Počasí dnes7 °C, zítra6 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Trať z Olomouce na Šumperk zrychluje. Dodávka nových vlaků má ale zpoždění

S pravidelnou letní změnou jízdního řádu vlaků se v Olomouckém kraji v tomto termínu pojí důležitá novinka v podobě zrychlení železniční dopravy na loni zmodernizovaném a elektrifikovaném úseku z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Zkrácení doby jízdy se bude pohybovat v řádech minut, v úvodních měsících ale České dráhy počítají i s omezením pro cestující. Důvodem je zpoždění dodávky nových vlakových souprav RegioPanter.

Od neděle 11. června upravují v jednom z pravidelných termínů České dráhy jízdní řády vlaků, cestující by si měli před svou cestou ověřit, zda nedošlo ke změně i u jejich spoje. V Olomouckém kraji nedochází k rušení žádného z vlakových spojů. V regionu se úpravy týkají tratí 270 Olomouc – Přerov, 300 Přerov – Vyškov, 310 – Opava východ – Moravský Beroun – Olomouc a také trati 290 Olomouc – Šumperk.

Právě poslední jmenovaný úsek procházel v posledních letech rozsáhlou stavební a technickou proměnou, jejímž cílem bylo využití elektrické trakce pro pohon vlaků, zavedení mezinárodního zabezpečovacího systému ETCS a v neposlední řadě zkrácení cestovních dob. Zrychlení by se mělo projevit právě s aktuálním jízdním řádem. Mezi Olomoucí a Uničovem původní trať umožňovala maximální rychlost 90 km/h, nyní mohou elektrické vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. „Časová úspora oproti současnému jízdnímu řádu je v řádu minut, v úseku Olomouc - Uničov u zastávkového vlaku přibližně dvě minuty, u spěšného vlaku cirka čtyři minuty. Oproti provozu v motorové trakci bude úspora od ‚letního‘ jízdního řádu 2023 zhruba 7 až 10 minut podle typu vlaku. Další úpravy cestovních časů mohou být v jízdním řádu 2024, který bude platit od 10. prosince 2023,“ přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Šumperský Pars obnoví výrobu vlaků. Postaví nové soupravy pro Olomoucký kraj za více než čtyři miliardy

Šumperská firma Škoda Pars obnoví výrobu vlaků, v následujících dvou letech postaví nové soupravy, které budou jezdit v Olomouckém kraji. Do nákupu sedmadvaceti třívozových jednotek pro kraj České dráhy investují 4,3 miliardy korun. 

Naopak méně pozitivní zprávou je pak skutečnost, že část plánované dodávky moderních vlaků RegioPanter určených pro Olomoucký kraj nabrala zpoždění. „V návaznosti na aktuální zpoždění v dodávkách nových třídílných elektrických jednotek dojde na nezbytně nutné přechodné období ke snížení kapacity spojů na 160 míst k sezení, a to i u souprav, kde budou řazené vozy klasické stavby. Snížení komfortu pro cestování je z důvodu zajištění bezpečnosti cestujících při nástupu a výstupu na zastávkách, kde je nedostatečná délka nástupní hrany,“ uvedl mluvčí Šťáhlavský. První pracovní den jízdního řádu, tedy 12. června navíc musejí pasažéři počítat s ranní a dopolední výlukou. V úseku z Olomouce do Uničova je tedy přepraví náhradní autobusy.

V Olomouckém kraji nyní jezdí celkem devět jednotek RegioPanter, z toho tři jsou z roku 2012 a zbytek tvoří o deset let mladší dvouvozové soupravy – první z nich vyjela na zrekonstruovaný úsek z Olomouce do Uničova loni v prosinci. Novější vlaky budou podle Šťáhlavského nahrazeny většími třívozovými jednotkami 640.2, kterých zamíří do regionu celkem 27. „Dodávka jednotek má zdržení podobně, jako dodávka vlaků pro další regiony a pro jiné majitele. První třívozové soupravy očekáváme v průběhu léta a na podzim by mělo být dodáváno do Olomouckého kraje každý měsíc hned několik nových souprav. O nasazení nových jednotek RegioPanter v kraji budeme informovat,“ podotkl Šťáhlavský.

Olomoucká základna nejen pro RegioPantery projde miliardovou modernizací

S nákupem několika desítek nových vlakových souprav pro Olomoucký kraj souvisí také rozsáhlá investice do servisního zázemí. Na úpravu údržbové základny v areálu olomouckého železničního depa plánují České dráhy vynaložit přibližně miliardu korun....

Jedna jednotka RegioPanter vyjde podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety na zhruba 160 milionů korun, celková hodnota zakázky je 4,3 miliardy korun. „Ve spolupráci s Olomouckým krajem se dostáváme na špičku regionální dopravy v celé České republice. V tak velkém rozsahu a s tak velkou vizí k tomu žádný jiný kraj nepřistoupil,“ poznamenal při loňském zprovoznění elektrifikované trati Olomouc – Uničov – Šumperk náměstek Ješeta.

Starší verze Panterů nyní na trať Olomouc – Uničov nemůže vyjet, protože se jedná o trať provozovanou pod zabezpečovačem ETCS a tyto vlaky potřebnou technologii nemají. „Tento zabezpečovací systém bude na jednotky tohoto typu dodán do roku 2025, kdy bude povinný provoz pod dohledem ETCS i na dalších tratích v České republice. Zatím jedinou tratí, kde je povinný provoz pod dohledem ETCS je Olomouc - Uničov a zdejší trať tak může obsluhována jen vlaky vybavenými tímto zařízením, tedy například novou generací RegioPanterů řady 650.2 či 640.2 nebo lokomotivami řady 362, na které bylo zařízeno dosazeno a aktivováno,“ objasnil za ČD Petr Šťáhlavský.

