Dnes, 16:09
Na základě dohod o vině a trestu padly v uplynulých měsících první postihy za nezákonné ovlivňování dopravních zakázek v Olomouckém kraji. Kriminální kauza označovaná jako Autostráda měla podle zjištění detektivů dopad na kvalitu vícero úseků silnic v regionu, provedení staveb si nechalo hejtmanství odborně posoudit. Několik reklamací již proběhlo, u jedné z investičních akcí je ale ve hře i soudní spor.
Případ rozsáhlých manipulací s veřejným zakázkami na dopravní stavby v Olomouckém kraji se do veřejného prostoru dostal v závěru roku 2023, kdy detektivové z celostátního útvaru Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) provedli sérii razií v kancelářích i domovech, zadrželi podezřelé osoby z řad politiků, úředníků, podnikatelů a pracovníků stavebních firem, kteří měli tvoři zločineckou skupinu.
U soudu zatím padaly podmíněné a finanční tresty, nejvyšší sankci dostal od soudu podnikatel a bývalý člen ODS Robert Knobloch, pokuta činila 16 milionů korun.
Pondělí, 22. září 2025, 10:07
Lobbista a podnikatel Robert Knobloch dostal v korupční kauze Autostráda tříletou podmínku, pokutu 16 milionů a zákaz podílet se na veřejných zakázkách. Na vině a trestu se Knobloch dohodl s obžalobou, dnes to schválil olomoucký okresní soud.
Zatímco vyšetřování dalších částí spletitého případu se chýlí po dvou letech ke konci, Olomoucký kraj řeší důsledky na kvalitu silnic. Právě šizení kvality a inkasování peněz za neprovedené práce a nepoužitý materiál měl být podle kriminalistů jedním z hlavních principů, jak se skupině dařilo obohacovat se z veřejných peněz.
Investorem zakázek byla krajská organizace Správa silnic Olomouckého kraje (SSOK) či případně přímo Olomoucký kraj. „Správa silnic Olomouckého kraje postupně u všech dopravních zakázek dotčených kauzou Autostráda, ve kterých figurovala jako zadavatel, provedla nejprve diagnostické kontroly za účelem analýzy kvality provedených prací. V reakci na závěry těchto diagnostik následně uplatnila adekvátní reklamační nároky, a to vůči zhotovitelům zakázek II/440 Trhavice – Město Libavá, III/44316 Velká Bystřice – Mrsklesy a III/44924 Obec Slatinky. V případě zakázky II/369 Ostružná – Hanušovice proběhla kontrola provedení díla prostřednictvím laboratorních vrtů, kdy tato kontrola potvrdila, že komunikace je v pořádku. Se všemi dotčenými zhotoviteli se v rámci reklamačních řízení postupně podařilo dohodnout na uspokojivém vypořádání zjištěných nedostatků,“ sdělila mluvčí Olomouckého kraje Eva Knajblová.
Středa, 15. května 2024, 17:07
Kauza zmanipulovaných zakázek a nekvalitně opravených silnic v Olomouckém kraji se značně nepříjemným způsobem dotkla malé obce Slatinky na Prostějovsku. Provedená kontrolní diagnostika ukázala, že ve zrekonstruované cestě chybí důležité vrstvy a...
U zakázek zadávaných přímo Olomouckým krajem se zjistily problémy u přibližně dvou set metrů silnice II/449 v Litovli, kde analýzy ukázaly velmi nízkou únosnost a zhotovitel letos v průběhu srpna a září na vlastní náklady rušný průtah městem znovu rozkopal a opravil.
Zřejmě nejkomplikovanější je situace u investiční akce II/570 Slatinice – Olomouc, podle veřejné databáze smluv vyšla stavba silnice rozdělená do dvou hlavních etap na takřka 58 milionů včetně DPH. Znalecké posudky objevily v některých úsecích nedodržení předepsaných tlouštěk konstrukčních vrstev. „V tomto případě nedošlo se zhotovitelem k dohodě na způsobu odstranění zjištěných vad. Zhotovitel nabídl kompromisní řešení v podobě poskytnutí slevy díla nebo prodloužení poskytnuté záruky. Tato řešení ale s ohledem na charakter zjištěných vad a skutečnost, že jde o akci spolufinancovanou z prostředků Evropské unie, nebylo možné akceptovat. Olomoucký kraj je tak nucen uplatnit reklamační nároky v soudním řízení,“ upozornila mluvčí hejtmanství s tím, že z důvodu provedení stavby v rozporu s projektovou dokumentací existuje i riziko požadavku na vrácení dotace, která byla Olomouckému kraji poskytnuta. „Ze strany poskytovatele dotace žádné kroky směřující k vrácení dotace zatím provedeny nebyly,“ podotkla Knajblová. „V rámci kauzy stále probíhají další jednání, proto se nebudeme prozatím k situaci vyjadřovat,“ řekla Lucie Obdržálková, mluvčí koncernu PORR, který rekonstrukci silnice II. třídy na Hané realizoval. Samotná stavební společnost, jejíž zaměstnanci měli být členy organizované skupiny, je v kauze také v pozici poškozeného.
Plně uzavřená pak ještě není reklamace ve Slatinkách. „Zde trvala diagnostika vozovky, sondáže a znalecké práce nejdelší dobu. Ze závěrů diagnostiky nicméně vyplynulo, že kvalita provedení díla je z hlediska všech rozhodujících kritérií dostačující a není tedy potřeba komunikaci rozebrat a práce provádět znovu. V reakci na tuto skutečnost pak vyústilo poslední jednání se zástupci zhotovitele uvedené zakázky v oboustranně akceptovaný návrh konkrétní mimosoudní dohody, kterou v současné době zbývá pouze právně formalizovat. Jejím předmětem je poskytnutí finanční kompenzace zhotovitelem, která vyplývá ze znaleckého, a to navíc za současného prodloužení záruční doby díla,“ konstatovala mluvčí a dodala: „Olomoucký kraj předpokládá odstranění vad reklamovaných silnic dotčených kauzou Autostráda. V takovém případě by škoda Olomouckému kraji neměla vzniknout.“
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám