Obnova vozového parku Dopravního podniku města Olomouce se netýká pouze tramvají, ale v brzké budoucnosti také autobusů. Dopravce počítá s pořízením dvacítky vozidel na elektrický pohon, elektrobusy se budou energii doplňovat průběžně při krátkých zastávkách na nabíjecích uzlech.
Čtvrtek, 3. srpna 2023, 15:23
Vozový park tramvají plánuje o devět nových souprav vylepšit Dopravní podnik města Olomouce. Na dodání moderních souprav vypsala městská společnost veřejnou soutěž, firmy se mohou hlásit do poloviny září. Předpokládaná hodnota zakázky se blíží 300...
Významnou investici plánuje olomoucký dopravní podnik do nového typu autobusů. Kromě naftových vozů budou ulicemi hanácké metropole projíždět elektrobusy. „Na tomto záměru už pracujeme přibližně dva až tři roky a máme v této oblasti poměrně jasno. Chceme pořídit autobusy s průběžným nabíjením, tento systém je aktuálně provozovaný v Ostravě,“ nastínil předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) Jaroslav Michalík.
Tato varianta by měla podle Michalíka umožnit dobíjení vozů hromadné dopravy za přibližně pět až osm minut. „Autobus pak bude mít energii na ujetí přibližně 30 kilometrů. To je přesně to, co potřebujeme. Jde o jedno, maximálně dvě kola, která pak vůz objede,“ podotkl ředitel DPMO.
Pátek, 3. listopadu 2023, 08:54
Kromě standardních sanitek prochází obnovou vozový park Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje také v kapitole lékařských vozidel, určených pro setkávací systém rendez-vous. Jako novinku nedávno testovali záchranáři v Olomouci i...
Kromě samotných vozidel je ale klíčová i infrastruktura, která na vhodných místech umožní rychlé doplnění energetických zásob dopravního prostředku. „Jedna dokovací stanice pro dobíjení by měly být vybudována na Tabulovém Vrchu, druhá u Farmaku, kde se také sjíždí hodně linek. Nabíječky by tam byly vytížené a efektivní. Máme to spočítané tak, že by mohly obsloužit právě až dvacet autobusů,“ vysvětlil Michalík.
Ten dodává, že dopravní podnik má už prakticky zajištěné finanční prostředky z dotačního programu ITI na nákup autobusů, dořešují se ale podmínky podpory pořízení dobíjecích stanic. „Máme zpracovaných několik studií na nabíječky, neustále se to ladí. Musíme se domluvit s městem a vlastníky pozemků, aby to bylo funkční, designově to dobře vypadalo a všichni byli spokojení,“ dodává ředitel Michalík.
Městskou hromadnou dopravu v Olomouci zajišťuje mimo jiné také takřka osmdesát autobusů různých typů a součástí autobusové flotily DPMO je od roku 2018 také vůz s elektrickým pohonem SOR NS 12. Jeho pořízení tehdy vyšlo na 13 milionů korun, 85 procent z částky uhradil podnik z dotací. „Tehdy se ještě uvažovalo o tom, že se bude nabíjet přes noc a pak se bude jezdit. Tak jako se nyní provozují osobní auta. Pro městskou hromadnou dopravu je to trochu problém. Čím větší baterka, tím méně lidí naložíte do autobusu,“ říká Jaroslav Michalík.
Současně jediný elektrobus v Olomouci tak je určitým kompromisem mezi nočním a průběžným nabíjením. „Náš autobus má menší baterii a nasazujeme ho na čtrnáctku, která jezdí ve špičkách. Ráno jezdí, pak zamíří do depa na nabíjení a pak je zase v provozu při odpolední špičce. Takto bychom elektrobusy provozovat nemohli, potřebujeme jiný systém a velký vzor máme právě v Ostravě. Dokážou nám poradit a předat zkušenosti. Nepůjde už o testování za vlastní peníze, dobrá spolupráce s ostravským dopravním podnikem nám pomůže,“ věří předseda představenstva DPMO.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.