Hned několik kulatých výročí oslaví v letošním roce hanušovický pivovar Holba, ve kterém se zlatavý mok vyrábí od roku 1874. Od založení podniku tak uplynulo 150 let, známá pivní značka Šerák se v podhůří Jeseníků vaří po čtyři desetiletí. Před aktuální sezonou pivovar zrekonstruoval návštěvnické centrum a rozšířil také expozici muzea pivovarnictví. Holba jako součást skupiny Pivovary CZ Group od března spadá do vlastnictví společnosti Kofola Československo.
V rozlehlé budově bývalé školy u vjezdu do areálu hanušovického pivovaru probíhaly poslední rok a půl komplexní práce v interiérech, firmy se zaměřovaly na renovaci návštěvnického centra a také pivovarské restaurace. Proměna vyšla na takřka čtyři miliony korun. Menšímu sálu v patře budovy dominuje výčepní pult, za kterým je na zdi model procesu výroby piva, který ukazuje, jak dlouhou cestu musí urazit pivo než se dostane do sklenice na stůl.
„O úpravách jsme uvažovali už delší dobu. Hlavním důvodem byl na jedné straně rostoucí zájem návštěvníků a na druhé straně nedostačující prostory návštěvnického centra, kde se také konají přednášky a různé akce spojené s naším pivovarem. Akustika, světlo, prostorové uspořádání, to vše prošlo výraznou proměnou. A prvky, které designerské studio navrhlo na míru, jsou unikátní. Také je velmi efektivně využitý daný prostor,“ komentoval rekonstrukci Petr Hermély, marketingový ředitel společnosti Pivovary CZ Group, do které pivovar Holba, společně s Litovlí a Zubrem patří. „Originálním prvkem je také například světelná stěna vytvořená z pěti stovek kusů pivních lahví,“ upozorňuje Hermély.
Středa, 3. dubna 2024, 13:12
Absolutní vítězství na prestižní degustační soutěži Zlatý pohár PIVEX obhájil i v aktuálním ročníku pivovar Zubr, tentokrát se svým světlým ležákem zvaným Grand. Přerovský podnik oslovil odborníky i dalšími chmelovými nápoji, zlato získal mezi...
Pivovar se začal stavět poblíž železnice spojující Šternberk, Šumperk a město Králíky začal budovat v roce 1873 v místě někdejší osady Holba. Vesnice se poté spojila s Hanušovicemi, název už ale pivovaru, který zahájil provoz v roce 1874, zůstal. Letos si kromě 150. narozenin podniku připomíná Holba také 50. výročí oblíbené turistické akce Pivovarská čtvrtka, kterou při prvním ročníku absolvovalo 39 lidí. Loni se na různorodé trasy končící v pivovaru vydalo okolo 3500 účastníků. Poutavou historii pivovarnictví v regionu přibližuje rozšířená expozice v Pivovarském muzeu, které se nachází ve stejném domě jako návštěvnické centrum. „Zmapovali jsme detailně vznik a vývoj pivovaru od počátku až do dnešních dní včetně zásadních historických milníků. Vedle tradiční expozice přibyla historická sbírka bednářského nářadí, které veřejnost seznámí s krásným řemeslem, které pivovarnictví provází od jeho počátků,“ přiblížila Blanka Strnadová, vedoucí Pivovarského muzea a dodává: „Druhá obnovená expozice se věnuje vlajkové lodi jedenáctce Šerák a třetí patří Pivovarské čtvrtce. U těchto dvou témat se nám podařilo nasbírat a zkompletovat řadu historických materiálů.“
Pivo Holba Šerák je takřka srdcovou záležitostí také pro sládka Luďka Reichla, který si letos připíše v hanušovickém pivovaru 30. rok práce. „Když jsem nastoupil, tak se Šerák už deset let vařil. Začínal jsem ještě jako mladistvý se Šerákem, bylo to moje nejoblíbenější pivo a je vlastně pořád. Postupy a receptury jsou přesně dané. Snažíme se pivo vyrábět tak, aby bylo pořád stejné, aby zákazník nevnímal žádnou změnu nebo výkyv. Je potřeba hlídat parametry surovin a korigovat dávku, aby obsah hořkých látek byl stálý,“ vysvětlil sládek.
Prostředí, ve kterém vznikají různé varianty chmelových nápojů si mohou prohlédnout návštěvníci při exkurzích, o které je podle marketingového ředitele Hermélyho stále rostoucí zájem. Loni zavítalo do areálu přes osm tisíc lidí, letos by chtěli zástupci pivovaru tato čísla ještě vylepšit a překonat metu 10 tisíc návštěvníků. „Mezi nejoblíbenější místa patří samozřejmě spilka, ležácké tanky s ochutnávkou a také lahvárna, které dominuje náš robot, který jako jediný v Česku plní i pětilitrové soudky našeho Ryzího piva z hor,“ doplnila vedoucí Pivovarského muzea Strnadová.
Společnost Holba se zařadila stejně jako Zubr a Litovel do portfolia desítek značek, které spadají do skupiny tuzemského nápojářského giganta Kofola. Transakci se podařilo dokončit v březnu tohoto roku. Podle generálního ředitele Kofoly Jannise Samarase tvoří pivovarský segment 13 procent celkových tržeb skupiny.
„Je to byznys, který je jiný, ale je našemu podnikání blízko. Některé věci víme, některé se budeme učit. Jsme z tohoto regionu, jsem z Opavy, v Jeseníkách jsem hodně vyrůstal. Jde o značky, které mají poměrně vysokou kvalitu. Chceme na tom participovat a něco pivovarům dát, a věříme, že nám něco dají zpátky. Pro mě je odměna už jen to, že sem můžu jet tou krajinou. Je to mnohem lepší než jet po D1 do Prahy,“ řekl na tiskové konferenci Jannis Samaras.
Podle nového generálního ředitele skupiny Pivovary CZ Reného Musily bude probíhat podrobnější seznamování s novými značkami, které mají tvořit jeden z důležitých pilířů společnosti s více než 2600 zaměstnanci. „Nechceme pivovary tak úzce spojovat s Kofolou, jako u předchozích akvizic. Stávající týmy se budeme snažit zachovat a dále je rozvíjet. Přicházíme s tím, že si myslíme, že některé věci umíme lépe, to chceme spojit s tím, co umí lidé z pivovaru a společně to posouvat. Dál chceme budovat silné české lokální brandy,“ uvedl Musila.
Úterý, 9. dubna 2024, 17:10
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.