Rekonstrukce tratě 290 z Olomouce do Šumperka pokračuje v letošním roce pracemi mezi Uničovem a Šumperkem. Tento úsek sice kvůli náročnému terénu nabídne po rekonstrukci maximální rychlost pouze 100 kilometrů v hodině, i tak to však bude oproti dosavadním 65 kilometrům příjemná změna.
Naše putování začneme v Troubelicích, kde je toho také nejvíce k vidění. Úsek z Uničova do Troubelic je hotový včetně trakčního vedení, nová výhybna v Troubelicích je pak hotova kolejově. Dochází zde ale k podstatné změně – dosavadní stanice se mění pouze ve výhybnu a cestující budou využívat novou zastávku Troubelice střed, která bude o více než půl kilometru blíže k obci.
Další zastávkou na trati jsou Troubelice zastávka. Zde se buduje nový přístup na nástupiště a už také nástupiště samotné. Právě u této zastávky se nachází jeden z poměrně prudkých oblouků, které dosud nedovolovaly vyšší traťovou rychlost. Nově zde bude využito takzvané převýšení kolejnic, jednoduše řečeno – koleje budou v oblouku naklopeny, což umožní projíždění vyšší rychlostí.
V našem putování pokračujeme do Nové Hradečné. Nebylo vůbec snadné se sem dostat, současná rekonstrukce tratě a budování kanalizace v obci dělá z této vesničky úplný tankodrom. V Nové Hradečné zatím také není po kolejích ani památky, i zde je však připravena většina sloupů trakčního vedení, samotné štěrkové lože s kolejemi už pak jde rychle. Fotka budoucí zastávky je pořízena z přejezdu, který v současnosti přejezd ani trochu nepřipomíná.
Jedinou skutečnou stanicí mezi Uničovem a Šumperkem bude Libina. Zde jsou již patrna dvě nástupiště, u nich dvě dopravní koleje a ve směru od Uničova také jedna manipulační.
Posledním místem, které si dnes ukážeme, je nová stanice Nový Malín. Proč bylo ale výše psáno, že Libina je jedinou opravdovou stanicí? Nový Malín bude skutečně stanicí a i nadále zde bude možnost nakládky dřeva jako dosud. Dřevem to bohužel končí, bude zde totiž pouze jedna dopravní kolej a nebude tedy možné, aby se tu potkaly dva vlaky opačného směru.
Na závěr se tedy nabízí otázka, zda trať po rekonstrukci bude skutečně moci sloužit jako alternativa pro koridor Olomouc – Zábřeh na Moravě. Stanic je zde opravdu málo, ta v Újezdu u Uničova je extrémně krátká, ta v novém Malíně pro změnu neumožňuje křižování vlaků. Nápad na odklonovou trasu byl jistě dobrý, realizace se však příliš nepovedla a teď nezbývá než čekat, kdy se to ukáže v praxi.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.