Počasí dnes11,5 °C, zítra11 °C
Neděle 9. března 2025  |  Svátek má Františka
Bez reklam

Největší havárie v Evropě za 30 let. Odstraňování uniklého benzenu může na Přerovsku trvat až dva roky

Autoři , | Foto Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Sanace zamořené půdy a vod v okolí havárie vlaku na Přerovsku může trvat až dva roky. Z cisteren s více než tisícem tun benzenu, které začaly hořet, hasiči zachytili 360 tun látky. Zbytek shořel, nebo unikl do okolí. Jde o největší podobnou havárii v Evropě za posledních třicet let.

Podle Petra Mothejla ze společnosti Dekonta, která na místě zasahuje, zabere sanace zamořených podzemních vod a hornin v místě nehody nejméně dva roky. "Kdyby někdo chtěl vymyslet, jak udělat největší možnou škodlivou havárii, tak použije benzen a cisterny na železnici, což znamená velký obsah kontaminantu, a havárii v propustném hydrogeologickém prostředí, což je tady," řekl Mothejl.

Díky bleskovým sanačním opatřením ihned po nehodě se koncentrace benzenu v okolí již začala snižovat. Rozbory zatím nepotvrdily ani zamoření vody ve studních a zamoření ovzduší. 

Vlak, který převážel cisterny s více než tisícem tun karcinogenního benzenu, se minulý týden v pátek rozpojil, vykolejil a začal hořet. Jel dvakrát rychleji, než měl. Chemikálii vyrobila z benzolu společnost DEZA z koncernu Agrofert z Valašského Meziříčí na Vsetínsku. Benzen přepravoval soukromý dopravce. Policie celou věc vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Škoda je přes čtvrt miliardy korun.

Výrazné překročení nařízené rychlosti odhalil rozbor rychloměru před havárií a katastrofálním požárem v železniční stanici Hustopeče nad Bečvou na Hranicku. Podle údajů z přístroje jel nákladní vlak se sedmnácti vagony rychlostí přes 95 kilometrů v...

Z převáženého benzenu se hasičům podařilo po nehodě zachytit asi třetinu. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se podařilo přečerpat. Dvě třetiny těkavé látky shořely, nebo se dostaly do půdy.

Chemikálii nyní odborníci odčerpávají ze sondážních jam, kterých je v okolí havárie již dvacet, přilehlé jezero chrání norné stěny a sorpční hady a probíhá provzdušňování. Příští týden odborníci chtějí navrhnout systém sanace celého území. Míru kontaminace zemědělské půdy prokáže analýza půdních vzorků. Odborníci dnes odeberou vzorky také v oblasti po větru směrem k obcím Poruba a Palačov. 

Na místě nehody nyní každý den pracuje přes stovku hasičů. "S takovým rozsahem havárie jsme se nepotkali nejen na území České republiky, ale i na úrovni střední Evropy. Během posledních 30 let jsme nic takového nepoznali," řekl velitel drážních hasičů jednotky Přerov Ondřej Kovácz.

Na místo včera dorazila lokomotiva s parním generátorem. "Probíhalo propařování druhého vagónu se zbytkem benzenu. Páru postupně využijeme pro hrubou očistu zbylých 12 poškozených cisteren a snížení výbušné koncentrace chemikálie uvnitř vagónů a v jejich bezprostředním okolí. Stále zasahujeme v protichemických oblecích a dýchací technice," dodala mluvčí hasičů Lucie Balážová

Obnovení provozu na trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí může trvat měsíce.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky havárie, vlak, požár, benzen, zamoření, sanace, ekologie, chemie, železnice, Přerovsko, DEKONTA, DEZA

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Největší havárie v Evropě za 30 let. Odstraňování uniklého benzenu může na Přerovsku trvat až dva roky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.