Olomoucký kraj plánuje zlepšit komfort dopravy napříč celým územím. Postarat se o to má elektronická jízdenka, která by měla posloužit jako univerzální prostředek pro veškerou dopravu v kraji. Celý koncept je zatím ale jen na papíře.
Olomoucký kraj plánuje zavedení jednotné elektronické jízdenky, díky níž budou moci lidé po celém regionu cestovat autobusy a vlaky bez několika papírových jízdních dokladů. Elektronická jízdenka završí sjednocení dopravní obslužnosti a měla by přinést i úspory. Termín zavedení elektronické jízdenky zatím nebyl stanoven, řekl dnes novinářům hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD).
"Chystáme elektronickou peněženku, neboli elektronickou jízdenku. Každý cestující si bude moci koupit něco jako kreditní kartu a pak s ní cestovat po Olomouckém kraji," uvedl Rozbořil. Dodal, že elektronická jízdenka lidem výrazně usnadní cestování a kraj díky ní získá lepší přehled o pohybu cestujících.
V Olomoucké kraji nyní dopravu cestujících zajišťuje zhruba patnáct firem a elektronická jízdenka umožní spravedlivější rozdělení dotací. Kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům zhruba 900 milionů korun ročně. "Je to obrovská částka. Chceme, aby byla co nejnižší. A aby byla co nejnižší, tak musíme mít správná data. A z elektronických karet budou data stoprocentní," řekl Rozbořil.
Do konce loňského roku hejtmanství zajišťovalo základní dopravní obslužnost, tedy hlavně dopravu lidí do práce a žáků do škol. Ostatní veřejnou dopravu, především tu o víkendech, objednávaly obce. Nyní jsou všechny tyto spoje sjednoceny do nového krajského systému.
Obce už díky tomu nehradí ztrátu dopravcům, ale peníze posílají kraji. Dohromady ročně zaplatí 45 milionů korun, zatímco dříve je veřejná doprava stála 50 milionů korun. Dalších pět milionů korun platí dopravcům kraj. Obce do nového systému přispívají 70 korunami za každého občana.
V Olomouckém kraji byla zároveň zahájena integrace dopravy. Loni byla do systému zapojena železniční trať z Olomouce do Hrubé Vody. Cestující jedoucí například z Hluboček díky tomu mohou v Olomouci se stejnou jízdenkou přestoupit na autobus či tramvaj. Letos by integrace měla zahrnout tuto trať až do Moravského Berouna a hejtmanství chce integrovat také trať z Olomouce do Senice na Hané a z Olomouce do Nezamyslic.
Autor: L. Behingerová
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.