Hojně využívaný přejezd pro cyklisty zmizel z Hodolanské ulice dva měsíce po otevření podjezdu pod touto frekventovanou olomouckou silnicí. Nový úsek cyklistům zajišťuje bezpečnou dopravu, ale jen z určitých směrů a další cyklisté i chodci ze zvyku dál využívají k překonávání rušné cesty místo, které už není nijak označeno.
Ve směru z Olomouce na Opavu či Šternberk a opačně míří každý den tisíce vozidel. Úsekem projíždí nejen starousedlíci znalí místních poměrů, ale i například nákladní auta z různých koutů České republiky. Ty mohou nyní překvapit cyklisté přejíždějící silnici v neoznačeném místě.
„Přejezd nebyl v souladu s normou a dá se říct, že tam byl trpěn. Byla to otázka zvyku. Doposud to nevadilo, tak tam asi mohl přejezd být dál. Ale město to neovlivní,“ říká koordinátor cyklistické dopravy v Olomouci Stanislav Losert. Podle něj se jedná o obdobnou situaci jako před šesti lety, kdy na této ulici veřejnost zaskočilo zmizení tří přechodů pro chodce, které také nevyhovovaly nové normě.
Správu silnice I/46 zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic. „Udělali jsme, co jsme mohli, tedy hlavně podjezd pod Hodolanskou. Kvůli vyjednávání o pozemky to trvalo dlouho, ale podařilo se,“ podotkl Losert.
V šesti průmyslových zónách poblíž je okolo 125 firem s více než čtyřmi tisíci zaměstnanci. Podle dat ze sčítání cyklistů místem, které je nově součástí takzvané Jantarové stezky, projede v průměru 1 248 cyklistů, v pracovní dny dokonce 1 431 cyklistů.
„Místo pro přejezd cyklistů nemělo být zrušeno bez náhrady. Nový podjezd zajišťuje trasu ve směru například z Velké Bystřice, obslužnost pro obyvatele Bělidel, Pavloviček nebo Chválkovic bohužel ne,“ tvrdí olomoucký opoziční zastupitel Tomáš Pejpek (ProOLomouc).
Přes Hodolanskou ulici se mohou cyklisté dostat v jiných místech, trasa je však oproti původnímu způsobu i podle cyklokoordinátora komplikovanější. Lidé nakonec často volí zažitou variantu. „Určitě to nebylo optimální dopravní řešení. Ale byla alespoň nějakým způsobem upravená trasa pro cyklisty, aniž by museli jezdit v pruzích pro automobilovou dopravu. Teď jim nic jiného nezbývá. Mezi auty to bude pro cyklisty na Hodolanské nebezpečné,“ uvažuje Pejpek.
Komplexní dopravní řešení lokality s hustým provozem a tramvajovou tratí, má město zpracováno. „Je připravena projektová dokumentace na kompletní řešení křižovatky, ale na realizaci zatím nejsou finanční prostředky. Nyní se pracuje na křižovatce v Neředíně u Avionu, která byla nejnebezpečnější. Byly tam smrtelné úrazy,“ doplnil Losert.
Pondělí, 12. července 2021, 06:50
Nebezpečné přejíždění frekventované Hodolandské ulice v Olomouci od nynějška řeší nově otevřená cyklostezka. Tři čtvrtě kilometrů dlouhý úsek podél řeky Bystřice směrem na Bystrovany je zároveň posledním úsekem na trase Jantarové stezky na území...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.