Počasí dnes4,8 °C, zítra5,2 °C
Neděle 26. ledna 2025  |  Svátek má Zora
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Rekonstrukce olomouckých ulic se musí lépe koordinovat, říká Petr Daněk

PR článek

Architekt Petr Daněk je dopravní expert, který mimojiné působí v dopravní komisi Olomouckého kraje. Profesně se věnuje plánování dopravních systémů tak, aby sloužily potřebám všech skupin obyvatel a odpovídaly standardům 21. století, tedy aby jednotlivé druhy dopravy na sebe navazovaly a dávaly společně smysl. Letos kandiduje na špici kandidátky STAN, Zelení a nezávislé olomoucké osobnosti do zastupitelstva města. Do práce nejraději jezdí na kole.

Všechna města trápí přeplněné ulice a nedostatek parkovacích míst. Jak si stojí Olomouc v porovnání s ostatními?

V Olomouci mají lidé problém s parkováním hlavně v okolí centra, u nádraží a samozřejmě na sídlištích. Úplně specifický je pak problém s parkováním na Kopečku kvůli návštěvníkům ZOO a lesa. To, že se všechna města potýkají s problémem parkování je logické. Vždyť od roku 1989 stoupl několikanásobně počet automobilů v ulicích. Města a prostor v ulicích však není nafukovací.

Jak tento problém hodláte řešit jako koalice STAN+Zelení?

Jedno řešení spočívá v úpravě parkovací politiky. Podporujeme rezidentní parkování, tedy parkovací oprávnění v blízkosti bydliště pro ty, kteří mají v Olomouci trvalý pobyt. Avšak chceme také jednu parkování hodinu zdarma pro všechny, aby si každý mohl vyřešit nutné záležitosti kdekoliv ve městě. Na sídlištích chceme pro obyvatele zařídit kolem 3.000 nových parkovacích míst různými formami financování. Chceme uvolnit městské pozemky pro výstavbu parkovacích domů. Parkovací systémy napojené na veřejnou dopravu lze financovat také z dotací. A druhé řešení spočívá v tom, že budeme lidem aktivně nabízet alternativu v podobě dobře fungující atraktivní veřejné dopravy a stezek pro chodce a cyklisty, aby se po městě nemuseli pohybovat jenom autem.

Představili jste plán na krátkodobou jízdenku v mhd za 10,- Kč. Není to jen líbivý předvolební slib?

Většina krajských měst nabízí více druhů jednorázových jízdenek. Levnější na krátkou jízdu a dražší na delší jízdu. Olomouc má nyní jízdenku jen jednu. Chceme portfolio jízdného doplnit o jízdenku na 10 minut za 10 Kč a motivovat tak obyvatele, aby v některých případech nechali auto doma a jeli autobusem nebo tramvají. Olomouc má rovněž, v porovnání s jinými krajskými městy, velmi drahé časové jízdenky pro žáky a studenty. Jízdné pro děti zlevníme. Usnadníme i platby za dlouhodobé kupóny, aby lidé nemuseli platit vysokou částku najednou, ale mohli si ji předplácet měsíčně jako třeba Netflix nebo Spotify.

Olomouc má rovinatý terén, má tak ideální podmínky pro rozvoj cyklodopravy. Jak hodnotíte stav cyklostezek v našem městě? Co v tomto plánujete?

Cyklostezky nebo cyklopruhy se sice staví, ale velmi pomalu. Stále je mnoho nepropojených míst. Lidé budou více jezdit na kole až ve chvíli, kdy síť bezpečných tras bude kompletní. Málo se také myslí na děti. Dnes je jízda městem na kole s dětmi velmi nepříjemná. Je logické, že mnoho rodičů proto volí auto, i když by raději vzali koloběžku nebo kolo. Proto hodláme urychlit výstavbu cyklostezek i z okrajových čtvrtí Olomouce do centra města, tedy z Droždína, Chomoutova, Topolan, Nedvězí nebo Holice. Chceme se také zaměřit na bezpečí a pohodlí chodců. Zvýšit počet bezpečných přechodů, opravit havarijní chodníky, sázet stromy podél hlavních tras.

V poslední době probíhalo několik velkých rekonstrukcí olomouckých ulic a komunikací. Lidé si stěžovali, že byly špatně zkoordinovány a město bylo neprůjezdné. Jak se na tento problém díváte vy?

Některé stavby by šly zkoordinovat mnohem lépe. Například stavba mostu na Masarykově třídě trvala neúměrně dlouho. Co mě ale vadí více je, že město více nezasahuje do podoby projektů vlastních nebo jiných investorů. Za stejné peníze jsme například mohli mít nové mosty s lepšími podmínkami pro chodce a cyklisty - stačilo se jen zavčas sejít s projektanty. My budeme klíčové dopravní stavby připravovat důsledně, aby dobře sloužili všem - nejen autům.

Zadavatel/zhotovitel: STAN/STAN

Hodnocení článku je 76 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky volby, komunální, STAN, Olomouc, Petr Daněk, parkování, Starostové a nezávislí, Olomoucký kraj, cyklostezka, Netflix

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Rekonstrukce olomouckých ulic se musí lépe koordinovat, říká Petr Daněk  |  Olomoucko  |  Z kraje  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.