Počasí dnes-1 °C, zítra0 °C
Sobota 22. února 2025  |  Svátek má Petr
Bez reklam

Rychlý vůz, ale s krátkým dojezdem. Olomoucká záchranka vyhodnotila test elektromobilu

Autoři | Foto Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje

Čtvrt roku testovali záchranáři v Olomouci elektromobil Volkswagen ID.4 GTX a ověřovali možnost využití vozu s elektrickým pohonem pro ostrý provoz akutní zdravotnické pomoci. Zatímco jízdní vlastnosti potřebné pro rychlý transport na místo zásahu zkušení řidiči oceňovali, rezervy našli u krátkého dojezdu či obtěžujících asistenčních systémů.

Od loňského listopadu se na tři měsíce stal součástí vozového parku Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje elektromobil Volkswagen ID.4 GTX. Flotilu 45 velkých sanitek a sedmi lékařských vozů rozšířilo zapůjčené moderní vozidlo se základní katalogovou cenou přibližně 1,6 milionu korun.  ID.4 GTX bylo součástí sestavy rendez-vous, při které k závažným případům vyjíždí velký sanitní vůz a na místě se setká s posádkou osobního lékařského auta, ve kterém přijíždí řidič-záchranář s lékařem.

Lékařský elektromobil měl domovské zázemí na základně v Olomouci na Hněvotínské ulici. „Vůz fungoval ve dvanáctihodinovém provozu pouze na denní směně, v noci probíhal cyklus nabíjení,“ informovala mluvčí ZZS Olomouckého kraje Lucie Mikisková s tím, že vozidlo vykazovalo vysokou míru spolehlivosti. „Za celou dobu nedošlo k závadě, která by znemožnila pokračovat v jízdě k pacientovi,“ poznamenala mluvčí.

Během testování najezdil lékařský automobil šest tisíc kilometrů, průměrně tedy dva tisíce kilometrů měsíčně. V ostrém provozu se ukázala pozitiva i negativa tohoto typu motoru pro potřeby záchranářů. „Výhrady měli řidiči zejména ke krátkému dojezdu, a to i při plném dobití po celonočním nabíjení, a skutečnost, že vozidlo nemohlo být na směně nasazeno po dobu 24 hodin,“ konstatovala Lucie Mikisková.

Lékaři provedli první letecký transport novorozence z Olomouce do Motola. Využili speciální držák inkubátoru

Lékaři z Olomouce a Prahy provedli první letecký transport novorozence z Fakultní nemocnice na speciální jednotku dětské chirurgie do Motola. Převoz inkubátoru umožňuje speciální držák ve vrtulníku. Lékaři tak mohou pomoci i těm nejohroženějším...

Naopak velmi kladně hodnotili zaměstnanci záchranky rychlost a jízdní vlastnosti zapůjčeného vozu. „A to i ve ztížených podmínkách na zasněžené vozovce. Řidiči vyzdvihli i akceleraci, která je u elektromobilů obecně lepší, než u vozidel se spalovacími motory,“ doplnila mluvčí záchranářů.

Podle technických specifikací se dojezd elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX1 na jedno nabití se pohybuje v rozmezí 340 – 480 kilometrů. Vůz s pohonem všech kol a výkonem 220 kW (299 koní) zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy.

Kontraproduktivní byly při cestách k akutním případům asistenční systémy moderního vozu, které nezohledňovaly potřeby vozidla zvláštního určení s právem přednosti v jízdě. „Velmi problematická byla opakovaná deaktivace některých asistentů, které při jízdě s výstražným světelným a zvukovým zařízením obtěžovaly, a které se po vypnutí motoru a opětovném nastartování vozidla zase automaticky aktivovaly,“ zmínila na webu ZZS OK Mikisková.

Smrtelný let s lyžemi. Senior u Olomouce zemřel ve vrtulníku kvůli nezajištěnému nákladu

Příčinou loňské tragické nehody ultralehkého vrtulníku u olomouckého letiště bylo podle odborného ústavu pochybení jedenasedmdesátiletého pilota. Ten se rozhodl s malým strojem vyrazit na hory. Do kabiny umístil nevhodným způsobem lyžařské boty a...

Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje ocenila spolupráci s autosalonem Samohýl Motor, který zajistil zapůjčení vozidla i bezodkladný servis v případě poruchy natáčení světlometů a infotainmentu.

,,Byla to cenná zkušenost, která nám dala nahlédnout na problematiku provozu plně elektrických vozidel na záchranné službě obecně a za dobu zápůjčky jsme se dost poučili a nasbírali jsme zkušenosti nejen z jízdy samotné, ale v celém pohledu na údržbu, nabíjení a provozování takového vozidla. Měli jsme tak možnost uvědomit si spoustu skutečností, které bychom si bez fyzického zapůjčení vozidla a zkušebního provozu nevyzkoušeli,“ komentovala ředitelka ZZS Olomouckého kraje Andrea Rakovičová.

Technické údaje Volkswagen ID.4 GTX
▪️Kapacita baterie: 77 kWh
▪️Pohon: všechna kola
▪️Maximální rychlost: 180 km/h
▪️Komb. spotřeba (Wh/km): 18,6 kW/100 km
▪️Délka: 4582 mm
▪️Šířka: 1852 mm
▪️Výška: 1619 mm
▪️Rozvor: 2769 mm
▪️Celková přípustná hmotnost: 2750 kg
▪️Velikost zavazadlového prostoru: 543 litrů
▪️Provozní hluk: 68 dB
▪️Emise C02: 0 g/km
Zdroj: ZZS OK

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Zdravotnická záchranná služba, lékařský vůz, elektromobil, Olomoucký kraj, záchranka, sanitka, Volkswagen ID.4, Olomouc, Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje, Volkswagen, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zbyněk Běhal

prostě článek ukázal na špatně připravené testování daného vozu. Vzhledem k nutnosti celonočního nabíjení, evidentně záchranka nedostala k dispozici ani wallbox natož např. přenosné DC nabíjení, kde je nabití záležitostí minut a vozidlo nebylo připraveno pro systém provozu v režimu IZS. Trošku se u toho zapomíná na to, že vozidla IZS i se spalovacími motory musí být při odstavení připojeny k nabíječce, kvůli eliminaci rizika případného nenastartování. Jinak pokud je závěr testu EV, že má skvělou dynamiku, ale kratší dojezd, pak ten test byl naprosto zbytečný - tohle je obecně známý fakt... :)

Čtvrtek, 30. března 2023, 11:15Odpovědět

Rychlý vůz, ale s krátkým dojezdem. Olomoucká záchranka vyhodnotila test elektromobilu  |  Z kraje  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.