Jaká je úroveň digitální gramotnosti a výuky IT na českých základních a středních školách? Podle poslední zprávy České školní inspekce neuspokojivá, což přiznává také ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Příliš nepřesvědčily ani průzkumy a testy, které ukázaly na řadu nedostatků. Podle ministerstva by ale mohlo svítat na lepší zítřky.
„Provedené testy a průzkumy, které stanovily jako uspokojivou hranici úspěšnosti 67 procent odpovědí na tuto laťku nedosáhly. V současné době probíhá revize Rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne i digitálního vzdělávání,“ říká mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Jakou podobu by programy mohly mít, najdete v tabulce pod článkem.
V souvislosti s digitalizací školství se šíří také řada polopravd, omylů a mýtů. Internetem koluje například informace, že by se měla přesunout výuka Wordu do hodin češtiny, Excelu do hodin matematiky a v hodinách informatiky, povinné od první třídy, vyučovat hlavně programování.
„O přesunutí výuky Wordu do jiného předmětu, než je programování se centrálně neuvažuje. Obecně - Word a Excel jsou nástroje, měly by tedy být tak využívány jak v hodinách češtiny tak matematiky i jinde. Nicméně důležité je na co a jak budou využívány. Informatika a informatické myšlení není zdaleka jen schopnost programovat,“ dodává Balážová.
Řadu nedostatků si ale ministerstvo uvědomuje a podle mluvčí se už na změnách ve výuce pracuje. „Výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT. Dále byly spuštěny dva projekty s názvy Podpora rozvoje informatického myšlení a Podpora rozvoje digitální gramotnosti. První je zaměřen na předmět informatika na všech stupních škol, druhý na vybudování didaktické a metodické podpory pro učitele,“ říká Balážová.
Právě znalosti informačních a digitálních technologií jsou mezi učiteli rozdílné, což může působit komplikace při výuce. „Záleží samozřejmě na tom, do jaké míry jsou učitelé pro výuku IT aprobovaní a jak využívají možností dalšího vzdělávání v tomto oboru. Učitelé mohou využít například nabídku kurzů Národního institutu pro další vzdělávání,“ uzavřela mluvčí ministerstva.
Ruku v ruce s digitalizací školství jde také finanční gramotnost, kterou dlouhodobě podporuje společnost Mastercard. K nejnovějším aktivitám společnosti patří digitální projekt nazvaný „Peníze pod kontrolou” realizovaný ve spolupráci s firmou Edhance. Lekce cílené na žáky 7. až 8. tříd se skládají ze základů finanční gramotnosti, fungování občana ve státě a státu samotného a hospodaření s osobním a rodinným rozpočtem. Přizpůsobení didaktiky a materiálů pro druhý stupeň základních škol vzniklo ve spolupráci s pedagogickým sborem 6. Základní školy v Kolíně. Právě v Kolíně budou v říjnu spuštěny první ukázkové hodiny, poté bude následovat spolupráce se školami/školou v Praze.
„Hlavním cílem je pomoci dětem se lépe orientovat v problematice týkající se financí, státních institucí, povolání a všeho podstatného, co jim umožní lépe fungovat v budoucím reálném životě,“ uvedla Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu v Mastercard.
Od loňského roku se podílí Mastercard na projektu unikátní chytré Klíčenky, kterou používají žáci v kolínských školách. Klíčenky slouží v základní podobě jako přístupová čipová karta ve škole a evidence pro stravování. Vedle toho mohou rodiče svým dětem zařídit i jinou náplň, jako jsou čtenářský průkaz, jízdenka pro MHD nebo předplacená bezkontaktní platební karta. Právě platební funkce s limitovaným vkladem je možnou cestou pro rozšiřování finančního vzdělávání u dětí, které se tím mohou seznamovat s již v Česku velmi rozšířenou bezkontaktní technologií a stále více převládajícím bezhotovostním placením.
„Pokud se aktivuje platební funkce Klíčenky, tak na ní mohou děti dostávat od rodičů pravidelné kapesné a učit se samostatnému nakládání s penězi a tím vstřebávat základy finanční odpovědnosti,“ doplnila Zuzana Weissová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.