Nové RegioPantery mají přepravní kapacitu pro téměř 240 sedících cestujících a nabídnou také univerzální úložné prostory pro objemnějších zavazadel, kočárků či jízdních kol. Dále jsou vybavené audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který cestující informuje o průběhu jízdy, tedy například o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce, aktuální rychlosti či mimořádnostech na trase. Součástí výbavy je i klimatizace, Wi-Fi připojení k internetu či elektrické zásuvkami pro napájení drobné elektroniky. „Sociální zařízení bude s uzavřeným systémem, takže bude moci být použito i ve stanici. RegioPantery umožní bezbariérový přístup pro osoby na vozíku a jsou vybaveny i sklopným pultem pro přebalování kojenců,“ popsala některé ze součástí výbavy moderních vlakových souprav mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
 

Změny jízdních řádů ČD v Olomouckém kraji
Trať 270 Olomouc hl.n. – Přerov a 290 Olomouc hl.n. – Šumperk: Od 11. června bude zaveden nový večerní vlak Os 12560 z Uničova ve 22:47 přes Olomouc (odj. ve 23:20) do Přerova (příj. 23:39), oproti původně plánovanému spoji Os 12520 pojede o 13 minut později. V opačném směru pojede nový vlak Os 12565 z Přerova ve 22:04 přes Olomouc hl.n. (odj. ve 22:47) do Uničova (příj. ve 23:20), oproti původně plánovanému spoji Os 12525 pojede o 15 minut později.
Trať 290 Olomouc hl.n. – Šumperk: Na této trati dojde k úpravám na základě připomínek od místních samospráv, změny se týkají spojů v době ranní špičky.
Vlak s odjezdem z Olomouce hl.n. v 5:56 (Os 12441) pojede v upravených časech jako Os 12541 (Olomouc hl.n. 5:32 – Šumperk 6:52) a zastaví ve všech stanicích a zastávkách. Ranní vlak ze Šumperka ve 4:07 pojede s výjimkou letních prázdnin pouze o víkendech a svátcích. Místo vlaku Sp 12400 pojede v pracovní dny kromě letních prázdnin vlak Os 12542 (Šumperk 4:31 – Olomouc hl.n. 5:24). Místo vlaku Sp 12425 pojede Os 12545 z Olomouce hl.n. v 5:33 jen do Bohuňovic a zpět jako vlak Os 12544 z Bohuňovic v 5:41 do Olomouce hl.n. v 5:49. Místo vlaku Sp 12401 pojede vlak Sp 12551 s odjezdem z Olomouce hl.n. v 6:10, který nebude zastavovat v Uničově zastávce. Vlak Os 12450 (nově jako Os 12550) bude zkrácen jen z Újezda u Uničova – (6:25) do Olomouce hl.n. (6:49), v opačném směru pojede nový vlak Sp 12549 (Olomouc hl.n. 6:02 – Újezd u Uničova 6:17).
Trať 300 Přerov – Vyškov na Moravě: Osobní vlak s odjezdem z Vyškova na Moravě do Přerova v 5:44 pojede nově jako Os 12533 jen v pracovní dny. Osobní vlak z Vyškova na Moravě do Přerova v 5:54 pojede o sobotách i po změně jízdního řádu (nově jako Os 3872). Vlak z Vyškova do Přerova v 6:04 pojede v neděli a vybrané svátky až do 18. listopadu (nově jako Os 12537).
Trať 310 Opava východ – Moravský Beroun – Olomouc hl.n.: Osobní vlak Os 3504 z Krnova v 19:03 do Olomouce hl.n. nově pojede jako Os 3454 z Bruntálu o 5 minut později (odj. v 19:37), zastaví nově v Lomnici u Rýmařova a Dětřichově n.B. a do Olomouce přijede 21:02. V úseku Krnov – Moravský Beroun i nadále pojede v neděli, z Moravského Berouna pojede denně. Osobní vlak Os 3507 se současným odjezdem z Moravského Berouna do Krnova ve 21:34 pojede nově jako Os 3457 o 11 minut později, zastaví v Dětřichově n. B. a Lomnici u Rýmařova a do Krnova přijede ve 22:47. Osobní vlak s odjezdem z Olomouce hl.n. do Moravského Berouna ve 13:55 nově zastaví na zastávce Bystrovany, vlak s odjezdem z Moravského Berouna do Olomouce hl.n. v 15:33 nově zastaví na zastávce Hlubočky zastávka. Vlak s odjezdem z Olomouce hl.n. do Moravského Berouna ve 20:37 nově pojede jako Os 13565 z Olomouce hl.n. o 5 minut později (tj. ve 20:43) a do Moravského Berouna přijede ve 20:38. Z technologických důvodů na straně infrastruktury dochází k přečíslování řady vlaků na této trati.
Z důvodu změny termínu otevření vojenského újezdu Libavá a s tím související tradiční cykloturistickou akci „Bílý kámen“ budou zvláštní vlaky Sp 1423 (Olomouc hl.n. 8:35 – Moravský Beroun 10:00) a Sp 1422 (Moravský Beroun 10:38) – Olomouc hl.n. 11:34) vypravené v sobotu 17. června 2023.

Ohodnoť článek

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, vlak, železnice, Regiopanter, Šternberk, Uničov, Olomouc, Olomoucký kraj, modernizace, zpoždění, ETCS

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Trať z Olomouce na Šumperk zrychluje. Dodávka nových vlaků má ale zpoždění  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.