Počasí dnes21 °C, zítra20 °C
Čtvrtek 2. května 2024  |  Svátek má Zikmund
Bez reklam

Půlmiliardová přestavba s rezervami. Značení na Zikově je pro cyklisty nebezpečné, míní koordinátor BESIPu

Nepříjemné rezervy vidí v nové podobě Zikovy ulice v Olomouci krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz. Lokalita sídliště se proměnila kvůli prodloužení tramvajové trati a během takřka dvouleté stavby vznikly i nové křižovatky, silnice, chodníky, cyklostezky či zastávky. Vzájemné propojení těchto prvků ale podle odborníka na bezpečnost dopravy vykazuje nedostatky.

Jede-li tam někdo za denního světla a je opatrný a dívá se, tak to bez problémů zvládne. Jestliže tam přijede někdo cizí, kdo to tam nezná a bude šero, tak zjistí, že chvilku jede po tramvajových kolejích a chvilku vedle. Může se stát, že bude, kulantně řečeno, dost nejistý,“ říká Miroslav Charouz k prvotním poznatkům z jízdy přes upravené úseky Rooseveltovy, Zikovy a Schweitzerovy ulice.

 

Motoristé se v této oblasti budou muset porovnat s projíždějícími cyklisty, kteří část úseku jedou po vlastním pruhu vedle chodníku a následně vjíždějí do silnice, kde je pouze vyznačený informativní piktogram. „Značení pro cyklisty je tam podle mě opravdu nebezpečné. Nelíbí se mi, že tam jsou nakreslené piktogramy a v prostoru křižovatek jsou zvýrazněné červeně. Z mého pohledu je to velmi nešťastné řešení. Vytváří to dojem, že cyklista tam má vyhrazený pruh, a přitom to není pravda. Na kolech jezdí i desetileté děti nebo elektrokoloběžkáři, kteří mají rádi svižnou jízdu a nemůžou reagovat včas,“ upozorňuje specialista na otázky bezpečnosti v dopravě a dodává: „Je mi to velmi líto, když učíme děti na dopravních hřištích význam jednotlivých značek a pak zjistí v reálu, že je to úplný nesmysl. Červená barva psychologicky vyvolává pocit, že cyklista je tam nějakým způsobem chráněný. Ale žádnou takovou funkci to nemá. Teď budu obvolávat další zapojené osoby a pokoušet se zjistit, jak se to bude řešit.“

Jaký máte dojem z rekonstrukce ulic kolem nové tramvajové trati v Olomouci?

Celkem hlasovalo693 čtenářů

Výraznou koncentraci míst, nad kterými se může laik i odborník pozastavit, nabízí ulice Zikova před prodejnou Albert. Vedou zde dva chodníky vedle sebe, naopak přes čerstvě vysazený trávník je vyšlapaná stezka v místě, kudy většina lidí přirozeně jde nejkratší cestou od tramvaje či autobusu. Na druhé straně u zastávky nejčastěji přecházejí místní obyvatelé přes cestu, kde však není vyznačený přechod. „Jsou tam pouze naznačené proužky pro vedení nevidomé osoby. Když se projekt dělal, tak neexistovalo značení místa pro přecházení. Dřív se to dělalo tak, že se jen seřízly obrubníky například pro kočárky a dál se to neřešilo. Kdyby tam bylo nakreslené oficiální místo pro přecházení, tak je to jasné. Chodec přednost nemá, ale když už tam jde, tak ho nesmí řidič ohrozit,“ podotýká Charouz.

D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí čeká před zimou rychlá oprava rozbitého povrchu

O něco komfortnější by v závěru listopadu měla být jízda po dálnici D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí, ŘSD plánuje před zimou rychlou opravu nerovností. Na více než šedesáti kilometrech dálnice budou dělníci na několika místech asfaltovat poškozený...

 

Mimo křižovatek na obou koncích je na zhruba sedm set metrů dlouhé Zikově ulici jeden přechod pro chodce. „Zikova by chtěla dokreslit, aby to odpovídalo aktuálnímu znění zákona o provozu na pozemních komunikacích. Na druhou stranu chápu, že když jsou někde přechody a chodí tam hodně lidí, tak jsou schopní i zastavit provoz,“ zmiňuje Miroslav Charouz.

