Oblíbená tyčinka Kofila, která se vyrábí v olomoucké Zoře, čelí kritice za obal. Zmizel z něho mouřenín, který si vychutnával šálek kávy, nahradila ho stejná postavička akorát s modrým obličejem. Kofila nyní představila speciální edici obalů ke svému stoletému výročí. Šmoulové se asi brzy ozvou, posmívají se lidé.
Čtvrtek, 23. února 2023, 12:47
Kofila, která patří mezi pět pět nejprodávanějších tyčinek na trhu, vznikla před sto lety. Například loni závod Zora Olomouc vyrobil více než 30 milionů tyčinek, ke stoletému výročí představil speciální edici výročních obalů od studentů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Skupina Nestlé barvy na obalech změnila už v minulosti, také na jednom z výročních obalů tradičního mouřenína, který si vychutnával šálek kávy, nahradila stejná postavička akorát s modrým obličejem.
"Už i Kofila se změnila. Vlivem evoluce, vývoje lidského rodu v různých přírodních podmínkách na planetě Zemi, jsme se my lidé tělesnou podobou rozrůznili do několika ras. Všichni lidé jsou si rovni. Myslím, že mouřenín vychutnávající si šálek kávy důstojnost člověka neurážel a neuráží. Vždy jsem mu tu radost přál a mnohdy se jím nechal inspirovat. Jistě, je to stereotyp. Lidé tmavé pleti žijí v exotických zemích a tam se káva pěstuje. No a? Například na severu zase žijí převážně eskymáci a představte si, nepěstují kávu, ale loví ryby," komentoval nyní celou věc na sociálních sítích například starosta a lidovec František John.
Připomněl nedávné diskuse okolo Baltazara ze Tří králů, který má rovněž černou tvář. "Neolevicové ohlasy jsem zaznamenal. Toto dědictví se ale Moravy netýká. Uvidíme, kdy přijde požadavek na korektnost k modrým lidem," neodpustil si žert starosta.
Pátek, 13. ledna 2023, 15:07
Enormní vlnu nevole rozpoutala petice, která v souvislosti s tříkrálovou koledou upozorňovala na nevhodnost začerňování obličeje jedné z tradičních postav – krále Baltazara. Proti návrhu na změnu lidové zvyklosti se na sociálních sítích ostře...
Ke vtipkování na účet Kofily se nyní připojil i Josef Jílek z Moravské Třebové. "Šmoulové se brzy ozvou," odtušil. "A není ta modrá moc tmavá," přidal se také Pavel Krátký.
Barvu postavičky skupina Nestlé, kam Zora Olomouc patří, změnila v roce 2021.
"Obaly našich výrobků pravidelně procházejí určitými změnami. U Kofily je třeba zdůraznit, že motiv ikonického obalu tyčinky zůstal zachován. Tyčinka je nyní vyráběna ze stoprocentně udržitelně získávaného kakaa, což byl i jeden z důvodů pro změnu obalů. Kromě informace o udržitelném kakau jsme na obale upravili i některé drobné prvky grafického profilu, které by určitá část spotřebitelů mohla vnímat jako nevhodné. Ikonický design Kofily nicméně zůstal zachován, došlo pouze k drobným grafickým úpravám ve smyslu změny barvy postavičky. Ta je upravena z černé na modrou, tedy stejnou, jakou používá Orion ve svém logu," uvedla mluvčí Nestlé Tereza Skrbková.
Tvorba obalů vychází z globální politiky skupiny Nestlé. "Tak jako preferujeme suroviny pěstované udržitelným způsobem, využíváme nové přístupy s ohledem na životní prostředí, odmítáme dětskou práci, zasazujeme se o dodržování lidských práv a odmítáme nerovnost, neposilujeme ani stereotypy. Naši zákazníci tyčinku Kofila milují z mnoha různých důvodů, které se obalu netýkají," tvrdí Nestlé.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Když se firma ohání udržitelností, proč tedy do kofily používá palmový tuk díky kterému se kácí pralesy a hynou orangutani?