Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Nebezpečné nápady a situace na železnici: studenti se poučí v preventivním vlaku

Na co si dát pozor při cestování vlakem či při pohybu blízko železnice? Do Olomouce zavítá na začátku celostátní jízdy takzvaný Preventivní vlak, který žákům a studentům základních i středních škol přiblíží důležitá pravidla, která je nutná dodržovat. Program provede děti a mládež přes trojici stanovišť, která jim přiblíží i práci záchranářů a základy první pomoci.

Po dvouleté přestávce zaviněné protiepidemickými opatřeními se na české koleje vrací Preventivní vlak bezpečné železnice – hned první ze zastávek je v plánu v Olomouci do 17. do 18. 5. na hlavním nádraží.

„Preventivní vlak bezpečné železnice navštěvuje česká a moravská nádraží již od roku 2007, určený je pro žáky vyšších tříd základních škol a studenty středních škol, kterým ukazuje, jak také může skončit zbytečné riskování, hazard či nepozornost v blízkosti kolejí či přímo na nich,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Žáci a studenti se během návštěvy vlaku mimo jiné seznámí s nebezpečím zasažení elektrickým proudem z trolejí při nedovoleném výstupu na střechu vagónu, vážnými úrazy při riskantním přecházení přes koleje či naskakování a vyskakování z jedoucího vlaku nebo s následky nerespektování signalizace na železničních přejezdech.

„Správa železnic dlouhodobě podporuje prevenci a osvětu v oblasti bezpečnosti na železnici. V komunikaci s mladými lidmi apelujeme zejména na maximální pozornost a respektování všech pravidel bezpečného pohybu v blízkosti železničních tratí či na přejezdech a přechodech,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Starší děti a mládež mají někdy nebezpečné nápady, pokoušejí štěstí a mají pocit, že se jim nemůže nic stát. Jenže opak je pravdou, alespoň pokud jde o železnici. Například expres rozjetý na 160 km/h ujede každou minutu přes 2,5 kilometru a nezastavíte ho tak snadno jako auto. Nejen na to upozorňuje právě Preventivní vlak,“ poznamenává Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Hlubočky, Bohdíkov, Smržice a Odrlice. Od minulého pátku už ke čtyřem dopravním nehodám na železničních přejezdech vyjížděli hasiči a další složky IZS v Olomouckém kraji. Ve středu večer zasahovali u kolize vlaku a dodávky u Odrlic na Litovelsku, ve...

Žáci a studenti procházejí v rámci programu Preventivního vlaku třemi stanovišti. Tím prvním je speciální vůz, kde bude probíhat projekce třetího dílu hraného dokumentu s názvem To nedáš! Ten vychází z reálných mimořádných událostí, které se skutečně staly, a varuje před jejich následky.

Druhý, konferenční vůz je připraven pro diskuzi žáků a studentů s odborníky, kteří šetří nehody na železnici. „Vyšetřovatelé s nimi budou rozebírat jednotlivé nebezpečné situace na železnici, v krátkých spotech se zde představí Pravidla bezpečné železnice. Po jejich promítnutí bude vždy následovat diskuse o tom, co udělali figuranti špatně, jaké pravidlo porušili a jaké to mělo následky,“ podotkl mluvčí Gavenda.

Na třetím stanovišti pak bude probíhat nácvik život zachraňujících úkonů. Záchranáři uvedou žáky a studenty do situace, kdy narazí na nehybného člověka a mají jen sekundy na rozhodnutí, jak se zachovat. Seznámí se s tím, jak mají správně diagnostikovat stav tohoto člověka a jak mají postupovat v záchraně jeho zdraví, či dokonce života.

Souprava Preventivního vlaku na své trase pak pokračuje do Brna-Králova Pole (19. a 20. 5.), dále poté do Prahy-Dejvic (24. a 25. 5.) a sezonu zakončí na hlavním nádraží v Plzni (26. a 27. 5.).

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto České dráhy

Štítky Doprava, železnice, vlaky, nebezpečí, záchrana, škola, děti, studenti, preventivní vlak, Olomouc, Správa železniční dopravní cesty, Jiří Svoboda, Michal Krapinec, České dráhy, Plzeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Roman Jeschke

Prevence ano , ale dodnes nevím, jak se mají lidé dostat k vlaku, když na nádraží chybí podchod či nadchod a jediná přístupová cesta je po silnici. Na koridoru Brno - Praha je silný provoz - jedou třeba 4-5 vlaků za sebou. K tomu je posun ve stanici. Mne učili, že na vlak se chodí včas 5 minut před odjezdem. Bohužel na nádraží Rájec - Jestřebí to neplatí. Tam přejeli od stavby koridoru více než 20 lidí. Kde máte na dálnici úrovňový přechod pro chodce ??.

Středa, 18. května 2022, 07:45Odpovědět

Nebezpečné nápady a situace na železnici: studenti se poučí v preventivním vlaku  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.