Olomoucká mlékárna OLMA z holdingu Agrofert nechce blokovat stavbu veledůležitého východního obchvatu Olomouce, zároveň však naznačila, že v žádném případě nehodlá ustoupit z ochrany vodního zdroje. Za takové situace by stavba tangenty nebyla možná.
Stanovisko mlékárny OLMA z holdingu Agrofert, který v minulosti přímo ovládal Andrej Babiš (ANO), dnes poskytl mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.
"OLMA považuje za nutné ubezpečit veřejnost o tom, že si neklade za cíl blokaci výstavby východní tangenty, a že si uvědomuje naléhavost řešení dopravní obslužnosti v této části města. V situaci, kdy však není vodnímu zdroji poskytnuta ochrana v rozsahu, v jakém je právními předpisy garantována, se cítí být povinna hájit zákonem akcentovanou ochranu podzemních vod tak úzce spjatou s další existencí společnosti v regionu a jejím postavením na trhu coby významného zpracovatele mléka a mléčných výrobků a především zaměstnavatele," stojí ve stanovisku OLMY.
Důležitý východní obchvat by měl odvést masivní tranzitní dopravu z okrajových částí Olomouce. Stavbu však blokuje ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny OLMA, podle kterého je v lokalitě přípustná pouze výstavba vodohospodářských zařízení a jakékoliv terénní úpravy jsou možné pouze se souhlasem společnosti OLMA jako provozovatele vodního zdroje.
Společnost upozorňuje na to, že jde o záložní zdroj pitné vody pro celou Olomouc, za který není náhrada. Odborné a znalecké posudky navíc potvrdily, že ohrožení tohoto zdroje je reálné, a naopak požadují rozšíření jeho ochrany.
"Trasa tangenty je v přímém střetu s ochranným pásmem vodního zdroje. OLMA vědoma si dopravní situace v této části města byla vždy pro, aby bylo nalezeno přiměřené a oboustranně akceptovatelné řešení, jak harmonizovat oba zájmy, ochranu podzemních vod a realizaci tangenty. Vodní zdroje jsou ze své podstaty nenahraditelnými hodnotami, proto je jejich ochrana zakotvena i v Ústavě. Proto by se k poměřování obou veřejných zájmů, dopravní obslužnost versus ochrana vody, mělo přistoupit s velkou obezřetností a měla by se vést otevřená odborná veřejná diskuse," navrhuje OLMA.
Čtvrtek, 15. prosince 2022, 11:48
Veledůležitý východní obchvat Olomouce, který odvede tranzitní dopravu z okrajových částí města, blokuje ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny Olma z holdingu Agrofert. Pokud někdo bude chtít tangentu relativně rychle postavit, bude se muset s...
Do celé věci se nyní hodlá vložit primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO), který chystá podnět ke změně ochranného pásma vodního zdroje. "Tangenta má ulevit tisícům obyvatel Hodolan, Chválkovic a Pavloviček, skrze něž denně projede dvacet tisíc vozidel v rámci tranzitní dopravy. Primátor bude předkládat podnět tak, aby bylo možné projekt východní tangenty uskutečnit," potvrdil mluvčí magistrátu Michal Folta.
Olma, která těmto změnám bude bránit, argumentuje také tím, že na nevhodnou trasu obchvatu upozorňovala už dávno v minulosti, ale její námitky zůstaly nevyslyšeny.
Východní obchvat Olomouce má mít délku přes sedm kilometrů, most, čtyři pruhy a tři mimoúrovňové křižovatky. Součástí jsou přeložky a úpravy silnic nižších tříd, účelových komunikací, polních cest a komunikací pro pěší a cyklisty. Tangenta přijde na zhruba tři miliardy korun, investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.