S otázkou na adekvátní cenu jízdenek pro autobusy a tramvaje v Olomouci se obrátila moderátorka předvolební debaty na kandidáty na post primátora v hanácké metropoli. I při rostoucích nákladech a inflaci se politici shodli, že cena jízdného by se zvyšovat neměla. Zazněly i návrhy na změny či vylepšení systému plateb a dokonce také na možnost využívání MHD zdarma.
Na Dopravní podnik města Olomouce dopadají v posledních měsících nejen zvýšené náklady na pohonné hmoty, které stojí dopravce respektive město každý měsíc zhruba milion a půl korun navíc.
„Jaká si myslíte, že by měla být cena za jednorázovou jízdenku na městskou hromadnou dopravu v Olomouci?“ tázala se moderátorka předvolební debaty organizované Institutem pro společnost a politiku Karolína Spurná.
„Stejná nebo nižší,“ stručně reagoval lídr hnutí Olomoučané Michael Mencl a později doplnil: „Máme v plánu snížení ceny jízdného, respektive MHD zadarmo pro děti do 15 let, aby rodiče nemuseli řešit jejich bezpečnou dopravu do školy, nemuseli děti vozit autem.“
Do konceptu nezvyšování různorodých městských poplatků zahrnuje také MHD kandidátka koalice SPOLU Markéta Záleská. „Pro další dva těžké roky navrhujeme, že nebudeme zvedat platby za městskou hromadnou dopravu v případě delších časových jízdenek, tedy takzvaných legitek. Je otázkou do debaty, jestli zvýšit cenu za jednorázovou jízdenku, která se v Olomouci pohybuje v nižších hodnotách ve srovnání s podobnými městy v České republice. Můžeme si představit jízdenku za 20 korun, ale došlo by třeba ke slevám právě u legitek,“ míní náměstkyně primátora. Podle ní by se měla zrealizovat i možnost platit za jízdenky ve vozech MHD bezhotovostně. „Jsou to důležité věci, které by se měly odehrát co nejdřívě. Aplikace DPMO by měla umožňovat i nákup časových jízdenek a případně takzvané jízdenkové peněženky,“ dodala Záleská.
Miroslav Žbánek (ANO) z aktuální pozice muže v čele olomoucké radnice upozorňuje na vysoké investice do infrastruktury související s tramvajovou dopravou. „Chceme zachovat stávající jízdné, protože nárůst cen energií a provozu je tak astronomický, že vůbec budeme rádi, abychom udrželi rozpočet a objednávku této veřejné služby. Navíc nás čeká několik investic v řádech desítek i stovek milionů, zejména do tramvajových tratí. Víme, v jakém stavu jsou Hodolany a čeká nás zbytek Brněnské ulice a další úseky. Bez toho tady tramvaj jezdit nebude,“ tvrdí primátor.
Čtvrtek, 1. září 2022, 13:14
Parkování, městská hromadná doprava i dostupné bydlení. Šestice vybraných kandidátů a kandidátek na post olomouckého primátora hovořila v předvolební debatě pořádané Institutem pro politiku a společnost o zásadních tématech pro rozvoj hanácké...
Komplexní přehled o finanční situaci a nákladnosti městské hromadné dopravy má po třinácti letech na postu ekonoma dopravního podniku Otakar Bačák, lídr hnutí spOLečně. „Je to složitá problematika. Do auta sednu jen v krajním případě, v MHD jsem pořád. V Olomouci je skoro luxusní. Odpovídá to také tomu, že do ní aktuálně dáváme 340 milionů korun. Městský rozpočet je 2,4 miliardy. Na osmnáctikorunovou jízdenku se vynaloží takové náklady, že by měla reálně stát osmdesát korun,“ porovnává Bačák.
V navyšování ceny jízdného tak nevidí významnou pomoc pro rozpočet města. „Pokud by došlo ke zvýšení ceny o dvě koruny, tak přinese do MHD pouze 7 milionů. O takovém zdražení skoro nemá smysl se bavit. Výnosy z jízdného jsou ročně okolo 120 milionů. Kdyby se to podařilo tyto peníze někde najít v rozpočtu, tak to skoro svádí k tomu dát MHD zadarmo. Muselo by to být propracované tak, aby lidé nejezdili do města autem, aby ho neodstavovali v Olomouci, ale dojeli třeba vlakem. Například ze Šternberku to trvá 18 minut. Cena jízdenky to nevyřeší, takže může zůstat na aktuální výši,“ konstatoval ekonomický náměstek primátora Bačák.
Čtvrtek, 18. srpna 2022, 09:05
Současný primátor Olomouce Miroslav Žbánek z ANO v komunálních volbách obhajuje svou pozici. O místo bojují také jeho náměstkyně a náměstek nebo vysokoškolská pedagožka. Kdo by se měl stát dalším primátorem krajské metropole?
Na propojení s dalšími formami dopravy klade důraz také jednička společné kandidátky hnutí STAN a Zelených, Andrea Hanáčková. „Městská hromadná doprava má být dostupná a nemá být vnímána pouze jako lístek na tramvaj nebo autobus. Měla by být propojená se sdílenými koly a neměla by občany zatěžovat v roční platbě. Navrhujeme měsíční splátky jako na Netflix nebo Spotify,“ podotkla.
Tomáš Pejpek, lídr hnutí ProOlomouc, které míří v krajském městě do voleb společně s Piráty, rovněž přidává návrh k vylepšení plateb v autobusech a tramvajích. „Máme v programu zavedení záležitosti, která se označuje jako chytrá denní optimalizace, inspirovala nás v tom Ostrava. To znamená, že se platí podle skutečné spotřeby služby například do výše ceny celodenní jízdenky,“ řekl v debatě Pejpek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.