Pracovníci Správy železnic se ve spolupráci s hasiči pustili v pátek do rovnání kolejového svršku poškozeného havárií vlaku s benzenem, ke které došlo před týdnem. Poničený úsek je potřeba opravit, aby mohla technika odvézt cisterny zdeformované masivním požárem. Hasiči mezitím vagony, které převážely toxickou těkavou látku, dále pročišťují parním generátorem a odvětrávají.
Již týden trvající zásah v katastru železniční stanice Hustopeče nad Bečvou na Hranicku představuje pro všechny zapojené složky mimořádně náročný úkol, při práci musí dodržovat řadu opatření v oblasti s vysoce hořlavou a také karcinogenní chemikálií. „V tuhle chvíli pracovníci Správy železnic za asistence hasičů, protože se pořád pohybují v nebezpečném prostředí, kde mohou být páry benzenu, potřebují narovnat kolejový svršek. Kolejnice jsou po havárii zohýbané, potřebujeme na místo dostat kolejovou techniku. Koleje se tedy nyní budou narovnávat, aby sem mohla kolejová technika najet a byla dispozici pro nakládání těch vraků," uvedl mluvčí Hasičského záchranného sboru Správy železnic Martin Kavka. Drážní hasiči podle něj dnes zároveň odstraňují zbytky poškozeného trakčního vedení, které visí přes koleje a brání pohybu techniky.
Z nádrží poškozených cisteren budou odpoledne hasiči dál odvětrávat zbytky benzenu. „Čeká se, až se trošku zvedne teplota tady v okolí, protože ten benzen je potřeba mít nahřátý. Přijede sem lokomotiva, která zbytky benzenu bude odpařovat párou,“ doplnil Kavka. Podle hasičů je nejbližším cílem vraky cisteren dostat z místa havárie co nejrychleji, avšak za bezpečných podmínek. Po odstranění vraků se bude moci přistoupit k odtěžení kolejového svršku a kontaminované zeminy.
Pátek, 7. března 2025, 08:57
Sanace zamořené půdy a vod v okolí havárie vlaku na Přerovsku může trvat až dva roky. Z cisteren s více než tisícem tun benzenu, které začaly hořet, hasiči zachytili 360 tun látky. Zbytek shořel, nebo unikl do okolí. Jde o největší podobnou havárii...
„Zdemolované cisterny by se snad mohly, až se to odpaří, začít už možná odstraňovat o víkendu, ale nechci to slibovat. Určitě bychom chtěli co nejdříve," dodal mluvčí Kavka.
Hasiči ve čtvrtek dokončili odčerpávání benzenu z poškozených cisteren, zásah jim zabral několik dní. Z nákladu 1020 tun benzenu přečerpali čerpadly na nebezpečné látky zhruba 400 tun chemikálie, zbytek při mohutném požáru shořel nebo se dostal do půdy. Odborníci dnes začali na místě kvůli zjištění rozsahu kontaminace odebírat vzorky půdy, výsledky by měly být známy kolem 20. března.
Sondážní jámy odborníkům na místě slouží pro rychlé zmapování kontaminačního mraku, hasiči k jejich hloubení požívají pásové rypadlo. Z dosavadních dvaceti byly čtyři zasaženy benzenem, řekl Petr Mothejl z firmy Dekonta, která má sanaci na starosti. „Tato vrstva benzenu na hladině podzemní vody se odčerpává, tím zamezujeme dalšímu šíření,“ sdělil Mothejl. V případě Hustopečí operuje firma firmy na velmi propustném hydrogeologickém prostředí, které negativně ovlivňuje rozsah šíření kontaminace.
Čtvrtek, 6. března 2025, 16:18
Výrazné překročení nařízené rychlosti odhalil rozbor rychloměru před havárií a katastrofálním požárem v železniční stanici Hustopeče nad Bečvou na Hranicku. Podle údajů z přístroje jel nákladní vlak se sedmnácti vagony rychlostí přes 95 kilometrů v...
„Stále měříme ovzduší, i nadále jsou výsledky negativní. Odebíráme vzorky, stejně jako Česká inspekce životního prostředí a Krajská hygienická stanice Olomouckého kraje,“ doplnila mluvčí HZS Olomouckého kraje Lucie Balážová. Místo zásahu stále monitorují drony.
Obnovení provozu vlaků na železniční trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí se bude odvíjet od hloubky kontaminace kolejového svršku a spodku. Může jít tak o týdny, ale i měsíce, pokud by byl benzen zachycen až v hlubokých vrstvách, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Nehoda vlaku a následující mohutný požár poškodil trať zhruba v půlkilometrovém úseku. Hmotná škoda podle Drážní inspekce dosahuje částky přibližně 225 milionů korun.
Čtvrtek, 6. března 2025, 12:48
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám