Cestující v Olomouci zaplatí od pátku více peněz za přepravu městskou hromadnou dopravou. Základní jízdenka zdraží o dvě koruny, zvýhodněná o korunu. Dopravní podnik města Olomouce není přitom jediný, který musel zdražit. Naopak například v Brně už se tarify neměnily jedenáct let.
Olomoucký dopravní podnik od pátku 1. září zdražuje jízdné. Základní jízdenka bude cestující stát 20 korun místo současných 18, zlevněné jízdné bude stát deset korun. Cena SMS jízdenky se vyšplhá na 22 korun.
Od poloviny srpna je možné nové jízdenky koupit na prodejnách DPMO - ve vestibulu hlavního nádraží a na ulici Legionářská. Tam je zároveň možné staré jízdenky s ukončenou platností vyměnit s doplatkem za nové, případně jízdenky za jejich cenu vrátit. Zaměstnanci by podle DPMO měli vyměnit i jízdenky s ukončenou platností z prodejních automatů. Další informace k úpravám cen jízdného jsou dostupné na webových stránkách dopravního podniku.
Středa, 10. května 2023, 11:01
O dvě koruny podraží od září základní jízdenka městské hromadné dopravy v Olomouci, cena se bude zvyšovat i u dalších jízdenek včetně například měsíčních či ročních kuponů. Podle vedení dopravního podniku je tento krok nutný kvůli plánovaným...
Důvodem zdražování jsou podle předsedy představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslava Michalíka vysoké náklady. Od roku 2020 rozšířila MHD své služby v řadě oblastí, přičemž Michalík za nejdůležitější považuje tramvajovou trať na Nové Sady. „Současně s tímto navýšením provozních nákladů se na hospodaření DPMO, a. s. projevují i dopady energetické krize a inflace,“ vysvětlil.
MHD je přitom službou, kterou radnice dotuje nejvíce. Vlastní výnosy DPMO tvoří pouze 30 procent rozpočtu, zbývajících 70 procent kompenzuje magistrát. Za rok 2023 je to podle DPMO zhruba 405 milionů korun.
Olomouc ale není jediným městem, kde se tarif jízdného zdražuje. Stejně jako v hanácké metropoli zdraží v pátek jízdné také v sousedním krajském městě – Zlíně. Místní Dopravní společnost Zlín – Otrokovice naposledy zdražovala jízdné na začátku roku 2012. Mluvčí DSZO Vojtěch Cekota na dotazy Hanácké drbny odpověděl, že důvodem pro úpravu cen jízdného je prudký růst cen a vysoká inflace. Zároveň doplnil, že jízdné tvoří 40 procent příjmů dopravního podniku.
Letos v březnu podražila městská doprava také například v Pardubicích. Podle tamního dopravního podniku Jitky Malinské byl důvodem úpravy cen nárůst nákladů na pohonné hmoty, energie a také mzdy. „Tržby z jízdného tvoří 78,9 procent všech tržeb z činnosti dopravního podniku," navázala. Dodala ale, že po kompenzací ztrát se podíl tržeb z jízdného snižuje na 24,4 procenta.
Na začátku roku 2022 zdražoval Dopravní podnik města České Budějovice. Ten podle jeho mluvčí Barbory Fišer zvyšováním cen reagoval na výpadek během covidové krize. „Tehdejší navýšení cen odpovídalo na snížení poptávky během a po covidové krizi, aby mohl být zachován rozsah provozu, jehož náklady v uplynulých letech zásadně stoupají,“ vysvětlila mluvčí s tím, že aktuálně se na další úpravu cen DPMČB nechystá. Zmínila také, že v roce 2022 tvořily výnosy z jízdného 17 procent celkových příjmů organizace.
Středa, 30. srpna 2023, 10:54
V Olomouci se během dopravně klidnějších prázdnin podařilo dokončit hned několik investičních akcí, které si vyžádaly částečné či úplné uzavírky silnic. Oprava čeká od závěru září ještě nejrušnější tah procházející krajským městem, silnici I/35...
Dopravní podnik v Hradci Králové zdražoval naposledy v roce 2016, přičemž další zdražování nemá alespoň do konce roku v plánu. „Cena jízdného v MHD pro rok 2024 a roky další je plně v kompetenci objednavatele přepravy, tedy Statutárního města Hradce Králové,“ objasnil mluvčí Dopravního podniku města Hradce Králové František Meduna.
Tržby z přepravy podle Meduny jsou v hodnotě necelých 103 milionů korun, což je přes 20 procent z celkových výnosů 503 milionů.
Brněnský dopravní podnik zůstává na stejných cenách již od roku 2012. Vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl tvrdí, že dopravní podnik nemá v plánu další úpravy cen jízdného. „Tržby z jízdného tvoří zhruba 30 procent celkových příjmů,“ doplnil.
Ze všech sledovaných krajských měst, jejichž dopravní podniky redakce oslovila, je v souvislosti s cenami nejvstřícnější ke stálým zákazníkům Olomouc, kde je nejnižší cena za roční kupon. Zatímco v kategorii základního jízdného se dopravní podniky drží na částce okolo dvaceti korun, roční tarif je v Olomouci o přibližně tisícikorunu levnější.
Názor na zvýšení jízdného mohli vyjádřit v anketě také čtenáři Hanácké Drbny. Necelá třetina z nich zaujímá ke zvýšení ceny jízdného v Olomouci souhlasný postoj. Naopak přes dvě třetiny hlasujících s úpravou tarifu nesouhlasí. Většina z nich se zároveň domnívá, že zdražení povede k tomu, že městskou hromadnou dopravu bude používat méně lidí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.