Kvůli popraskané dálnici D35 od soboty kolabuje doprava na střední Moravě. Dopravní expert z Platformy VIZE 0 Roman Budský je přesvědčen, že dálnice nemohla být dobře postavená nebo někdo zanedbal údržbu. Řidičům, kteří musí na silnice, doporučuje využívat například dynamické navigace.
Proč kvůli jedné popraskané dálnici zkolabuje doprava na celé střední Moravě?
Základním problémem je stav dálniční sítě v České republice. Síť není dostavěná a my se dnes můžeme chodit učit například k Maďarům nebo Polákům, kteří už jsou výrazně dál. Mají propojená jednotlivá krajská města a jsou tam k dispozici alternativní dopravní trasy. To je základní koncepční problém.
A nepraskají jim dálnice...
Pokud se jedná o tuto závadu, jsou dvě možnosti. Buď byl vadný projekt, a to bych se divil, nebo nebude úplně dobré provedení. Zkrátka dálnice asi nemohla být postavená kvalitně, protože by se něco takového vůbec nemohlo stát.
Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že jde o 22 let starou dálnici...
Jedna věc je plánovaná životnost dálnice a druhá věc její skutečný stav. Pokud už životnost dálnice prošla, je otázkou, proč se po ní dál jezdilo. V takovém případě musí probíhat každodenní kvalitní inspekce, aby se včas zjistilo, že se na vozovce někde něco děje.
Jak je to podle vašich zkušeností jinde v Evropě?
Když se podíváme na dálnice v jiných státech Evropy, jako jsou Chorvatsko, Itálie, Španělsko nebo Francie, tam bychom na dovolenou asi nedojeli, kdybychom jezdili po takových nekvalitních dálnicích. Dálnice musí být stavěná na extrémní teploty, ať už směrem nahoru nebo dolů. A navíc si nemyslím, že zrovna teď byly nějaké hodně extrémní teploty. Bylo vedro, ale neměly by kvůli tomu praskat dálnice.
Aktuální průběh betonáže povrchu na D35. pic.twitter.com/iN8E6nrzMw
— Jan Rýdl (@JanRydl) June 22, 2021
Co byste nyní doporučil řidičům, kteří se potřebují dostat z Ostravy?
Vidíte to sám. Zkolabuje jedna dálnice a celá Morava má problém. Pro řidiče, kteří musí jet a je jich tisíce denně, je dobré mít například dynamickou navigaci, která ukáže objízdné trasy v okolí. Samozřejmě knížecí rada zní, pokud můžete, nejezděte. Jinak je třeba si vzít do auta dostatek tekutin, něco k zakousnutí a pořád se dívat, zda je v nádrži dostatek paliva. Pokud člověk zůstane stát s oranžovou kontrolkou a potřebuje mít zapnutou například klimatizaci, protože je horko, tak se velice brzy může dostat na dno nádrže. A to může být další komplikace nejen pro něho, ale i pro ostatní. Základním problémem je ovšem kvalita dálniční sítě v České republice. Nemáme žádnou kapacitu navíc, a když dojde k jakémukoliv problému, nemáme alternativní trasu.
Pondělí, 21. června 2021, 16:20
Šedesátiletý motorkář zemřel v neděli v podvečer u Přáslavic na Olomoucku poté, co narazil do kamionu, který se otáčel na dvojité plné čáře. Kamion manévroval v místě sjezdu k dálnici D35, která byla kvůli popraskané vozovce zavřená....
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Miluju experty. Jeden expert to spočítá a druhý to za 20 let prohlásí za zmetek. A který expert má pravdu? Oba? No protože bylo tepleji než bylo naplánováno? Hlavně se musel kritik zviditelnit.
Řekl bych, že firmy to udělají tak, aby to cca po dobu záruky vydrželo a aby potom měly další práci. Kam by přišly, kdyby postavily dálnice kvalitně a ty vydržely 30-40 let bez nutnosti zásadních oprav? Co by dělaly za 5 nebo 10 let? A přetížené kamiony tomu také moc nepomáhají. Máme (nebo měli jsme, než vše zničili a předělali koleje na cyklostezky) nejhustší síť železnice v Evropě, proč už dávno tranzitní doprava na hranici není nahnaná na koleje? Noční přejezd vlaku/ů s kamiony přes celou republiku by byl ekologičtější než ucpané dálnice. Kdyby nasadili ceny, které budou nižší než mýtné a nafta, určitě by i kamioňáci toto ocenili, cestou vlakem by si odpočinuli a na druhé straně republiky by mohli pokračovat dál odpočatí.
V celé Evropě to jde, ale tady to nejde, tady se radši vymluvíme, jak jsou přetěžované kamiony a další nesmyslné kydy, jen aby veřejnost tomu věřila. Dnes se nám totiž nechce přiznat, že většina firem jsou fušeři a kradou kde se dá. Ojebat stavbu na kdečem co není vidět, jen aby firma ušetřila ! Klasika již třicet let.....