Obyvatelé Drahotuš na Přerovsku protestují proti navržené trase vysokorychlostní železnice, po které se mají vlaky v budoucnu řítit až třistakilometrovou rychlostí, v těsné blízkosti domů. Podpořilo je i město Hranice. Správa železnic oznámila, že připravuje novou variantu.
Správa železnic a projektanti, mezinárodní společností AFRY, představili plány na vysokorychlostní železnici z Brna na Ostravu v Moravské bráně letos v létě. Mezi lidmi v okolí Hranic poté zavládlo velké zklamání.
"Velmi nám vadí, že všechny předchozí varianty byly navržené v prostoru mezi Klokočím a Drahutošemi, ale poslední varianta se rapidně posunula k Drahotuším a znamenala by bourání některých rodinných domů. Další domy by železnici měly přes cestu. To by se nás strašně moc dotklo," argumentuje městská zastupitelka a předsedkyně osadního výboru v Drahotuších Vlasta Zapatová.
S předchozími trasami obyvatelé podle ní víceméně souhlasili, protože chápou, že železnice někudy vést musí. "Vlaky bychom slyšeli jako dřív, drnčely by stejně jako dřív, ale poslední varianta se rapidně přibližuje k našim domům," stěžuje si předsedkyně osadního výboru.
Pátek, 8. dubna 2022, 19:10
Po vysokorychlostní trati směrem na Ostravu by v budoucnu měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Správci železnic nyní odstartovali práce na projektu pro dvacetikilometrový úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Součástí...
Za svou místní část se postavilo i město Hranice. "Na základě obav občanů Drahotuš z nepřiměřeného zásahu do nemovitostí v obytných čtvrtích město požádalo o vypracování nové varianty trasy redukující zábory soukromých pozemků. Kromě toho město zároveň Správě železnic předložilo požadavky zahrnující nutnost řešit dopady hluku a vibrací, trasy staveništní dopravy a polohu zařízení staveniště nebo kompenzací za zabrané území," potvrdil mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.
Během září by Správa železnic měla podle něho posoudit a prověřit variantu na území Drahotuš a Velké, která by zahrnula možnost odsunutí trati co nejdále od rodinných domů.
Správa železnic potvrdila, že na nové variantě již začala pracovat. "Na základě podnětů zástupců samospráv a občanů jsme po dohodě s projektantem začali připravovat další variantu označenou V4. Ta má nabídnout další možnost, jakým způsobem vést VRT u Drahotuš," sdělil mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Projektanti nyní dokončují technicko-ekonomické posouzení nové varianty, návrh pak musí schválit ještě ministerstvo dopravy. "Poté jsme připraveni k další diskuzi s veřejností i s městem Hranice," přislíbil Nevola.
Po vysokorychlostní trati na Ostravu by v budoucnu měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Správci železnic nyní pracují na projektu Moravská brána I, který zahrnuje dvacetikilometrový úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi. Součástí bude i rekonstrukce nádraží v Hranicích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.