Počasí dnes18 °C, zítra19 °C
Sobota 18. května 2024  |  Svátek má Nataša
Bez reklam

Posun ke komfortnější jízdě: první RegioPantery brázdí Olomoucký kraj, příští rok dorazí vlaky za miliardy

Vlajkovou lodí modernizace regionálních tratí se stal úsek vedoucí z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Do přestavby železnice směřovalo během několika let okolo sedmi miliard korun, za další více než čtyři miliardy pořídily České dráhy moderní tuzemské vlaky RegioPanter. První vozy už nyní brázdí Olomoucký kraj, v příštím roce se očekává rozsáhlá dodávka dalších souprav.

Do konce roku České dráhy převezmou celkem čtyři dvouvozové jednotky RegioPanter, v lednu je doplní pátá. Tyto vlaky jsou určené pro oblast Ostravska, první rok ale odjezdí v Olomouckém kraji. V průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 v regionu začne jezdit 27 zcela nových třívozových RegioPanterů řady 640 a dvouvozové jednotky zamíří na své původní místo určení.

Vlaky RegioPanter už jezdí po elektrifikovaném úseku Olomouc – Uničov – Šumperk několik dnů, v úterý se dočkaly slavnostního představení i za účasti ministra dopravy Martina Kupky (ODS).

„Do kompletní modernizace včetně železničního spodku, svršku a elektrifikace jsme investovali takřka sedm miliard korun. Významná investice se nyní zúročuje. Navíc se zde vyzkouší výhody evropského zabezpečovače ETCS,“ připomněl ministr Kupka skutečnost, že úsek Olomouc – Uničov je první regionální tratí v České republice, která bude výhradně provozovaná pod kontrolou mezinárodního komplexního standardu.

Pat okolo východního obchvatu. OLMA stavbě bránit nechce, z ochrany vodního zdroje však neustoupí

Olomoucká mlékárna OLMA z holdingu Agrofert nechce blokovat stavbu veledůležitého východního obchvatu Olomouce, zároveň však naznačila, že v žádném případě nehodlá ustoupit z ochrany vodního zdroje. Za takové situace by stavba tangenty nebyla možná.

Jedna jednotka RegioPanter vyjde podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety na zhruba 160 milionů korun, celková hodnota zakázky je 4,3 miliardy korun. „Ve spolupráci s Olomouckým krajem se dostáváme na špičku regionální dopravy v celé České republice. V tak velkém rozsahu a s tak velkou vizí k tomu žádný jiný kraj nepřistoupil,“ poznamenal náměstek Ješeta.

Nové elektrické jednotky určené pro Olomoucký kraj vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Jde o moderní klimatizované bezbariérové jednopodlažní třívozové elektrické jednotky pro regionální dopravu s kapacitou téměř 240 sedících cestujících. Vlaky budou mít maximální rychlost 160 kilometrů v hodině a budou vybaveny nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS. „Cestujícím nabídnou světlý a prostorný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami s textilním potahem, Wi-Fi připojením k internetu či elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. Sociální zařízení bude s uzavřeným systémem, takže bude moci být použito i ve stanici. Umožní bezbariérový přístup pro osoby na vozíku a bude vybaveno i sklopným pultem pro přebalování kojenců,“ vyjmenovala některé z prvků moderních vlakových souprav mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Protipovodňové dílo u centra Olomouce je hotové. V okolních ulicích se ale uzavírky ještě protáhnou

Protipovodňová opatření na řece Moravě budovaná v takzvané II. B etapě už jsou kompletně hotová a mají i po kolaudaci. Stavební ruch v oblasti ještě několik měsíců potrvá, v okolí Masarykovy třídy totiž město dokončuje související investice do...

 

Komfortní a tichá vlaková souprava na nové trati umožní zkrácení jízdních dob například do Šternberku, Uničova či Šumperka. Trasa Olomouc – Šternberk by po železnici měla od června po zrychlení spoje měla zabrat okolo osmi minut.

„Je to velká událost pro tradičního českého výrobce. Vlak vzniká na řadě míst, primárně v Plzni, ale podílí se na tom celá řada českých firem. RegioPantery se od příštího roku budou montovat také v Olomouckém kraji, právě v Šumperku. PARS Šumperk se bude podílet na kompletaci vlaků a hodně důležité je také to, že firma se bude dlouhodobě starat o údržbu vlaků,“ doplnil k novým vozidlům Tomáš Ignačák, prezident česko-slovenského regionu Škoda Group.

Jednotky budou disponovat dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, úložnými prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel a dále budou vybavené moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, např. o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře budou posuvné a ovládat se budou snadno tlačítky. Za jízdy budou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se bude provádět již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.

„Je pro nás čest, že je u nás první takto modernizovaná trať v České republice. Souvisí s tím úvodní určité bolesti. S tak rozsáhlými projekty se nějaké komplikace pojí, zaznamenáváme určitá zpoždění či stížnosti. Ale máme garantováno od Českých drah, že v polovině příštího roku bude vše v pořádku. Již nyní  máme  možnost vidět, jak je cesta komfortní a to ještě nejezdíme plnou maximální rychlostí 160 kilometrů v hodině,“ komentoval náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro dopravu Michal Zácha (ODS).

Hodnocení článku je 68 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, železnice, trať, České dráhy, Olomouc, Uničov, Šternberk, Šumperk, Správa železnic, RegioPanter, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Posun ke komfortnější jízdě: první RegioPantery brázdí Olomoucký kraj, příští rok dorazí vlaky za miliardy  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.