Na několika místech v Olomouci se v posledních dnech objevily svérázné umělecké instalace, například objekt připomínající garáže z dob socialismu, které budí velkou pozornost. Jde o předzvěst letošního největšího výstavního projektu olomouckého Muzea umění Trienále SEFO 2024.
Největší diskuse jsou okolo díla slovenské umělkyně Ilony Németh s názvem Handiwork na Horním náměstí v Olomouci, které vychází z textilních garáží z dob socialismu.
"Před sto padesáti lety byly na Horním náměstí kolem chodníků stromy, muselo to být krásné oproti rozpáleným kamenům dneška. A co teprve barokní kašny na náměstí! Caesarova, tu jsem nejvíc obdivoval, pro velikána, kterého znázorňuje… A co znázorňují ty dvě krabice? Naše západní civilizace je již za vrcholem, jsme odsouzeni k záhubě jak duchem, tak natalitou," komentoval to na sociálních sítích například Richard Podstatzky.
Na náměstí Národních hrdinů stejná umělkyně vystavujeme Pamätník ženám, ktoré varili soľ, ve Fakultní nemocnici v Olomouci pak vzniklo dílo s názvem Automatizace Ludditů od maďarské dvojice Randomroutines. Autoři Tamás Kaszás a Krisztián Kristóf se věnují otázce postavení práce v životě lidí.
Neděle, 16. června 2024, 16:07
Zchátralému místnímu nádraží v Prostějově, kterému hrozilo bourání, svitla šance na záchranu. Město se dohodlo se správou železnic, že zdevastovanou budovu převezme, a už plánuje její využití. Mluví se o knihovně, archivu, návratu pošty.
"Hnutí Ludditů, které se profilovalo v první půlce 19. století v Anglii, můžeme nahlížet v souvislostech se současnými obavami z nástupu umělé inteligence. Luddité bojovali proti mechanizaci práce tím, že ničili stroje, které je měly nahradit. Důvod byl prostý, žili ve společnosti, kde jediným kapitálem dělníka byl čas, který mohl směnit za práci. Z pohledu dnešního prekariátu, který dávno ztratil pojem o čase, působí snažení Ludditů znázorněné fyzickým soubojem člověka a stroje až groteskně. V rozměrné instalaci jsou útoky zradikalizovaného davu a nekompromisní výkon strojů navíc rozpohybovány za pomoci větrné turbíny a mechanických převodů. Člověk ani stroj nemají svůj pohyb ani osud pod kontrolou. Na stroje tak přeneseně útočí nejen dělníci z dob vrcholící industrializace, ale také pravěcí lovci, současní ajťáci a datoví analytici, stejně jako budoucí přeživší apokalypsy," popisuje neobvyklé dílo kurátor Martin Fišr.
Největší letošní výstavní projekt olomouckého Muzea umění Momenty, Trienále SEFO 2024, který oficiálně začne příští týden, představí čtyři desítky současných výtvarnic a výtvarníků, architektek a architektů ze Slovenska, Polska, Maďarska, Rakouska, Slovinska, Běloruska, Ukrajiny a České republiky.
"Výstavní projekt zahrne Muzeum moderního umění a Arcidiecézní muzeum Olomouc a vstoupí také do veřejného prostoru," vysvětluje mluvčí Muzea umění Tomáš Kasal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.