Nejen v provedení důležitých detailů vidí nedostatky také architekt a od nedávných voleb také náměstek olomouckého primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc). „Naše hnutí v uplynulých letech projekt mnohokrát kritizovalo jako koncepčně špatně připravený a jeho realizaci jsme nepodporovali. Z pozice náměstka zodpovědného za rozvoj města mi nezbývá po otevření této etapy trati, než přát uživatelům tramvají i oněch ulic dost pozornosti a trpělivosti, aby se se složitými a místy nekomfortními řešeními sžili. Některé drobné úpravy, například v pěších propojeních, bude možné časem doplnit,“ komentoval Pejpek výsledek půlmiliardové investice.

Před zastávkou Rožňavská se tak řidičům střetává trasa s tramvají. Za zastávkou se pak trasa cyklistů kříží se silnicí, na kterou se zpoza tramvaje vrací auta. Někteří motoristé navíc nedopatřením zůstávají na kolejích, které od silnice dělí nízký obrubník. „Čas možná ukáže, že by bylo dobré upravit některá místa vodorovným dopravním značením. Například šikmými pruhy, aby řidiči omylem nenajížděli na tramvajové těleso. Myslím, že je potřeba, aby to tam zkušený odborník nějakou dobu pozoroval a navrhl určitá opatření. Vodorovné značení dokáže udělat divy. Když bude mít řidič přesně vyznačenou trasu, tak nebude propadat myšlenkám, že něco udělal špatně,“ míní koordinátor BESIPu Charouz.

Veledůležitý východní obchvat Olomouce má zásadní problém. Blokuje ho ochranné pásmo vodního zdroje, které olomoucký magistrát schválil před dvěma lety na konci jara v době covidového lockdownu. Opatření tehdy prošlo v tichosti a bez povšimnutí...

 

Na trase přes Zikovu ulici tak nyní musejí cyklisté několikrát sjíždět z vlastního vyhrazeného pruhu na silnici a zpět. Při kompletní přestavbě oblasti se v širokém profilu ulice neumístil samostatný pás pro cyklisty po celé délce. „V tom případě mohl být klid. Na Kmochově ulici je to taky taková džungle. Střídá se tam vyhrazený pruh s koridorem, to je, ironicky řečeno, opravdu paráda. V rámci jednoho města vidíme různá řešení a jak se v tom má vyznat člověk, který nechodí na nějaká školení… Nedivím se místním, že se jim to nelíbí a vidí v tom chaos,“ posteskl si Miroslav Charouz.

Ten nedotaženou podobu kompletně zrekonstruovaných ulic vidí jako promarněnou šanci. „Když jsem začínal u BESIPu, tak jsme jezdili do Rakouska na prezentace, jak mají různé ulice vypadat, jak se zklidňuje dopravní situace a jak se dělají ochranná opatření pro cyklisty a pro chodce. Kdybychom přivedli nějakou delegaci na tuto ulici, tak bych byl zvědavý, s čím bychom se tam chlubili,“ poznamenal Charouz.

Město ve výhledu několika let připravuje i finální prodloužení trati směrem ke Slavonínu, ke křižovatce ulic Schweitzerova a Jižní. „Dokončení třetí etapy pro mě zůstává velkou otázkou. Je naplánovaná nevhodně vzhledem k budoucímu zastavění západní fronty Schweitzerovy – ale z pohledu peněz již není asi cesty zpět a trať bude muset být dle starých plánů dokončena. Budiž to pro nás poučením, abychom projekty, které se připravují nyní a budou se realizovat až za několik let, dokázali připravit odborně a kvalitně,“ dodává náměstek primátora Pejpek.

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, Olomouc, Zikova, tramvajová trať, sídliště, Nové Sady, Povel, BESIP, cyklostezka, investice, cyklista, silnice, chodník, Albert Česká republika, Rakousko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ivo Studený

Bohužel cyklostezky jsou jen střípek tohoto obrovského paskvilu. Zrušené a neobnovené chodník. A co na to magistrátní úředník? Arogantně odpověděl " tak tam chodník byl a už nebude". Alias občane, čvachtej se v bahně. My naší chybu napravovat nebudeme.

Úterý, 15. listopadu 2022, 13:45Odpovědět

Půlmiliardová přestavba s rezervami. Značení na Zikově je pro cyklisty nebezpečné, míní koordinátor BESIPu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.