Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekNeděle, 5. listopadu 2023, 12:00
Přemýšleli jste někdy nad tím, co se děje s kartonovými stojany na zboží v obchodech po tom, co se produkty v nich vyprodají? V prodejnách stráví asi dva týdny a následně míří do koše. Ročně se jich vyhodí tisíce, v lepším případě se vytřídí, jindy končí ve směsném odpadu. Aby se zbytečný odpad snížil, přišla společnost Nestlé ve spolupráci s řetězcem PENNY a společností POSpooling s pilotním projektem vratných stojanů. V deseti vybraných prodejnách PENNY se nyní testují a do budoucna by se měly rozšířit po celé republice.
Vratné POSpooling stojany fungují na principu cirkulární ekonomiky a efektivně nahrazují hospodaření ve stylu „spotřebuj a vyhoď“. Jejich největší výhodou je zmenšení celkové zátěže životního prostředí, což potvrzuje i studie LCA (Life Cycle Assesment), podle níž sdílené stojany vychází 5krát lépe než kartonové. Navíc tento systém pomáhá řešit i budoucí problémy s nedostatkem dřeva, výrobků z něj, tedy i papíru, a jejich dalšího využití a recyklace.
„Ukazujeme, jak lze aplikovanou cirkulární ekonomiku dělat v praxi. Teorie je všude hodně, ale jedině reálné zkušenosti nás posunou dál,“ říká Mirka Procházková, jednatelka společnosti POSpooling s.r.o.
Vratný systém funguje podobně jako CHEP nebo LPR palety. Stojan se z prodejny vrací zpět k výrobci, který jej následně může pronajmout jinému dodavateli. Po vyprodání zásob se stojany jednoduše složí, což šetří místo, ale i lidské zdroje v provozu. Likvidací kartonových stojanů totiž tráví pracovníci v obchodech průměrně hodinu denně. U vratných stojanů se tato činnost zcela eliminuje.
Nové stojany míří z prodejen do centrálního skladu, kde se očistí, opraví a připraví k dalšímu použití. Jeden týden tak mohou sloužit v drogerii, další třeba v supermarketu. Vůbec první stojany jsou teď k vidění v deseti vybraných prodejnách PENNY. Zákazníci z nich mohou nakupovat nejprodávanější čokoládovou tyčinku v Česku, kterou je Kofila.
„PENNY je ideálním partnerem nejen díky vysokému počtu prodejen, ale i kvůli tomu, že stejně jako my vnímá udržitelnost jako jednu ze svých priorit,“ sdělila Lenka Soal, trade marketing manažerka Nestlé, a pokračuje: „Chceme otevřít a zjednodušit cestu k využívání těchto stojanů všem dodavatelům z řad potravinářských a FMCG firem. Čím více dodavatelů bude stojany sdílet, tím bude nižší dopad na životní prostředí i nižší náklady.“ V plánu je stojany rozšířit do prodejen po celé republice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.