Takřka dvě stě terminálů pro bezhotovostní koupi jízdenek a související systémové zajištění bude za přibližně 15 milionů korun pořizovat olomoucký dopravní podnik. DPMO bude v následujících měsících hledat firmu, která zajistí instalaci a fungování takzvaného vozidlového odbavovacího systému. Značnou část nákladů má pokrýt evropská dotace.
Dopravní podnik města Olomouc (DPMO) disponoval v loňském roce 69 tramvajemi a 79 autobusy, do všech vozidel MHD plánuje instalaci terminálů, které umožní pasažérům platbu jízdenek kartou. „Pro projekt vozidlového odbavovacího systému budeme zahajovat zadávací řízení pravděpodobně v listopadu. Předmětem této veřejné zakázky bude dodání a instalace cca 194 kusů validátorů do vozidel MHD, integrace systému s palubními počítači a dodání obslužného back-office systému. V každém tramvajovém voze a autobusu by mělo být instalován jeden až dva validátory,“ objasnil investiční náměstek olomouckého primátora Miloslav Tichý (ANO).
Středa, 30. srpna 2023, 17:50
Cestující v Olomouci zaplatí od pátku více peněz za přepravu městskou hromadnou dopravou. Základní jízdenka zdraží o dvě koruny, zvýhodněná o korunu. Dopravní podnik města Olomouce není přitom jediný, který musel zdražit. Naopak například v Brně už...
Zatímco v Brně či Ostravě se jízdenky zakoupené ve vozech pojí s platební či kreditovou kartou a přepravní kontrola si může přes speciální zařízení ověřit úhradu a platnost jízdního dokladu, olomoucké terminály budou po úhradě kartou vydávat zákazníkům papírové jízdenky. „Jde tedy o podobný systém, který znají lidé například z Prahy. Cestující nastoupí do vozu, zaplatí kartou a vyjede mu jízdenka. Systém ale bude předpřipravený i na bezpapírovou elektronickou verzi, pokud by byla do budoucna preferovaná,“ přiblížila mluvčí DPMO Anna Sýkorová.
Papírové jízdenky je nyní podle náměstka Tichého potřeba zachovat kvůli možnosti přestupu k jinému dopravci Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje. Základní jednorázová jízdenka stojí od letošního září v Olomouci 20 korun, při platbě přes SMS zprávu o 2 koruny více. Zda se bude cena nějak lišit ve vozidlovém odbavovacím systému, zatím není jasné. „Zatím se pracuje na přípravě zadání zakázky, nastavení cen jízdného se bude řešit v další fázi,“ podotkla mluvčí Sýkorová.
Náměstek primátora Tichý dodává, že celkové náklady na investici do vozidlového odbavovacího systému se odhadují na přibližně 14,5 milionu korun. „Z toho 12,3 milionu bude financováno z fondů EU. Pokud se podaří vysoutěžit dodavatele, realizace by mohla být v rozmezí jednoho až jednoho a půl roku od podpisu smlouvy,“ doplnil Miloslav Tichý k časovému a finančnímu rámci zprovoznění systému.
Podle výroční zprávy utržil na jízdném dopravní podnik za uplynulý rok 134 milionů korun. Náklady podniku jsou na úrovni přes půl miliardy korun, značnou část potřebných peněz tak muselo doplatit město, které si u DPMO zajištění přepravní služby pro občany objednává.
Čtvrtina základních a jednodenních jízdenek se v Olomouci v minulém roce prodala přes SMSky, obdobně byly využívané pro nákup kupónů automaty. 21 procent jízdenek prodali smluvní prodejci, v 17 procentech využili cestující pro nákup mobilní aplikaci. V deseti procentech případů pak lidé nakupovali v prodejně DPMO a nejméně často pak přímo u řidičů, kde se prodaly tři procenta jízdenek. S doplňkovým prodejem se ovšem pojí desetikorunová přirážka, základní jízdenka u řidiče tak stojí 30 korun. V posledních letech setrvale rostou tržby dopravního podniku z elektronických jízdenek, tedy plateb přes SMS a aplikaci. Výrazný skok oblíbenosti této formy platby za MHD v Olomouci přinesl zejména loňský rok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.