Leteckou záchrannou službu v Olomouckém a nově i v sousedním Moravskoslezském kraji bude od příštího roku zajišťovat společnost Air–Transport Europe. Ministerstvo zdravotnictví s ní na základě výsledků veřejné zakázky podepsalo tento týden smlouvu na dalších osm let. Nyní je na řadě nábor pilotů a výběr vrtulníku. Na středisku v Olomouci budou působit tři piloti a jeden vrtulník.
Veřejnou zakázku na provoz letecké záchranné služby v České republice do konce roku 2028 vyhodnotilo Ministerstvo zdravotnictví v lednu. Osm krajů bude rozděleno do čtyř dvojic se stejným provozovatelem a ve dvou krajích bude i nadále zajišťovat chod středisek stát. Zbývající čtyři kraje svou vlastní leteckou záchranku nemají.
Slovenská letecká společnost Air–Transport Europe (ATE) bude zajišťovat leteckou záchrannou službu v Olomouckém kraji, kde působí poslední čtyři roky, a nově i v Moravskoslezském kraji, kde převezme středisko po současném provozovateli.
„Po podpisu nájemních smluv na střediska s krajskými zdravotnickými záchrankami jsme v tomto týdnu podepsali smlouvu i s Ministerstvem zdravotnictví. Nyní se zaměříme na výběr záchranářského vrtulníku a nábor pilotů. Platí, že budeme usilovat o současné piloty z ostravského střediska a dále pokračujeme s našimi dosavadními piloty ze střediska v Olomouci,“ potvrdil ředitel ATE Milan Hoholík.
Kromě tří pilotů a vlastního vrtulníku budou mít olomoučtí piloti k dispozici jeden záložní ve středisku v Ostravě, který v případě potřeby přiletí do několika hodin. Provozovatelé mají také od září povinnost provádět na střediscích součinnostní výcvik s dosavadní posádkou záchranářů. Ostrý provoz začne od ledna příštího roku.
„Naše společnost provozuje v non-stop režimu i všech sedm středisek letecké záchranky na Slovensku. S nočním pohotovostním režimem tak máme dostatek zkušeností a disponujeme i potřebným technickým vybavením. Naši piloti také procházejí výcvikem na používání speciálních brýlí pro noční vidění,“ řekla tisková mluvčí ATE Zuzana Hopjaková.
Olomoučtí letečtí záchranáři měli až do této doby ve své výbavě palubní naviják, který slouží pro záchranu pacientů v těžko přístupném terénu. To se může od příštího roku změnit. Ministerstvo zdravotnictví nadále s povinností zajistit vybavení vrtulníku pro speciální záchranné akce nepočítá. Povinnost bude mít od příštího roku jen středisko v Ostravě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.