Odblokovat stavbu východního obchvatu Olomouce, který by z okrajových čtvrtí odvedl auta a kamiony, se opět pokusí olomoucký magistrát. Podá další podnět na změnu ochranného pásma vodního zdroje mlékárny OLMA, které budování tangenty v podstatě znemožňuje.
Stavbu východního obchvatu, který by odvedl tranzitní dopravu z Holice, Hodolan, Bělidel, Chválkovic, Pavloviček a Týnečka, blokuje ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny OLMA, podle kterého je v celé lokalitě přípustná pouze výstavba vodohospodářských zařízení a jakékoliv terénní úpravy jsou možné pouze se souhlasem OLMY jako provozovatele vodního zdroje.
Jeden z postižených developerů nyní kvůli tomu podal žalobu a do celé věci se vložil i nový ministr životního prostředí. Olomoucký magistrát se rovněž již jednou pokusil ochranné pásmo změnit, a neuspěl. Nyní podá podnět znovu.
"Město bude prověřovat dostupnost náhradních zdrojů vody a zároveň podáme opakovaný podnět ve věci ochranného pásma, protože vodoprávní úřad podle nás nevypořádal všechny důvody z prvního podání. Navíc přišlo vyjádření ministra životního prostředí, které podpořilo naše právní názory, a to je také důvod podat podnět znovu," potvrdil náměstek primátora Olomouce Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).
Samospráva protestuje proti tomu, aby mlékárna měla právo veta a aby v celém území platila v podstatě stavební uzávěra.
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), jehož posláním je ochrana přírody a vodních zdrojů, situaci okolo východní tangenty vnímá podobně. "V době vyhlášení ochranného pásma vodního zdroje došlo k pochybení. Není standardní, aby orgán státní moci přenesl jakési právo veta na soukromou společnost," uvedl pro Českou televizi Hladík.
Úterý, 4. dubna 2023, 12:51
Tlak na prosazení veledůležitého východního obchvatu Olomouce se zvyšuje. Nejenom tuto stavbu totiž blokuje ochranné pásmo vodního zdroje, jeden z postižených developerů nyní kvůli tomu podal žalobu. Do celé věci se navíc hodlá vložit ministerstvo...
Vedoucí odboru životního prostředí na olomouckém magistrátu Petr Loyka nyní čeká na písemné vyhotovení metodické pomoci, o kterou odbor ministerstvo požádal. "Pokud nám ale naše samospráva, tedy náš zaměstnavatel, pošle další výzvu, tak nás vysloveně tlačí do systémové podjatosti. Již první podnět našeho zaměstnavatele záležitost pouze zkomplikoval, výzvu nulové odborné hodnoty jsme odmítli. Chce to méně politiky a více odbornosti. Jsme před velmi složitým rozhodnutím, protože v roce 2022 OLMA požádala o další rozšíření ochranného pásma vodního zdroje," reagoval Loyka.
Celé území je podle něho možné si představit jako jezero velikosti například Poděbrad, kde je stále ještě kvalitní podzemní voda, umístěné navíc pod nejkvalitnější půdou Hané. Čtyři odborné hydrogeologické posudky, z nichž tři nebyl v době procesu EIA k dispozici, podle něho ukazují, že EIA k východní tangentě si zaslouží přezkum a dopracování.
"Pokud se bavíme o vyhledání nových zdrojů vody ve srovnatelné kvalitě a kvantitě nejen pro OLMU, ale i pro město, mám o tom při znalosti posudků a situace v území pochybnosti," dodal Loyka.
Východní obchvat Olomouce odvede tisíce automobilů a kamionů z okrajových částí města. Tangenta přijde na tři miliardy korun, investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.