S pravidelnou letní změnou jízdního řádu vlaků se v Olomouckém kraji v tomto termínu pojí důležitá novinka v podobě zrychlení železniční dopravy na loni zmodernizovaném a elektrifikovaném úseku z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Zkrácení doby jízdy se bude pohybovat v řádech minut, v úvodních měsících ale České dráhy počítají i s omezením pro cestující. Důvodem je zpoždění dodávky nových vlakových souprav RegioPanter.
Od neděle 11. června upravují v jednom z pravidelných termínů České dráhy jízdní řády vlaků, cestující by si měli před svou cestou ověřit, zda nedošlo ke změně i u jejich spoje. V Olomouckém kraji nedochází k rušení žádného z vlakových spojů. V regionu se úpravy týkají tratí 270 Olomouc – Přerov, 300 Přerov – Vyškov, 310 – Opava východ – Moravský Beroun – Olomouc a také trati 290 Olomouc – Šumperk.
Právě poslední jmenovaný úsek procházel v posledních letech rozsáhlou stavební a technickou proměnou, jejímž cílem bylo využití elektrické trakce pro pohon vlaků, zavedení mezinárodního zabezpečovacího systému ETCS a v neposlední řadě zkrácení cestovních dob. Zrychlení by se mělo projevit právě s aktuálním jízdním řádem. Mezi Olomoucí a Uničovem původní trať umožňovala maximální rychlost 90 km/h, nyní mohou elektrické vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. „Časová úspora oproti současnému jízdnímu řádu je v řádu minut, v úseku Olomouc - Uničov u zastávkového vlaku přibližně dvě minuty, u spěšného vlaku cirka čtyři minuty. Oproti provozu v motorové trakci bude úspora od ‚letního‘ jízdního řádu 2023 zhruba 7 až 10 minut podle typu vlaku. Další úpravy cestovních časů mohou být v jízdním řádu 2024, který bude platit od 10. prosince 2023,“ přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Středa, 26. dubna 2023, 10:56
Šumperská firma Škoda Pars obnoví výrobu vlaků, v následujících dvou letech postaví nové soupravy, které budou jezdit v Olomouckém kraji. Do nákupu sedmadvaceti třívozových jednotek pro kraj České dráhy investují 4,3 miliardy korun.
Naopak méně pozitivní zprávou je pak skutečnost, že část plánované dodávky moderních vlaků RegioPanter určených pro Olomoucký kraj nabrala zpoždění. „V návaznosti na aktuální zpoždění v dodávkách nových třídílných elektrických jednotek dojde na nezbytně nutné přechodné období ke snížení kapacity spojů na 160 míst k sezení, a to i u souprav, kde budou řazené vozy klasické stavby. Snížení komfortu pro cestování je z důvodu zajištění bezpečnosti cestujících při nástupu a výstupu na zastávkách, kde je nedostatečná délka nástupní hrany,“ uvedl mluvčí Šťáhlavský. První pracovní den jízdního řádu, tedy 12. června navíc musejí pasažéři počítat s ranní a dopolední výlukou. V úseku z Olomouce do Uničova je tedy přepraví náhradní autobusy.
V Olomouckém kraji nyní jezdí celkem devět jednotek RegioPanter, z toho tři jsou z roku 2012 a zbytek tvoří o deset let mladší dvouvozové soupravy – první z nich vyjela na zrekonstruovaný úsek z Olomouce do Uničova loni v prosinci. Novější vlaky budou podle Šťáhlavského nahrazeny většími třívozovými jednotkami 640.2, kterých zamíří do regionu celkem 27. „Dodávka jednotek má zdržení podobně, jako dodávka vlaků pro další regiony a pro jiné majitele. První třívozové soupravy očekáváme v průběhu léta a na podzim by mělo být dodáváno do Olomouckého kraje každý měsíc hned několik nových souprav. O nasazení nových jednotek RegioPanter v kraji budeme informovat,“ podotkl Šťáhlavský.
Neděle, 2. dubna 2023, 13:04
S nákupem několika desítek nových vlakových souprav pro Olomoucký kraj souvisí také rozsáhlá investice do servisního zázemí. Na úpravu údržbové základny v areálu olomouckého železničního depa plánují České dráhy vynaložit přibližně miliardu korun....
Jedna jednotka RegioPanter vyjde podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety na zhruba 160 milionů korun, celková hodnota zakázky je 4,3 miliardy korun. „Ve spolupráci s Olomouckým krajem se dostáváme na špičku regionální dopravy v celé České republice. V tak velkém rozsahu a s tak velkou vizí k tomu žádný jiný kraj nepřistoupil,“ poznamenal při loňském zprovoznění elektrifikované trati Olomouc – Uničov – Šumperk náměstek Ješeta.
Starší verze Panterů nyní na trať Olomouc – Uničov nemůže vyjet, protože se jedná o trať provozovanou pod zabezpečovačem ETCS a tyto vlaky potřebnou technologii nemají. „Tento zabezpečovací systém bude na jednotky tohoto typu dodán do roku 2025, kdy bude povinný provoz pod dohledem ETCS i na dalších tratích v České republice. Zatím jedinou tratí, kde je povinný provoz pod dohledem ETCS je Olomouc - Uničov a zdejší trať tak může obsluhována jen vlaky vybavenými tímto zařízením, tedy například novou generací RegioPanterů řady 650.2 či 640.2 nebo lokomotivami řady 362, na které bylo zařízeno dosazeno a aktivováno,“ objasnil za ČD Petr Šťáhlavský.
Nové RegioPantery mají přepravní kapacitu pro téměř 240 sedících cestujících a nabídnou také univerzální úložné prostory pro objemnějších zavazadel, kočárků či jízdních kol. Dále jsou vybavené audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který cestující informuje o průběhu jízdy, tedy například o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce, aktuální rychlosti či mimořádnostech na trase. Součástí výbavy je i klimatizace, Wi-Fi připojení k internetu či elektrické zásuvkami pro napájení drobné elektroniky. „Sociální zařízení bude s uzavřeným systémem, takže bude moci být použito i ve stanici. RegioPantery umožní bezbariérový přístup pro osoby na vozíku a jsou vybaveny i sklopným pultem pro přebalování kojenců,“ popsala některé ze součástí výbavy moderních vlakových souprav mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.