Do další fáze vstupuje se začátkem září nová parkovací politika v Olomouci. Od podzimu si připlatí držitelé dlouhodobých parkovacích karet, ať už se jedná o místní obyvatele či podnikatele, kteří mají v placených zónách sídlo nebo provozovnu. Rozšiřování oblastí, ve kterých se bude v hanácké metropoli za odstavení vozidla platit, přijde na řadu od jara roku 2024.
Středa, 30. srpna 2023, 17:50
Cestující v Olomouci zaplatí od pátku více peněz za přepravu městskou hromadnou dopravou. Základní jízdenka zdraží o dvě koruny, zvýhodněná o korunu. Dopravní podnik města Olomouce není přitom jediný, který musel zdražit. Naopak například v Brně už...
Od 1. září se spustí speciální e-shop, ve kterém si zájemci o dlouhodobou parkovací kartu budou moci vyřídit toto oprávnění on-line. Kontrola bude probíhat přes digitální databázi a papírové potvrzení za oknem vozu už nebude potřeba. Na elektronický systém se bude přecházet postupně tak, jak budou majitelům vozidel končit platnosti jejich dlouhodobých parkovacích karet. Při pořízení nové parkovačky si ale připlatí.
Pro rezidenty bude stát roční parkování pro jedno auto v centru města dva tisíce korun, což je dvojnásobek oproti předchozímu ceníku. Ještě znatelnější je nárůst u abonentů, kteří oproti stávající částce 10 500 Kč budou platit o 1 500 korun více. Výrazné zvýšení ceny se zavádí u druhého a dalšího vozidla jak u abonentů, tak i rezidentů. Za další vůz totiž dají nově 16 až 18 tisíc korun, registrace se ale váže na konkrétní osobu, nikoliv domácnost.
Nejužší jádro města Olomouce tvoří zónu A, kolem něj se aktuálně platí v zóně B, která se ale nově rozděluje ještě na oblasti B1, B2 a B3. Pro držitele rezidenčního oprávnění se tak zmenší lokalita, ve které za uhrazený roční poplatek budou moct parkovat, a to pouze do okolí jejich bydliště. Za hranicí očíslované oblasti budou pak považováni za návštěvníka, který platí parkování jednorázově například v automatu nebo přes aplikaci.
„Zavedení nové parkovací politiky je nezbytné pro dlouhodobé řešení problémů spojených s parkováním i regulací dopravy obecně,“ uvedl v Olomouckých listech náměstek primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti), do jehož gesce spadá rozvoj města.
Od 1. dubna 2024 počítá olomoucká radnice se vznikem nové parkovací zóny C s označením východ. Ta se má rozprostřít od Bezručových Sadů a Žižkova náměstí přes Hlavní nádraží až k Hodolanské ulici. Na opačnou stranu se má zóna širšího města rozšířit o tři měsíce později, současně se vznikem prvních placených oblastí na sídlišti Lazce. Za první vozidlo tam ročně zaplatí řidiči s trvalým pobytem v dané lokalitě šest set respektive sto korun v případě sídliště, druhý vůz je pak opět výrazně dražší okolo deseti tisíc. Citelným novým nákladem může být parkování také pro abonenty z řad podnikatelů, kterých se bude také týkat opět částkou dvanáct až osmnáct tisíc korun.
Představitelé města prezentují parkovací politiku jako důležitý krok ke zlepšení situace zejména pro Olomoučany, kteří mají v hanácké metropoli trvalé bydliště. K plánované změně zaznívá ale také celá řada kritických ohlasů. Ve čtenářské anketě Hanácké Drbny se takřka 70 procent hlasujících vyslovilo proti parkovací politice s tím, že od ní očekávají komplikace, dalších 14 procent lidí nevěří, že přinese nová strategie zlepšení. Souhlasné stanovisko zaujímá také 14 procent z takřka 600 účastníků hlasování.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.