Nejen někteří motoristé, ale také řidiči tramvají prožívají trable při průjezdu řadou světelných křižovatek v přebudované části Nových Sadů v Olomouci. Na zhruba 350 metrech Rooseveltovy ulice jsou nyní čtyři místa se semafory, o světelnou signalizaci není nouze ani v návazných úsecích. Součinnost semaforů bude v následujících měsících nastavovat odborná firma.
Od 1. listopadu jezdí tramvaje po novém úseku trati přes sídliště v olomouckých městských částech Nové Sady a Povel. Na trase překonávají několik křižovatek se světelnou signalizací, kde tramvaje nabírají zpoždění oproti předpokládaným jízdním časům. Tramvaje číslo 3 a 5 by měly dvanáct set metrů dlouhý úsek od zastávky Trnkova po novou konečnou U Kapličky zvládnout podle jízdního řádu za čtyři minuty.
„Nastavení se teď ladí. Signalizace nějakým způsobem funguje, ale není to úplně optimální pro tramvajovou dopravu. Může docházet ke zpožděním v řádu minut,“ řekl na dotaz Olomoucké Drbny místopředseda představenstva Dopravního podniku Pavel Zatloukal.
Podle něj zatím tramvajový provoz nemá přístup do systému signalizace, a tak v pořadí intervalů křižovatky nedostávají tramvajové soupravy přednost. „Tramvaj má aktivní systém, kterým se přihlásí do křižovatky, ta pak vyhodnotí, že tramvaj přijíždí a přenastaví signalizaci tak, aby tramvaj mohla brzy projet,“ vysvětlil princip běžného fungování semaforů v jiných částech Olomouce Zatloukal.
Pondělí, 14. listopadu 2022, 18:58
Nepříjemné rezervy vidí v nové podobě Zikovy ulice v Olomouci krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz. Lokalita sídliště se proměnila kvůli prodloužení tramvajové trati a během takřka dvouleté stavby vznikly i nové křižovatky, silnice, chodníky,...
Podle firmy Patriot, která křižovatky na Nových Sadech nastavuje, nedochází k výraznějším zpožděním. „Již v této situaci jakási úroveň pasivní preference tramvají funguje, takže dost dobře není možné, aby docházelo k velikosti zpoždění, jaké je zmiňováno,“ uvedli zástupci společnosti pro web Zdropravy.cz.
Po vyladění křižovatek volají nejen místní, podle olomouckého magistrátu by se tato situace měla vyřešit do dvou měsíců. „Optimální nastavení signálních plánů je možné provést teprve ve chvíli, kdy se doprava v širších souvislostech chová standardně. Pak teprve mohou být intervaly pro řidiče motorových vozidel, tramvaje i chodce v ideálním poměru. Nebylo proto možné nastavit jednotlivé světelné signalizace dřív, než byla zprovozněna tramvajová trať a než skončí ve městě velká koncentrace různých dalších stavebních prací, které ovlivnily a ovlivňují chování dopravy,“ objasňuje mluvčí olomoucké radnice Michal Folta.
Finální seřízení křižovatek má na ulicích Rooseveltova, Zikova a Schweitzerova ulevit tak řidičům. „Je to nešikovné, že jsou semafory takto za sebou. Dopravní inženýr ale asi neměl moc na výběr. Když vyjde blbá varianta, tak se může zablokovat i provoz z Velkomoravské, kde odbočují auta z průtahu. Teď půjde o to, jestli je vůbec možné křižovatky synchronizovat,“ uvažuje specialista na dopravu Miroslav Charouz, krajský koordinátor BESIP.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.