Bagry, buldozery i motorové pily se naplno rozjely při přípravných pracích potřebných pro stavbu dálnice D1 u Předmostí do Říkovic. Zkompletování tuzemské páteřní komunikace má být hotové na jaře 2026. S výstavbou bude spojená také vyšší dopravní zátěž v Přerově při přesunech mnoha tun materiálu.
Skrývkou zeminy a kácením stromů začala stavba dlouho chystaného posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Na jaře pak stavbaři začnou připravovat podloží silnice a zakládat mostní konstrukce.
Firma Strabag převzala staveniště budoucího desetikilometrového úseku D1 u Přerova v závěru loňského roku a v lednu se pustila do přípravných prací. „V Dluhonicích už máme pokácený lesopark kolem dětského hřiště a u Přerova kácíme starý sad, kde bude mimoúrovňová křižovatka. Zároveň skrýváme ornici,“ uvedl Petr Černík z firmy Strabag, která ve spolupráci se společnostmi Doprastav a IDS Olomouc dálnici u Přerova vybuduje. Vrchní část ornice ze stavby zamíří na zemědělské pozemky v okolí. Odvoz ornice podle Černíka zabere několik týdnů.
Úterý, 17. ledna 2023, 18:42
Nebývale rozsáhlou záležitostí je záměr výstavby dálnice D35 od Mohelnice pro Opatovec, Česká republika bude stavbu financovat formou PPP. Partnerství veřejného a soukromého sektoru přinese vybudování takřka 35 kilometrů nové silnice, náklady...
Stavební firmy si podle Černíka rozdělily pro postup prací desetikilometrový úsek stavby na tři části. „Začátek stavby je u Říkovic, kde probíhá vytyčení. Pracujeme na prostředním úseku od železnice po řeku Bečvu. Na posledním úseku od Bečvy po napojení na směr k Lipníku předpokládáme zahájení prací v příštím týdnu,“ řekl zástupce společnosti Strabag pro Českou televizi.
„Občany bych rád požádal o trpělivost. Tři a půl roku se bude vozit spoustu materiálu. Musíme přivézt asi pět milionů tun materiálu do násypů a konstrukčních vrstev nebo třeba dvacet tisíc tun oceli. To samozřejmě vyvolá zvýšenou nákladní dopravu,“ prohlásil při slavnostním zahájení stavby Jan Hýzl, ředitel odštěpného závodu Morava společnosti Strabag. Podle náměstka přerovského primátora pro oblast dopravy Tomáše Navrátila (ANO) příhodně poslouží ke zvládnutí náporu i loni zprovozněný čtyřpruhový průpich nedaleko autobusového nádraží v Přerově.
Po řadě administrativních a soudních tahanic mohla stavba oficiálně začít v závěru loňského roku. V souvislosti s D1 u Přerova budou ale znovu rozhodovat soudy.
Ekologický spolek Děti Země nedávno podal na stavební povolení dvě žaloby, kterými se zabývá ostravský krajský soud. Podle předsedy spolku Miroslava Patrika povolení neobsahují řadu ochranných opatření ohledně vodních toků a krajinného rázu, přičemž v nich chybí i nová rozptylová studie a posouzení vlivu imisí na veřejné zdraví. Přerovský primátor Petr Vrána (ANO) vnímá zahájení stavby D1 jako dobrou zprávu pro obyvatele Přerova. „Už si nedokážu představit argumenty, které by měly zaznít ve prospěch nedokončení dálnice. Věřím, že se s soudy co nejdříve se žalobami poperou a že to nezbrzdí realizace dálnice kolem Přerova,“ řekl primátor Vrána.
Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, cena je 6,922 miliardy korun. Stavba D1 u Přerova má podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla trvat 39 měsíců, takže zprovoznění vychází na březen 2026. Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.