Národní pedagogický institut začne na konci září pracovat na úpravě učiva v předmětech základních škol. Větší důraz by se měl klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení. Koncepci, podle které by se obsah výuky měl změnit, předali ministerstvu školství experti.
Úpravy učebních plánů pro základní i střední školy slíbila vláda ve svém programovém prohlášení. Ministerstvo školství loni na podzim ustanovilo expertní panel, který měl za úkol připravit návrh koncepce pro potřebné změny. Návrh takzvaných hlavních směrů revize předal v polovině června bývalému ministru školství Petru Gazdíkovi (STAN), který krátce nato rezignoval kvůli kontaktům s jedním z obviněných v kauze pražského dopravního podniku. Současný ministr Vladimír Balaš (STAN) při svém nástupu do funkce uvedl, že chce v započaté reformě pokračovat.
Podle Kateřiny Lichtenbergové z Národního pedagogického institutu se nyní čeká na to, jak se do návrhu koncepce zapracují připomínky z ministerstva, Národního pedagogického institutu a České školní inspekce a v jaké podobě ho vedení úřadu schválí. „Nečeká se ale, že by se finální dokument ještě výrazně měnil,“ řekla.
Nutné je podle ní vyjasnit především to, jak se bude dělit učivo na jádrové a rozšiřující. „Jsou tam navržené tři varianty a ministerstvo školství by mělo rozhodnout, jakou cestou se půjde,“ řekla. Co se týče zrušení povinnosti druhého cizího jazyka, která vzbudila největší pozornost médií, nejde podle ní mezi odborníky o zásadní téma.
Po ukončení práce expertního panelu podle ní teď převzaly iniciativu pracovní skupiny v Národním pedagogickém institutu. Výběrová řízení do nich v létě skončila. Na tvorbě nového vzdělávacího plánu se podle Lichtenbergové bude podílet asi 250 lidí, mezi nimi především učitelé a ředitelé ze základních škol či didaktici z vysokých škol. Každá oborová skupina zabývající se jednotlivými předměty bude mít zhruba osm až 12 členů.
Zástupci neziskových organizací a další zájemci, kteří by se do procesu reformy také chtěli zapojit, se mohou do konce srpna přihlásit bez výběrového řízení ještě do širších konzultačních skupin, dodala. Ostatní podle ní budou mít možnost připomínkování příští rok na jaře, kdy má být hotová první verze nového vzdělávacího programu.
Rámcové vzdělávací programy (RVP) nahradily v roce 2005 dřívější jednotné osnovy. Na rozdíl od nich RVP neurčují, co přesně se má učit v jednotlivých ročnících. Popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Dávají školám větší volnost pro tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, které se tak od sebe mohou lišit. O potřebě jejich revize se hovoří zhruba od roku 2016.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.