Do úvodní fáze posouzení vlivu na životní prostředí, takzvaného procesu EIA vstupuje záměr výstavby vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi u Přerova a Hranicemi. Pro plánovaný přibližně dvacetikilometrový úsek projekční kancelář chystá i premiérovou online besedu s veřejností.
Dvoukolejný úsek vysokorychlostní trati VRT Moravská Brána I plánuje Správa železnic začít stavět v roce 2025, aktuálně probíhá také příprava dokumentace pro územní řízení. Trasa mezi Prosenicemi nedaleko Přerova a Hranicemi má měřit 19,8 kilometru, rychlost souprav na novém typu železnice se předpokládá na úrovni až 320 kilometrů za hodinu.
Sobota, 11. března 2023, 16:02
Projekční kancelář, která připravuje monstrózní projekt páteřní vysokorychlostní železnice v České republice, postupně zpracovala již čtyři varianty tras v okolí Hranic. Plánovaná revoluce v drážní dopravě se dotkne i tohoto města na Přerovsku, kde...
Kromě samotné stavby železnice zahrnuje stavba VRT Moravská Brána I i přípravu pokračování vysokorychlostní železnice ve směru na Ostravu i Brno, úpravu železničních stanic v Prosenicích, Lipníku nad Bečvou či Drahotuších. Počítá se i s přebudováním trati 271 u Oseku nad Bečvou a obce Drahotuše a také s přeložkami silnic.
Podle oznámení záměru pro posouzení EIA patří mezi přínosy VRT v oblasti životního prostředí zejména převedení dopravy ze silniční sítě, nižší produkce oxidu uhličitého či snížení hlukové zátěže a vibrací v okolí silničních tepen. „Nesporný pozitivní vliv má VRT na zvýšení mobility obyvatel v podobě radikálního zkrácení cestovních dob, posílení regionální dopravy na stávajících tratích či lepší dostupnosti zaměstnání nebo vzdělání. V oblasti železniční dopravy půjde o významné zvýšení komfortu cestování,“ uvádí Správa železnic v dokumentaci EIA, kterou bude posuzovat Ministerstvo životního prostředí ČR.
Vysokorychlostní železnice Moravská brána I protne katastrální území obcí Prosenice, Osek nad Bečvou, Veselíčko, Lipník nad Bečvou, Jezernice, Klokočí a Hranice. Vytvoření velmi rozsáhlého projektu a potřebných podkladů pro vysokorychlostní železnici v Olomouckém kraji zajišťuje společnost AFRY CZ ve spolupráci se Správou železnic. K nové liniové stavbě pořádaly instituce několik schůzek s veřejností v dotčených a spustily také Geografický informační systém, tedy tzv. GIS portál. „Občané připojili již přes 80 svých podnětů a o projekt se aktivně zajímají,“ hodnotí hlavní inženýr projektu Vladislav Šefl z projekčně-inženýrské společnosti AFRY.
V aktivní komunikaci při přípravě dokumentace projekční firma pokračuje i další formou, na úterý 2. května naplánovala historicky první online video diskuzi, ta proběhne od 16:30 do 17:30. „Chat VRT je dalším komunikačním prostředkem pro transparentní a otevřenou diskuzi s veřejností. Tu AFRY po boku Správy železnic v Olomouckém kraji vede od počátku projektu. Zpětná vazba od místních obyvatel, spolků a samospráv je pro úspěšnost projektu nezbytná a vždy nás posunuje dál,“ vysvětlil Vladislav Šefl.
Během živého vysílání se zájemci seznámí se stavem projekčních prací a získají odpovědi na své dotazy. Ty mohou zasílat jak předem na e-mail vrt@spravazeleznic.cz s uvedením předmětu Chat VRT, tak i online během vysílání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.