Nedávné analýzy přinesly pozitivní zprávy o zlepšení stavu vody v jezeře, které sousedí s lokalitou bezprecedentní havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou. Naopak problematická je podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) možnost odtěžení zeminy z oblasti prosáklé benzenem a také varianta vybudování náhradní koleje pro znovuobnovení provozu na železnici.
V průběhu minulého týdne začala zkušební těžba zeminy v oblasti, kde před více než měsícem vykolejila vlaková souprava převážející více než tisíc tun toxického benzenu. Zemní práce spojené s monitoringem koncentrace nebezpečné látky v ovzduší ukázaly, že odtěžení kontaminovaného materiálu zatím není možné. „Podle posledních informací probíhalo zkušební odtěžení velmi dramaticky. Množství benzenu je takové, že při odtěžení velmi těká a vytváří vysoké koncentrace volného benzenu. Bavíme se ale o rozsahu metrů či desítek metrů v místě havárie. Není to ohrožující pro obyvatele, ale je to obrovský problém pro zaměstnance, kteří tam mají pracovat. Nejen, že musí mít dýchací přístroj, ale pravděpodobnost zahoření nebo výbuchu je tam stále velká. Touto cestou zřejmě nebude možné jít,“ vysvětlil ministr životního prostředí Petr Hladík.
Pátek, 4. dubna 2025, 20:04
Ode dneška platí zákaz vstupu do bezprostředního okolí havárie vlaku s benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Omezení se týká východní části jezera. Lidé by se neměli přibližovat k břehům vodní plochy na méně než tři metry. Zákaz se...
Specialisté se v uplynulém období zaměřili na vypracování projektu, který přiblíží další etapy sanačních prací. „Jde o to, jak nejefektivněji, tedy v poměru cena, výkon, rychlost, odstranit benzen z uzavřené lokality. Projekt bude zřejmě intenzivně pracovat s odsáváním volné fáze na úrovni spodní vody. Podle odborníků je většina benzenu už rozpuštěná v podzemní vodě. Vypadá to, že larsenová stěna, která se postavila již takřka kolem celého kontaminovaného mraku, funguje. Koncentrace v jezeře se výrazně snížily, před týdnem byly v řádu i tisíců mikrogramů na litr, v sobotu už na všech místech byly hodnoty pod 50 mikrogramů na litr,“ komentoval šéf resortu životního prostředí.
Právě značné množství ocelových štětovnic, které se zarážejí až do hloubky osmi metrů k nepropustnému podloží, mají oddělit jezero a řeku Bečvu od místa ekologické katastrofy. Celková délka bariéry má dosáhnout až 700 metrů o víkendu byla dokončená přibližně polovina. Kdy bude možné odtěžovat kontaminovaný materiál z kolejiště, ještě není podle Hladíka jasné. „Nějaké části typicky pod kolejovým svrškem se budou muset odtěžit, otázkou je, při jaké koncentraci. Firma nám dnes odevzdá projekt, odborníci ho budou dále prodiskutovávat. Někdy na konci týdne bychom ho chtěli představit, aby veřejnost věděla, jaká bude časovost a technologie řešení,“ poznamenal ministr.
Pátek, 4. dubna 2025, 11:26
V zemědělské půdě na jednom z míst kontrolovaných kvůli únorové havárii a požáru vlaku s toxickým benzenem na Přerovsku zjistili odborníci nadlimitní obsah benzo(a)pyrenu. Výskyt této silně karcinogenní látky nemusí souviset s ekologickou...
Správa železnic před nedávnem uvedla, že před znovuvybudováním trati je ve hře i výstavba náhradní koleje tak, aby mohly vlaky po významné trati z Hranic přes Valašské Meziříčí a Vsetín až na Slovensko jezdit bez výraznější komplikací dříve, než dojde ke kompletní a náročné sanaci území. „Rozhodnutí o vybudování náhradní trasy bude ovlivňovat především faktor času. Tedy porovnání doby potřebné k obnovení provozu ve stávající stopě a doby, kdy by mohlo dojít k provizornímu zprovoznění v nové stopě, včetně následného vyčíslení nákladů na případné urychlení zprovoznění trati,“ komentoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Podle ministra Hladíka se ale scénář náhradní koleje už nejeví jako reálný. „Tato možnost padla. Technické řešení by bylo velmi složité, nákladné a časově dlouhé. I z pohledu trakce a dalších věcí, takže se soustředíme na řešení vhodné z pohledu peněz, technologie a času tak, aby se doprava dokázala obnovit v řádu měsíců. Žádný termín nechci slibovat, ale myslím, že v tomto týdnu budeme mít jasněji o nějakém odhadu,“ doplnil ministr.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Hasit hořící benzen vodou pomocí letounu s rotující nosnou plochou by snad nenapadlo ani přihlouplého dobrovolného hasiče.