Už 114 let sídlí čokoládovna Zora na stejném místě poblíž současného olomouckého hlavního vlakového nádraží. Jen čokoládových tyčinek vyprodukuje závod 260 milionů za rok, výrobní portfolio je ale mnohem širší. Tradiční podnik se zaměřuje i na inovace, podobně jako další firmy v současnosti řeší i nepříjemný rébus spojený s cenami základních surovin, kakao totiž na burze nedávno vystřelilo k rekordním hodnotám.
Historie olomoucké čokoládovny Zora sahá až do roku 1898, kdy jej továrníci založili v centru města. V roce 1910 se výroba přesunula do Hodolan, kde továrna stále funguje na stejném místě pod rušnou estakádou silnice I/35 nedaleko vlakového nádraží.
V roce 1992 se olomoucký závod stal součástí Čokoládovny Praha a procházel postupným rozšířením, pražskou mateřskou společnost poté získal významný nadnárodní koncern Nestlé. Od roku 2004 je Zora spjatá se značkou Orion, která původně sídlila v Praze a letos slaví 110 výročí svého vzniku.
Čtvrtek, 23. května 2024, 17:03
Když v roce 1854 francouzská společnost u obce Horní Moštěnice na Přerovsku hledala uhlí, z jednoho z průzkumných vrtů vytryskl pramen. Ten pak tekl bez povšimnutí řadu let do příkopu, později si ho oblíbili místní lidé, až se nakonec kyselce...
Ke kulatému výročí letos společnost představila novou edici tyčinky Banány, které olomoucký závod produkuje v tmavé variantě už více než 90 let. Letos ochucené želé ale nově pokrývá také bílá čokoláda. „Banány si oblíbily generace Čechů i Slováků. Aktuálně, za první čtvrtletí letošního roku, jsou druhou nejoblíbenější tyčinkou na trhu. V roce 2023 se prodalo přes 1 100 tun, tedy více než 22 milionů kusů,“ říká Jan Fišer, ředitel továrny Nestlé Zora v Olomouci. Pro letošní rok jsou plány produkce ještě vyšší a měly by dosáhnout hodnoty 1 900 tun.
Výrobky z olomoucké čokoládovny Zora putují do celé Evropy a také za její hranice. Stala se tak jednou z nejvýznamnějších továren na čokoládové cukrovinky. Vyváží dokonce i do Kuvajtu či do Andory. Podle vedoucího výroby Jindřicha Nováka čítá produkce Zory přibližně sto specifikací nejrůznějších výrobků, množství produkce výrobků a čokoládové hmoty čítá za rok okolo 41 tisíc tun a je výsledkem práce sedmi stovek zaměstnanců využívajících tradiční i inovativní technologie. „Průběžně investujeme do inovací a zvýšení produktivity práce, za posledních pět let se nám podařilo zvýšit tento ukazatel o 30 procent díky automatizaci,“ těší ředitele Fišera.
Nejen vedení závodu v Olomouci nyní řeší důležitý otazník spojený s cenou kakaa, jehož cena na burze za rok vystoupala ze tří tisíc dolarů za tunu na dubnovou maximální úroveň přes 12 tisíc dolarů. Od té doby cena poklesla na přibližně osm tisíc, což by stále představovalo pro čokoládovnu mimořádný nárůst nákladů. Do jaké míry by se vyšší výdaje na kakao přenesly na odběratele ve formě obchodů a poté i na konečného zákazníka, v současnosti není jasné. „K nárůstu došlo hlavně kvůli neúrodě a spekulacím. Je to pro nás důležité, pracujeme na několika scénářích, jak se bude situace vyvíjet. Nikdo nedokáže říct, na jaké hladině se cena kakaa ustálí. Nyní nemám odpověď na to, jestli dojde ke zdražení čokolády,“ komentoval Jan Fišer s tím, že u velké části spotřeby kakaa pro letošní rok má Nestlé zafixovanou cenu. „Postup pro konec roku a rok 2025 je ale otázkou taktiky, na které pracujeme,“ uzavřel ředitel olomouckého závodu.
Pátek, 24. května 2024, 14:44
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.