Počasí dnes28 °C, zítra28 °C
Středa 17. července 2024  |  Svátek má Martina
Bez reklam

Olomoucký kraj bude zjišťovat možnosti financování mnohamiliardové trati na severu regionu

Prvotní jednání o územní studii týkající se nové železniční trati na Jesenicku a Šumpersku proběhla mezi zástupci Olomouckého kraje a dotčených měst a obcí. Po letech se obnovila diskuze k možnému oživení záměru stavby nového dopravního spojení na sever regionu. Jeho součástí by měl být i přibližně sedmikilometrový tubus pod Červenohorským sedlem, kudy by projížděly vlaky.

Případná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která má podle aktuálního odhadu stát 19 miliard korun, bude podle olomouckého hejtmana Josefa Suchánka (Piráti a STAN) výrazně nad finanční možnosti místních samospráv. Projekt se proto neobjede bez dalších zdrojů financování, například od státu. Samosprávy před časem oprášily letitý záměr spojit Jesenicko s vnitrozemím pomocí tunelu pod Červenohorským sedlem, hejtmanství preferuje jeho železniční variantu. Zadalo územní studii, podle které je tento ambiciózní projekt technicky proveditelný.

„Cena 19 miliard korun, která vzešla z této nové studie, je samozřejmě zcela nad rámec finančních možností jakéhokoliv kraje. Bude záležet na tom, zda stát se k tomu přikloní, nebo ne,“ řekl hejtman Olomouckého kraje. Podle něj je záměr tunelu pod Červenohorským sedlem stále ve velmi rané fázi. Krajský úřad nyní bude zjišťovat možné varianty financování projektu, osloví ministerstvo dopravy. Hejtmanství studii případného železničního tunelu pod Červenohorským sedlem a navazujícího koridoru do Zábřehu zadalo na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné. „Není to žádné politické rozhodnutí,“ podotkl Suchánek.

Krajské odpadové centrum spustilo EIA. Kapacitně by třídící linka zvládla i Prostějov, ten však z projektu vystoupil

Třídící linka, kterou chce ve Chválkovicích vybudovat krajská odpadová společnost, kapacitně počítá i s Prostějovem, který ovšem z krajského projektu na likvidaci odpadů nedávno vystoupil. Linka přijde na půl miliardy, zaplatit by ji měly obce,...

Hejtmanství připravuje další konzultace se zástupci měst a obcí, kterých se tento záměr týká. První ze série jednání byla tento týden uspořádána v Šumperku. „My bereme tuto akci nejen jako dopravní záležitost, ale i jako řešení hospodářsky a sociálně ohrožených území na severu Olomouckého kraje. Není to tedy jenom o dopravě. Tak jsem to prezentoval i na společném jednání krajské rady s vládou v Jeseníku,“ dodal hejtman.

„Studie uvádí, že stavba za zhruba 19 miliard korun je technicky realizovatelná a dlouhodobě ekonomicky návratná, ale zmiňuje také rizika vlivu jiných dotčených zájmů, kvůli kterým stavbu případně nemusí jít realizovat. Jako například vliv na životní prostředí," uvedl na sociálních sítích hejtmanův náměstek Jan Šafařík (Spojenci - Koalice pro Olomoucký kraj), podle kterého studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. „Aby projekt dával vůbec nějaký smysl, nejedná se jen o samotný tunel, ale o celou trasu od Zábřehu přes Šumperk, Kouty nad Desnou, Jeseník a až po hranice s Polskem,“ poznamenal.

Železniční tunel do Jeseníku má podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě smysl z dopravního i ekonomického hlediska. „Výstupy projektového záměru mě překvapily, protože se ukázalo, že je možné postavit novou konkurenceschopnou železniční trať, která umožní cestovat vlakem ze Šumperka do Jeseníku za pouhých 23 minut," sdělil prezident svazu Miroslav Vyka. Ministerstvo dopravy by podle něj mělo tento projekt zařadit mezi prioritní infrastrukturní stavby. Podle člena prezidia svazu Jaroslava Tomíka studie prokázala jednoznačně přínosy a již v této fázi potvrdila, že projekt je ekonomicky výhodný.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti tomuto projektu byly i některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně sedla v Koutech nad Desnou.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ŽPSV

Štítky Doprava, tunel, Červenohorské sedlo, investice, projekt, záměr, Jesenicko, Jeseník, železnice, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Olomoucký kraj bude zjišťovat možnosti financování mnohamiliardové trati na severu regionu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.