Půdu v rozlehlém území v okolí ekologické havárie cisternového vlaku s benzenem na Hranicku prověřovali odborníci, podle výsledků analýz není materiál ve svrchní vrstvě závadný. Vzorky odebírali specialisté 7. března v oblasti se zohledněním směru větru v době obrovského požáru, ke kterému došlo na konci února po vykolejení soupravy s toxickou látkou.
Odborníci Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí vytipovali potenciálně zasažené zájmové území o rozloze zhruba deset kilometrů čtverečních, na kterém bylo ze zemědělských pozemků odebráno 19 půdních vzorků z hloubky pěti a 30 centimetrů. „Ve vzorcích byl zjišťován obsah polycyklických aromatických uhlovodíků, což je skupina organických sloučenin vznikajících při spalování organických materiálů,“ uvedl ředitel odboru kontroly zemědělských vstupů ÚKZÚZ Kamil Cigánek.
Zjištěné výsledky odborníci srovnávali s limitními obsahy pro tyto látky v zemědělských půdách stanovených ve vyhlášce. „Zjištěné hodnoty v žádném z odebraných vzorků nepřevýšily takzvané indikační hodnoty, to znamená takové úrovně těchto látek v půdě, při jejichž překročení by mohlo dojít k ohrožení zdravotní nezávadnosti potravin nebo krmiv, případně zdraví lidí,“ doplnil Cigánek.
Podotkl, že ve třech z 19 vzorků byly pouze mírně překročeny takzvané preventivní hodnoty, které jsou pro tyto látky ve vyhlášce stanoveny. „Na pozemcích, kde je tato preventivní hodnota překročena, platí zákaz aplikace kalů a sedimentů,“ dodal zástupce ÚKZÚZ s tím, že v současné době jsou odebírány půdní vzorky na dalších pozemcích. Místa odběrů byla vybrána na základě požadavků zemědělců.
Úterý, 18. března 2025, 14:31
Analýzy vzorků vody z nádrže u místa havárie vlaku s benzenem ukázaly více než dva týdny po katastrofě znepokojivé výsledky. Podle zástupců České inspekce životního prostředí koncentrace toxické látky dramaticky vzrostly, a to zřejmě kvůli nedávným...
Práce ÚKZÚZ jsou jedním z řady opatření směřujících k eliminování ekologických následků po vykolejení a následném požáru 15 cisteren naplněných toxickým benzenem. V bezprostřední vzdálenosti od místa havárie mezi tratí a jezerem byly vyhloubeny již tři desítky sondážních jam, ze kterých sanační firma zachytává benzen, který zasáhl podzemní vody. V prostoru mezi kolejištěm a jezerem od úterka odborníci také instalují takzvané larsenové stěny. které mají zabránit mísení vod z jezera s kontaminovanými podzemními vodami. Poslední vzorky na jednom z odběrných míst v jezeře prokázaly dramatické navýšení koncentrace benzenu, oproti limitu až čtyřistakrát.
Provoz vlaků na železniční trati z Hranic na Přerovsku do Valašského Meziříčí bude po únorovém mohutném požáru cisteren s benzenem u Hustopečí nad Bečvou obnoven zřejmě až na konci května, uvádí Správa železnic na svých stránkách. Je to zhruba o měsíc později, než odborníci krátce po havárii odhadovali. Předpokládaný termín obnovení provozu vlaků se ještě může změnit. Hasiči v Hustopečích pokračují v odstraňování následků ekologické havárie, dopravu cestujících mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí zajišťují místo vlaků autobusy.
Tento týden hasiči v Hustopečích nad Bečvou dokončují odklízecí práce a začnou odstraňovat kolejový rošt. „Nadále není přesně znám rozsah a způsob sanace. Pod štěrkovým ložem dojde k odtěžení další zeminy. Své stanovisko k tomu vydá začátkem dubna Česká inspekce životního prostředí,“ sdělil mluvčí mluvčí drážních hasičů Martin Kavka.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.