V Česku se průměrně spotřebuje podle odhadů zhruba 50 milionů jednorázových plastů využívaných jako obaly pro rychlé občerstvení a 340 milionů kelímků na kávu. Spotřeba plastových zátek, víček a dalších uzávěrů se pohybuje okolo 25 milionů kilogramů za rok. Vyplývá to z údajů společnosti EKO-KOM, který vychází z důvodové zprávy zákona, jenž do dvou let zakáže výrobu a prodej jednorázových plastových příborů, talířů nebo brček v souladu s předpisy Evropské unie. Podepsal ho prezident Miloš Zeman.
V celé Evropské unii se podle odhadů spotřebuje 2,5 miliardy plastových obalů používaných jako obaly pro rychlé občerstvení. Množství kelímků na kávu se odhaduje na zhruba 17,4 miliardy a 12 miliard víček na kávové kelímky. Ze 340 milionů kelímků v ČR je s víčkem 77 procent. Množství ostatních kelímků se v celé EU odhaduje na 36,5 miliardy kusů a k tomu 24 miliard víček.
„Přestože je zákonný zákaz prodeje jednorázového nádobí krokem správným směrem, významnou část plastového odpadu tvoří obaly produktů od výrobců potravin. Ti se kvůli zákonným normám a technologickým postupům bez tohoto materiálu neobejdou. Řešením může být změna balení výrobků, například vakuovými obaly, kterými mohou producenti v potravinářství celkové množství obalových plastů snížit,“ uvedla ředitelka Obalového institutu SYBA Iva Werbynská.
Podle hlavního ekonoma Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslava Čížka průmyslový sektor již delší dobu uznává, že řešit množství plastové odpadu je potřeba. „Mnoho společností aktivně pokračuje v hledání a podpoře řešení tohoto problému. Firmy také často spolupracují v navrhování takových produktů, které jsou co možná nejvhodnější pro následnou recyklaci," uvedl.
Doplnil, že řada firem na vývoji výrobků šetrných k životnímu prostředí pracovala dobrovolně a vzhledem k tomu, že zákon je transpozicí evropské legislativy, se firmy na novou situaci připravily. „Nedá se ale vyloučit, že některým společnost kvůli tomu vzrostou náklady," dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.