Turisté a houbaři, kteří využívají lokální trať ze Dzbele na Prostějovsku do Chornic v sousedním kraji, se mohou těšit na větší počet spojů. Kraj uvažuje o navýšení provozu na čtyři páry vlaků denně. Trať lemuje malebné Nectavské údolí, ve všední dny zde ovšem vlaky nejezdí.
„V úseku ze Dzbele do Chornice považujeme objednávku veřejné dopravy adekvátní poptávce a předpokládáme mírné navýšení rozsahu, a to na celkem čtyři páry denně o víkendech,“ potvrdila koordinátorka Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Kateřina Suchánková.
Začátkem letošního roku se objevily zprávy, že by se provoz na této regionální trati měl úplně zastavit.
„Jsem tady dvanáct let a trať už byla třikrát zrušená a dvakrát obnovená. Mluvilo se o tom, že by se provoz měl rušit počtvrté," posteskla si starostka Dzbele Jana Konečná.
Pro celé Konicko na severozápadě Prostějovska bylo spojení do Chornice a směrem na Jevíčko v minulosti poměrně důležité. Část lidí tam jezdilo do práce, mládež do škol. Zhruba před deseti lety se však provoz kvůli upadajícímu zájmu omezil pouze na víkendy.
"My jako malá obec to nijak neovlivníme. Ze začátku to byl pro lidi velký problém, protože do Chornice jezdili do práce. Olomoucký kraj pak prosadil, že se provoz ve všední dny obnoví, ale po čase se to zase zrušilo, protože vlakem nikdo nejezdil. Dnes už má každý v rodině aspoň dvě auta a lidé si zvykli,“ popisuje současnou situaci starostka.
Středa, 15. ledna 2020, 17:00
Na vybraných úsecích českých železničních koridorů by se mělo v nejbližších letech začít jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železnice (SŽ) dnes vykonala zkušební jízdu mezi Brnem a Břeclaví. V budoucnu by měl mít úsek pro tuto rychlost...
Koordinátorka dopravního systému Suchánková potvrdila, že s úplným zrušením provozu na této trati kraj v nejbližších letech nepočítá. "I slabší úsek ze Dzbele do Chornice má určitý potenciál pro víkendové cesty," sdělila.
V letošním roce Olomoucký kraj dává na provoz osobních vlaků mezi Prostějovem a hranicí krajů na této trase kolem 40 milionů korun.
Na severu Olomouckého kraje naopak regionální železnice z Velké Kraše do Vidnavy na Jesenicku zanikla.
„Pro tuto trať nyní neexistuje objednávka dopravy ani zájem ze strany samospráv. O bezúplatný převod, který je podmíněný provozováním trati, samosprávy zájem neprojevily. Případný provoz by mohl obnovit pouze nový majitel, který by trať odkoupil. Ani ve třech kolech veřejné soutěže se však do roku 2018 zájemce najít nepodařilo,“ popisuje situaci mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
V posledních letech o trať opakovaně projevil zájem soukromý investor, který uvažuje o zprovoznění vlečky ve Vidnavě a jejím napojení na železniční sít. K žádné závazné dohodě o odkoupení železnice však zatím nedošlo.
Neděle, 21. července 2019, 19:37
Skupinka nadšenců v čele s Tomášem Hegarem zahájila v Rajnochovicích na Kroměřížsku práce na prodloužení trati lesní železnice, která je velkým turistickým lákadlem. Zatímco dosud se mohli lidé projet vláčkem po zhruba 300 metrech kolejí, příští rok...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.