Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Čtvrtek 26. prosince 2024  |  Svátek má Štěpán / 2.svátek vánoční
Bez reklam

Před devadesáti byl založen v Prostějově Aeroklub. Existuje dodnes a nese jméno Josefa Františka

Počátky prostějovského Aeroklubu se datují na 7. prosince 1934. Tehdy se v restauraci Jana Tesaře v nově postaveném hotelu AVION na Masarykově náměstí sešlo pětatřicet zájemců o bezmotorové létání. Letiště si vybudovali na vojenské louce u silnice směrem do Kralic na Hané.

Hana Bartková
Autorka je historička a publicistka.

Zájemce o bezmotorové létání před 90 lety přivítal předseda Masarykovy letecké ligy Josef Bukáček a zároveň je informoval o přípravě kurzu bezmotorového létání. Předsedou přípravného plachtařského odboru byl zvolen Josef Suk a jednatelem se stal Richard Hübner. Letiště vybudovali na tzv. vojenské louce u silnice směrem do Kralic. První kluzák značky Zögling by zakoupen z Olomouce a byl pojmenován „Ozemboch“. Druhý a třetí letoun byl přivezen z Přerova. Jako první hangár a současně i dílna sloužila provizorní budova, kterou odbor koupil za 500 korun v Olomouci. Teoretická příprava probíhala na Kollárově škole a prvními instruktory byli Antonín Valčík a Miloš Hübner.

Let trval asi dvě až tři minuty a létalo se pomocí gumového lana zvaného „gumocuk“, což vyžadovalo obrovské fyzické úsilí. Zdatní plachtaři prováděli první zkušební lety „U Větřáku“ v Dětkovicích. V roce 1935 absolvovalo první plachtařský kurz 25 členů. K dispozici měli dva kluzáky a jeden školní větroň. Významný úspěch dosáhli v lednu 1936 na plachtařských závodech v Žilině, kde obsadili třetí místo. Jejich činnost přerušila nacistická okupace, kdy bylo letiště zabráno pro cvičné lety německých pilotů.

Ota Ritz-Radlinský je zapomenutou osobností našeho regionu. Po únoru 1948 ho čekaly represe

Filolog, literární historik, slavista, prozaik a účastník zahraničního odboje za druhé světové války Ota Ritz-Radlinský byl zajímavou a neprávem zapomenutou osobností našeho regionu.

Činnost plachtařského odboru Českého národního aeroklubu byla obnovena na schůzi 19. srpna 1945 v hostinci u Kořalků. Předsedou se stal Zdeněk Wasserbauer. Pobočka byla přejmenována na generála Aloise Vicherka (tehdejšího velitele československého vojenského letectva). Museli však upravit letiště a přibyl i nový hangár. To všechno bylo totiž značně poničené Němci. K tomu získali dvě motorová letadla Piper-cup a He-72 Kadet k provádění aerovleků, postupně potom typy Grunau Baby, Krajánek, Jeřáb, Vážka a další. Rozvoj motorového létání v Prostějově přerušila stavba stožárů vysokého elektrického napětí blízko letiště. Motorové létání se přesunulo do Olomouce a v Prostějově opět zůstali jen plachtaři.

Po změně politických poměrů v roce 1948 museli z prostějovského aeroklubu odejít převážně dobří piloti. V roce 1951 byl ustaven Československý svaz lidového letectví. Veškerou odpovědnost za létání a výběr nových členů převzaly prostějovské závody -– Hanácké železárny, Agrostroj a OP. Po ustavení Svazarmu v roce 1953 převzali vedení vojáci a náčelníci aeroklubů byli důstojníky letectví z povolání.

Básník Miroslav Kubíček by se dožil devadesáti let. Zastal se Jana Zajíce, komunisté ho za to šikanovali

Pedagog, básník a spisovatel Miroslav Kubíček by se dožil devadesáti let. Po tragické smrti studenta Jana Zajíce napsal báseň Jarní triptych, která vyšla v regionálním tisku na Šumpersku a kriticky se vyjadřoval k politické situaci. Důsledkem toho...

S postupující výstavbou prostějovských závodů Oděvní průmysl a Agrostroj v šedesátých letech se stala poloha stávajícího letiště nevhodná. Teprve v roce 1974 povolilo ministerstvo národní obrany výstavbu hangáru a provozní budovy na vojenském letišti v Prostějově. Výstavba probíhala v letech 1975–1977 a vyžádala si stovky brigádnických hodin. Další léta přinesla řadu potíží, například přechodné zákazy letů vzhledem k politické a mezinárodní situaci a otázku vlečného letounu. Přesto se prostějovští letci úspěšně účastnili různých závodů, leteckých dnů a organizací základního leteckého výcviku.

Na tyto tradice navazuje i nynější Aeroklub Josefa Františka, z. s. se sídlem Letecká 4510, Prostějov. Jeho předsedkyní je Vendula Bonková. Výročí si také klub připomněl akcí pro veřejnost konanou na letišti v sobotu 6. září 2024. K vidění byly různé typy letadel i ukázky. Bylo tak možno vidět například nynější systémy GPS, výškoměry, palubní počítače, varionty a přístroje pro kontrolu letu a vlastní zápisy do výsledkové listiny. Kromě sportovního létání klub zajišťuje i parašutistický výcvik.

Sportovní létání nepatří v současné době mezi atraktivní sporty. Je to však sport náročný a nesmírně krásný, sport, který získává stále nové zájemce. Platí zde tvrdé zákony nebe a země, zákony pevné soudržnosti, kdy jedinec nedokáže nic bez vzájemné pomoci kamarádů.

Francouz Georges Chaufour byl Prostějově učitelem jazyků, jeho dcera proslula jako tanečnice a herečka

Zajímavými osobnostmi našeho regionu byli učitel jazyků Georges Charles Edmond Chaufour a jeho dcera, proslulá tanečnice, zpěvačka, choreografka a herečka Manon Chaufour. Otec zemřel před sto lety, dcera se narodila před sto deseti lety. Připomeňme...

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Aeroklub, poskytla Hana Bartková

Štítky historie, Prostějov, Josef František, letiště, Olomouc, hangár, sport, aeroklub, Hana Bartková

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Před devadesáti byl založen v Prostějově Aeroklub. Existuje dodnes a nese jméno Josefa Františka  |  Prostějovsko  |  Z kraje  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.