Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Rychlý vůz, ale s krátkým dojezdem. Olomoucká záchranka vyhodnotila test elektromobilu

Čtvrt roku testovali záchranáři v Olomouci elektromobil Volkswagen ID.4 GTX a ověřovali možnost využití vozu s elektrickým pohonem pro ostrý provoz akutní zdravotnické pomoci. Zatímco jízdní vlastnosti potřebné pro rychlý transport na místo zásahu zkušení řidiči oceňovali, rezervy našli u krátkého dojezdu či obtěžujících asistenčních systémů.

Od loňského listopadu se na tři měsíce stal součástí vozového parku Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje elektromobil Volkswagen ID.4 GTX. Flotilu 45 velkých sanitek a sedmi lékařských vozů rozšířilo zapůjčené moderní vozidlo se základní katalogovou cenou přibližně 1,6 milionu korun.  ID.4 GTX bylo součástí sestavy rendez-vous, při které k závažným případům vyjíždí velký sanitní vůz a na místě se setká s posádkou osobního lékařského auta, ve kterém přijíždí řidič-záchranář s lékařem.

Lékařský elektromobil měl domovské zázemí na základně v Olomouci na Hněvotínské ulici. „Vůz fungoval ve dvanáctihodinovém provozu pouze na denní směně, v noci probíhal cyklus nabíjení,“ informovala mluvčí ZZS Olomouckého kraje Lucie Mikisková s tím, že vozidlo vykazovalo vysokou míru spolehlivosti. „Za celou dobu nedošlo k závadě, která by znemožnila pokračovat v jízdě k pacientovi,“ poznamenala mluvčí.

Během testování najezdil lékařský automobil šest tisíc kilometrů, průměrně tedy dva tisíce kilometrů měsíčně. V ostrém provozu se ukázala pozitiva i negativa tohoto typu motoru pro potřeby záchranářů. „Výhrady měli řidiči zejména ke krátkému dojezdu, a to i při plném dobití po celonočním nabíjení, a skutečnost, že vozidlo nemohlo být na směně nasazeno po dobu 24 hodin,“ konstatovala Lucie Mikisková.

Lékaři provedli první letecký transport novorozence z Olomouce do Motola. Využili speciální držák inkubátoru

Lékaři z Olomouce a Prahy provedli první letecký transport novorozence z Fakultní nemocnice na speciální jednotku dětské chirurgie do Motola. Převoz inkubátoru umožňuje speciální držák ve vrtulníku. Lékaři tak mohou pomoci i těm nejohroženějším...

Naopak velmi kladně hodnotili zaměstnanci záchranky rychlost a jízdní vlastnosti zapůjčeného vozu. „A to i ve ztížených podmínkách na zasněžené vozovce. Řidiči vyzdvihli i akceleraci, která je u elektromobilů obecně lepší, než u vozidel se spalovacími motory,“ doplnila mluvčí záchranářů.

Podle technických specifikací se dojezd elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX1 na jedno nabití se pohybuje v rozmezí 340 – 480 kilometrů. Vůz s pohonem všech kol a výkonem 220 kW (299 koní) zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy.

Kontraproduktivní byly při cestách k akutním případům asistenční systémy moderního vozu, které nezohledňovaly potřeby vozidla zvláštního určení s právem přednosti v jízdě. „Velmi problematická byla opakovaná deaktivace některých asistentů, které při jízdě s výstražným světelným a zvukovým zařízením obtěžovaly, a které se po vypnutí motoru a opětovném nastartování vozidla zase automaticky aktivovaly,“ zmínila na webu ZZS OK Mikisková.

Smrtelný let s lyžemi. Senior u Olomouce zemřel ve vrtulníku kvůli nezajištěnému nákladu

Příčinou loňské tragické nehody ultralehkého vrtulníku u olomouckého letiště bylo podle odborného ústavu pochybení jedenasedmdesátiletého pilota. Ten se rozhodl s malým strojem vyrazit na hory. Do kabiny umístil nevhodným způsobem lyžařské boty a...

Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje ocenila spolupráci s autosalonem Samohýl Motor, který zajistil zapůjčení vozidla i bezodkladný servis v případě poruchy natáčení světlometů a infotainmentu.

,,Byla to cenná zkušenost, která nám dala nahlédnout na problematiku provozu plně elektrických vozidel na záchranné službě obecně a za dobu zápůjčky jsme se dost poučili a nasbírali jsme zkušenosti nejen z jízdy samotné, ale v celém pohledu na údržbu, nabíjení a provozování takového vozidla. Měli jsme tak možnost uvědomit si spoustu skutečností, které bychom si bez fyzického zapůjčení vozidla a zkušebního provozu nevyzkoušeli,“ komentovala ředitelka ZZS Olomouckého kraje Andrea Rakovičová.

Technické údaje Volkswagen ID.4 GTX
▪️Kapacita baterie: 77 kWh
▪️Pohon: všechna kola
▪️Maximální rychlost: 180 km/h
▪️Komb. spotřeba (Wh/km): 18,6 kW/100 km
▪️Délka: 4582 mm
▪️Šířka: 1852 mm
▪️Výška: 1619 mm
▪️Rozvor: 2769 mm
▪️Celková přípustná hmotnost: 2750 kg
▪️Velikost zavazadlového prostoru: 543 litrů
▪️Provozní hluk: 68 dB
▪️Emise C02: 0 g/km
Zdroj: ZZS OK

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje

Štítky Zdravotnická záchranná služba, lékařský vůz, elektromobil, Olomoucký kraj, záchranka, sanitka, Volkswagen ID.4, Olomouc, Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje, Volkswagen, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zbyněk Běhal

prostě článek ukázal na špatně připravené testování daného vozu. Vzhledem k nutnosti celonočního nabíjení, evidentně záchranka nedostala k dispozici ani wallbox natož např. přenosné DC nabíjení, kde je nabití záležitostí minut a vozidlo nebylo připraveno pro systém provozu v režimu IZS. Trošku se u toho zapomíná na to, že vozidla IZS i se spalovacími motory musí být při odstavení připojeny k nabíječce, kvůli eliminaci rizika případného nenastartování. Jinak pokud je závěr testu EV, že má skvělou dynamiku, ale kratší dojezd, pak ten test byl naprosto zbytečný - tohle je obecně známý fakt... :)

Čtvrtek, 30. března 2023, 11:15Odpovědět

Rychlý vůz, ale s krátkým dojezdem. Olomoucká záchranka vyhodnotila test elektromobilu  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.