mě horko z toho, s jakou samozřejmostí to ze sebe vypustil. 
Máme-li z nejdůležitějšího náměstí v Olomouci zkratku pro taxi a velké parkoviště, tak to z mého pohledu symbolicky vystihuje, na co je olomoucka dopravní politika zaměřena - na pohodlí pro auta. 
Rozhodně tím neříkám, že by se měla auta zakazovat, jak mi bývá předhazováno. Sám auto vlastním a používám. Ale město by se mělo zaměřit z mého pohledu na to, aby pravidelné cesty do zaměstnání nebo do školy mohli obyvatelé podnikat rychle, pohodlně a bezpečně i jinými prostředky než autem. 
Nejvíc lidí v Olomouci bydlí na sídlištích na Tabuláku, Povelu, Nových sadech. Jsou tato sídliště dobře propojena s centrem pro pěší, MHD a cyklisty? Za mě velmi špatně. A ani klikatá tramvajová trať na Nové Sady v tom velkou změnu nepřinese.
Jen ve Velkomoravské vzrostl automobilový provoz podle sčítání mezi lety 2016-2021 o čtvrtinu na cca 38 tisíc aut denně (!). Chceme, aby to za dalších 5 let bylo o dalších 8 tisíc víc? Jestli ne, musíme hledat způsoby, jak lidem umožnit auto nepoužívat v takovém rozsahu.
Musíme stavět bezpečné cyklostezky a přechody pro chodce, na kterých se budou cítit bezpečně i staří lidé a rodiče vypouštějící děti do školy.
Musíme vhodně připomínkovat stavby jiných investorů, aby se nám neopakovaly chyby jako u mostu u Bristolu a na Masarykove třídě - ani jeden z mostů nemyslel na cyklisty. 
Musíme umožnit dětem bezpečně se pohybovat po městě do školy a na kroužky, aby je všude nemusel čekat jejich mama-taxi. 
Musíme inovovat MHD, abychom za tu zhruba čtvrtmiliardu nabídli lidem pohodlné a rychlé svezení za přijatelnou cenu, ideálně ne jen autobusem nebo tramvají, ale i bikesharingovými službami v rámci ceny vaší tramvajenky.
Města s nejvyšší kvalitou života na světě se tímto směrem vydala dávno. Tak na co čekáme my?

Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL)

Považuji za důležité, že s mostem přes Moravu se zároveň opravuje most přes Bystřičku, obnova zeleně a tramvajové zastávky a křižovatka s ulicí 17. listopadu. Můžeme se tedy těšit, že Masarykova ulice bude dlouho dobu bez potřeby opravovat.
Na 2. etapu tramvajové tratě musí co nejdříve navázat 3. etapa do Slavonína, kde by měl vzniknout menší dopravní terminál, aby většina individuální a hromadné dopravy nemusela zajíždět do centra města a cestující pohodlně přestoupili na tramvaj.
V tuto chvíli je nejdůležitější urychlit další postupné budování odstavných parkovišť na okraji města, a tak dosáhnout ve městě čistšího ovzduší a přijatelné intenzity dopravy.

Jan Holpuch (ODS)

Bude to znít jako kolovrátek, ale jako zásadní pro dopravu ve městě vidíme projekt východní tangenty, která odlehčí neudržitelné situaci ve Chválkovicích a Pavlovičkách.
Druhým tématem je parkování. Zde jsem rád, že se nám podařilo změnit pohled vedení města na parkovací politiku. Ta by podle našeho názoru měla ulehčit parkování ve městě, nikoliv být nástrojem ideologického boje proti majitelům aut.
Plány na letošní rok jsou v tomto ohledu nakonec rozumné. Zřízení fondu, kam potečou příjmy z parkování a budou využity na budování nových parkovacích míst, a také možnost si zakoupit kartu rezidenta bez nutnosti chodit na úřad. To jsou kroky správným směrem a mají naši podporu.

Neodpověděl Martin Jirotka (SPD).

POLITICKÁ KORIDA: Co přejete Olomouci a obyvatelům města do příštího roku?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Co přejete Olomouci a obyvatelům města do příštího roku?

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Město Olomouc, moravia.cz

Štítky politická korida, doprava, stavby, Olomouc, tramvajová dráha, kruhový objezd, Nové Sady, Globus, Yvona Kubjátová, ČSSD, Slavonín, ANO 2011

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Jak zlepšit dopravní situaci v Olomouci?  |  Politika  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.