Čtvrt roku testovali záchranáři v Olomouci elektromobil Volkswagen ID.4 GTX a ověřovali možnost využití vozu s elektrickým pohonem pro ostrý provoz akutní zdravotnické pomoci. Zatímco jízdní vlastnosti potřebné pro rychlý transport na místo zásahu zkušení řidiči oceňovali, rezervy našli u krátkého dojezdu či obtěžujících asistenčních systémů.
Od loňského listopadu se na tři měsíce stal součástí vozového parku Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje elektromobil Volkswagen ID.4 GTX. Flotilu 45 velkých sanitek a sedmi lékařských vozů rozšířilo zapůjčené moderní vozidlo se základní katalogovou cenou přibližně 1,6 milionu korun. ID.4 GTX bylo součástí sestavy rendez-vous, při které k závažným případům vyjíždí velký sanitní vůz a na místě se setká s posádkou osobního lékařského auta, ve kterém přijíždí řidič-záchranář s lékařem.
Lékařský elektromobil měl domovské zázemí na základně v Olomouci na Hněvotínské ulici. „Vůz fungoval ve dvanáctihodinovém provozu pouze na denní směně, v noci probíhal cyklus nabíjení,“ informovala mluvčí ZZS Olomouckého kraje Lucie Mikisková s tím, že vozidlo vykazovalo vysokou míru spolehlivosti. „Za celou dobu nedošlo k závadě, která by znemožnila pokračovat v jízdě k pacientovi,“ poznamenala mluvčí.
Během testování najezdil lékařský automobil šest tisíc kilometrů, průměrně tedy dva tisíce kilometrů měsíčně. V ostrém provozu se ukázala pozitiva i negativa tohoto typu motoru pro potřeby záchranářů. „Výhrady měli řidiči zejména ke krátkému dojezdu, a to i při plném dobití po celonočním nabíjení, a skutečnost, že vozidlo nemohlo být na směně nasazeno po dobu 24 hodin,“ konstatovala Lucie Mikisková.
Pondělí, 30. ledna 2023, 11:07
Lékaři z Olomouce a Prahy provedli první letecký transport novorozence z Fakultní nemocnice na speciální jednotku dětské chirurgie do Motola. Převoz inkubátoru umožňuje speciální držák ve vrtulníku. Lékaři tak mohou pomoci i těm nejohroženějším...
Naopak velmi kladně hodnotili zaměstnanci záchranky rychlost a jízdní vlastnosti zapůjčeného vozu. „A to i ve ztížených podmínkách na zasněžené vozovce. Řidiči vyzdvihli i akceleraci, která je u elektromobilů obecně lepší, než u vozidel se spalovacími motory,“ doplnila mluvčí záchranářů.
Podle technických specifikací se dojezd elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX1 na jedno nabití se pohybuje v rozmezí 340 – 480 kilometrů. Vůz s pohonem všech kol a výkonem 220 kW (299 koní) zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy.
Kontraproduktivní byly při cestách k akutním případům asistenční systémy moderního vozu, které nezohledňovaly potřeby vozidla zvláštního určení s právem přednosti v jízdě. „Velmi problematická byla opakovaná deaktivace některých asistentů, které při jízdě s výstražným světelným a zvukovým zařízením obtěžovaly, a které se po vypnutí motoru a opětovném nastartování vozidla zase automaticky aktivovaly,“ zmínila na webu ZZS OK Mikisková.
Pátek, 3. března 2023, 08:41
Příčinou loňské tragické nehody ultralehkého vrtulníku u olomouckého letiště bylo podle odborného ústavu pochybení jedenasedmdesátiletého pilota. Ten se rozhodl s malým strojem vyrazit na hory. Do kabiny umístil nevhodným způsobem lyžařské boty a...
Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje ocenila spolupráci s autosalonem Samohýl Motor, který zajistil zapůjčení vozidla i bezodkladný servis v případě poruchy natáčení světlometů a infotainmentu.
,,Byla to cenná zkušenost, která nám dala nahlédnout na problematiku provozu plně elektrických vozidel na záchranné službě obecně a za dobu zápůjčky jsme se dost poučili a nasbírali jsme zkušenosti nejen z jízdy samotné, ale v celém pohledu na údržbu, nabíjení a provozování takového vozidla. Měli jsme tak možnost uvědomit si spoustu skutečností, které bychom si bez fyzického zapůjčení vozidla a zkušebního provozu nevyzkoušeli,“ komentovala ředitelka ZZS Olomouckého kraje Andrea Rakovičová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
prostě článek ukázal na špatně připravené testování daného vozu. Vzhledem k nutnosti celonočního nabíjení, evidentně záchranka nedostala k dispozici ani wallbox natož např. přenosné DC nabíjení, kde je nabití záležitostí minut a vozidlo nebylo připraveno pro systém provozu v režimu IZS. Trošku se u toho zapomíná na to, že vozidla IZS i se spalovacími motory musí být při odstavení připojeny k nabíječce, kvůli eliminaci rizika případného nenastartování. Jinak pokud je závěr testu EV, že má skvělou dynamiku, ale kratší dojezd, pak ten test byl naprosto zbytečný - tohle je obecně známý fakt... :)